کد خبر: 1601
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 ارديبهشت 1389 - 22:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

گزارش هفتمین روز نشست های تخصصی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در سرای اهل قلم

سه شنبه 21 ارديبهشت کارنامه نشر سراي اهل قلم میزبان سه نشست در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی بود.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) نشست اول با موضوع " نگاهي به مسائل و مشكلات كتابخانه هاي دانشگاهي و راهكارهاي آن " با حضور دكتر فريبا افكاري، دكتر فاطمه فهيم نيا، دكتر حسن كياني، برگزار شد. دبیر این نشست، دكتر فريبا افكاري، بود.

در ابتدا در مورد نحوه خرید کتاب های کتابخانه های دانشگاه تهران صحبت شد که دانشگاه تهران دارای بودجه متمرکز است و سفارشات خود را قبل از شروع کار نمایشگاه ارسال می کند.

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  فرصت مغتنمی برای تهیه کتبی که در طول سال کتابخانه ها قادر به تهیه آن نیستند ، است ولی مشکلاتی نیز وجود دارد که انتخاب کتاب در دانشگاه ها به صورت صحیح انجام نمی شود و بودجه ای که در اختیار کتابخانه ها قرار می دهند مدت زمان اندکی دارد و اجازه استفاده از آن را در طول سال نمی دهند که باعث خرید بدون هدف کتاب می شود. همچنین از مشکلات دیگر این که کتابخانه های دانشکده ا ی بار خرید کتاب را بر روی دوش کتابخانه  مرکزی قرار می دهند.

در ادامه در مورد خرید پایگاه های اطلاعاتی و الکترونیکی برای کتابخانه های دانشگاهی صحبت شد و دکتر فهیم نیا گفت: این پایگاه ها توسط کنسرسیوم خرید منابع الکترونیکی وزارت علوم خریداری می شود و مشکل این است که اول خریداری می شود و بعد به دنبال نیاز اطلاعاتی هستند.

از جمله مسائلی دیگری که در این نشست به آن پرداخته شد مربوط به روسای کتابخانه های دانشگاهی بود. که عمدتا فاقد تخصص در زمینه کتابداری و اطلاع رسانی می باشند و این  مسئله  سبب افت ارئه کیفی خدمات کتابخانه ها و عدم پیشرفت آنها می شود.

بحث دیگر این نشست، محدودیت استفاده دانشجویان از برخی منابع در دانشگاهها بود که از آن جمله سیستم قفسه بسته کتابخانه ها به ویژه برای دانشجویان کارشناسی و نیز امانت ندادن مجلات و پایان نامه ها به دانشجویان است.

این نشست در ساعت 15.30 پایان یافت.

نشست دوم کارنامه نشر سرای اهل قلم، به موضوع " مديريت دانش و سرمايه اجتماعي" پرداخت.

دبير اين جلسه، دكتر محمد حسن زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، و سخنرانان دكتر بابك اخگر، عضو هیأت علمی دانشگاه شفیلد انگلستان، دكتر محمد علي شفيعا عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت بودند.

در این نشست به موضوع زیرساخت های مدیریت دانش پرداخته شد.

از جمله فاکتورهای مهم مدیریت دانش که اهم مباحث این جلسه را به خود اختصاص داد عبارت بود از: آموزش، انگیزش، فناوری اطلاعات، بودجه، ثبات مدیریت.

در این نشست بر لزوم ترغیب افراد در سازمان ها به منظور ارائه دانش ذهنی تأکید شد. افراد باید در سازمان ها انگیزه لازم را چه به لحاظ مالی، و ارتقای شغلی و بسیاری مسائل دیگر داشته باشند.

از دیگر مباحث مهم مطرح در این جلسه تأکید بر ثبات مدیریت بود.

موضوع سرمایه فکری مبحث دیگری بود که به طرح آن در این سخنرانی پرداخته شد. که سرمایه فکری بسته‌‌ای دانشی متشکل از مجموعه‌‌ منابعی نامشهود و پنهان، اصول، فرهنگ، الگوهای رفتاری، قابلیت، شایستگی‌‌ها، ساختارها، ارتباطات، فرآیندها و پردازش‌‌های منجردانش یا منتج ازآن است.

همچنین در این نشست به Cloud computing برخی از پروژه های در حال اجرا در این زمینه در کشور اشاره شد.

در این نشست درباره نحوه شکل گیری سرمایه اجتماعی گفته شد، اعضاء جامعه با برقراری تماس با یکدیگر وپایدارسازی این تماس ها قادری به همکاری با یکدیگر می شوند و به توانایی هایی دست می یابند که در حالت انفرادی قادر به داشتن آنان نبودند. همچنین افراد از طریق مجموع شبکه ها به هم متصل شده و تمایل دارند ارزش های مشترکی را با سایر اعضاء این شبکه ها داشته باشند و هرچه افراد بیشتری را بشناسند، هرچه دیدمشترکی بیشتری با آنها داشته باشند,سرمایه اجتماعی غنی تر می شود.

این نشست با پاسخگویی به سوالات شرکت کنندگان در ساعت 17:30 به کار خود پایان داد.

آخرین نشست امروز به چهارمین بخش از سلسله نشست های  " آنچه يك كتابدار مسجد بايد بداند" اختصاص داشت.

این نشست ساعت 18 تا 19:30 برگزار شد.

محل برگزاری همه نشست ها ، زیر زمین شبستان، سالن فعالیت های جنبی، سرای اهل قلم، سالن کارنامه نشر است.

 

گزارشگر:معصومه عبدالله وند

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: