کد خبر: 8184
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 31 فروردين 1391 - 22:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

یازدهمین مجمع عمومی انجمن کتابداری برگزار شد

  یازدهمین مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران  30 فروردین ماه 1391 در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار گردید.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، در ابتدای مراسم علی اکبر اشعری، مدیر پروژه باغ کتاب تهران، به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان کرد: باغ کتاب 4 بخش دارد؛ بخش اصلی آن به نمایش و فروش همه کتابهایی که در کشور تولید شده است از گذشته دور تا زمان حال خود مربوط می شود، که هم به صورت فایل الکترونیکی و هم تبدیل یک نسخه به مشابه کاغذی آن برای افراد وجود دارد.

وی افزود: بخش دیگر، بخش کودک و نوجوان است که محوطه وسیعی به آن اختصاص داده شده است و تمامی آثار ایرانی و انواع فعالیتها، بازیها و کارگاه های کودکانه در این بخش وجود دارد و شرایط به نحوی است که اگر خانواده ها مراجعه کردند والدین فرزندان خود را به دست مربیان خاص این قسمتها می سپارند.

اشعری در خصوص دو بخش دیگر باغ کتاب افزود: بخش دیگر نمایشگاه تخصصی کتاب در انواع زمینه ها است. بخش پایانی و چهارم تمام چیزهایی که در راه کتابخوانی باعث ایجاد سهولت می شود و در امر کتاب و کتابخوانی مفید است را شامل می شود.

مدیر پروژه باغ کتاب در پایان گفت: فضایی جهت نمایش موضوعات کتاب اختصاص داده شده و این موضوعات به 16 قسمت تقسیم بندی شده است که از جنبه های مختلف با هم متفاوتند و هر قسمت با موضوع کتاب هماهنگی دارد. ما در این پروژه فروشنده کتاب نداریم بلکه مشاور کتاب داریم و از کسانی استفاده می شود که تخصص کافی برای کمک به افراد در انتخاب کتاب را داشته باشند.

در ادامه مراسم دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، گزارش عملکرد انجمن کتابداری و اطلاع رسانی را ارائه کرد.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران بیان کرد: این گزارش شامل دو بخش فعالیت های عمومی انجمن و فعالیت های استانی می شود.

وی در ادامه گفت: از جمله فعالیت هایی که در سال 90 صورت گرفت عبارتند از: برگزاری 12 جلسه هیأت مدیره، همکاری در برگزاری نشست ها و کارگاه های تخصصی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با همکاری خانه کتاب و اتحادیه انجمن های علمی - دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی ایران (ادکا)، برگزاری 7 نشست تخصصی با سردبیران نشریات حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، برگزاری 12 کارگاه آموزشی که سه کارگاه آن برای شهرداری برگزار شد،  ایجاد شاخه استانی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در استان گیلان، عضویت پیوسته در شورای انجمن های علمی (وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری)،  همکاری در برگزاری همایش مبانی نظری فلسفی کتابداری با همکاری کتابخانه ملی، نشست مدیران گروه های کتابداری و اطلاع رسانی کشور، برگزیده شدن انجمن از میان 250 انجمن علمی کشور از سوی جشنواره فارابی، تشکیل کمیته کتابخانه های تخصصی و کمیته نظارت و ارزیابی، برگزاری جلسات مشترک بین کمیته های آموزش، پژوهش، همایشها،  ایجاد کمیته اخلاق حرفه ای در کتابداری و اطلاع رسانی ایران، و  طراحی وب سایت جدید انجمن.

وی در ادامه گزارشی از فعالیت های شاخه های استانی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران را ارائه کرد. در پایان رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران از همه فعالان این حوزه تقاضا کرد، در کنار تمامی مشکلات و درگیری ها وقت برای انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران داشته باشند تا امکان ارتقای جایگاه انجمن را در جامعه فراهم شود.

سپس سید کاظم حافظیان رضوی، خزانه دار انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، گزارش مالی و دکتر افشین موسوی چلک، گزارش بازرسی انجمن را ارائه نمود.

در ادامه مراسم از کسانی که با انجمن همکاری داشتند قدردانی شد. از جمله افرادی که با انجمن همکاری داشتند و بازنشسته شدند دکتر عبدالحمید معرف زاده از دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر زهیر حیاتی و بابک پرتو از دانشگاه شیراز، دکتر ابرهیم افشار زنجانی از دانشگاه اصفهان، سید ابراهیم عمرانی از دانشگاه تهران. همچنین در این مراسم شاخه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی خراسان به عنوان شاخه برتر برگزیده شد و از جواد یغمایی رئیس شاخه خراسان تقدیر شد و از حامیان وهمکاران انجمن درسال 90 تشکر به عمل آمد.

پس از آن دکتر عباس حری در خصوص «نام رشته» به ایراد سخنرانی  پرداخت.

در ادامه یازدهمین مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران دکتر احد فرامرز قراملکی، استاد دانشگاه تهران و پدر اخلاق حرفه ای به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر قراملکی بیان کرد: "خوشحالم که در جمع دوستان حرفه ای، در حرفه ای بسیار مهم به نام کتابداری و اطلاع رسانی حضور دارم. درخصوص کتاب «اخلاق حرفه ای در کتابداری و اطلاع رسانی» باید بگویم حاصل همکاری بین رشته ای و گروهی است، بین کسی که دانشی در اخلاق حرفه ای دارد، یک دانشمند علم کتابداری، و کسی که به عنوان کتابدار حرفه ای فعالیت می کند.؛ که پس از دو سال توانستیم این کتاب را به چاپ برسانیم."

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد:" این کتاب فرض می گیرد که کتابداری از بعد عملی و کاربردی بررسی شود و در مقابل یک شغل قرار داده شد. با توجه به بعد کاربردی این حوزه، نگاه بنده این بود که در میان دانش، مهندسی و مدیریت این حوزه را مدیریت تلقی کنیم. از دید مدیریت به سراغ مسائل اخلاقی این حرفه رفتیم. نگاه مدیریت دو نوع است؛ نگاه مدیریت منابع انسانی و دیگری نگاه مدیریت استراتژیک و راهبردی است که طبیعتاً دومی را انتخاب کردیم. در نتیجه در حوزه علم اطلاع رسانی به تعبیر دکتر حری نگاه رهیافت مدیریت استراتژیک و راهبردی به این حرفه داشته باشیم که حاصل آن یک نگرش سیستمی ایجاد می کند و کتابدار را عضوی مهم اما در سیستم می‌بیند، لذا اخلاقی بودن یا نبودن او در سیستم معنا و زمینه پیدا کرده و ممکن است به مانع برخورد کند."

قراملکی ادامه داد: "اگر سیستم ها با ساختار، قوانین و تمام زیرساختارهایشان اخلاقی باشند یا نباشند بر عملکرد اخلاقی کارکنان، مدیران، مهندسان، کتابداران تأثیر می گذارد و به یاد داشته باشیم روزگار ما روزگار سیطره سازمان ها بر اشخاص است. "

پدر اخلاق حرفه ای افزود: "کتاب «اخلاق حرفه ای در کتابداری و اطلاع رسانی» اولین کتابی است که در حرفه ها معتقد است که باید سازمان را نشانه رفت و در پی اخلاقی بودن سازمان بود. سازمان ظرف می خواهد همانگونه که اطلاعات بدون ظرف نمی تواند باشد. ظرف سازمان می تواند کتابخانه، موسسه اطلاع رسانی، سازمان رسمی یا غیررسمی، انجمن و غیره... باشد. در این کتاب سعی شده تا معزلات اخلاقی سازمانی در حرفه کتابداری و اطلاع رسانی را پیش پای خود گذاشته و مسائل اخلاقی را بیان کنیم."

وی گفت: "سوالی که همیشه ذهن را درگیر کرده این است: "مبنای ما برای حرکت در اخلاق چیست؟" پاسخ در این کتاب -که در واقع پیش فرض است نه مساله- این است که اخلاق رعایت حقوق افراد است. بنابراین اگر در حرفه کتابداری حقوق افراد را شناخته شود و رعایت گردد، مرام اخلاقی در حرفه کتابداری و اطلاع رسانی می باشد."

در ادامه برنامه از دکتر قراملکی، دکتر سعید رضایی شریف آبادی و لعبت درخشانی برای رونمایی از کتاب «اخلاق حرفه ای در کتابداری و اطلاع رسانی» دعوت به عمل آمد.

در پایان مجمع جلسه پرسش و پاسخ با حضور دکتر احد فرامرز قراملکی، دکتر عباس حری، دکتر نجلا حریری و دکتر ناهید بنی اقبال برگزار شد.

خبرنگار: خدیجه عروجی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: