کد خبر: 1653
تاریخ انتشار: شنبه, 25 ارديبهشت 1389 - 11:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

همایش "مدیریت دانش" در دانشگاه خلیج فارس برگزار شد

همایش "مدیریت دانش" توسط انجمن علمی دانشجویی و گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه خلیج فارس، مورخ 19/2/89 در سالن ابن سینای این دانشگاه، برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، همایش "مدیریت دانش" توسط انجمن علمی دانشجویی و گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه خلیج فارس، در تاریخ 19/2/89 و با حضور دکتر مریم صراف زاده، دانش آموخته رشته سیستم های اطلاعاتی از دانشگاه  RMIT استرالیا ، برگزار شد.

این همایش از ساعت 8:30 صبح با سخنرانی دبیر اجرایی همایش، ساناز رهروانی، درباره معرفی رشته کتابداری و گزارشی از فعالیت های انجمن آغاز شد. در ادامه کلیپی با مضمون معرفی رشته کتابداری و اطلاع رسانی نمایش داده شد. سخنران بعدی این همایش، سهیلا علوی، مدیر گروه رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه خلیج فارس، درباره سواد اطلاعاتی صحبت کرد.

دکتر مریم صراف زاده، از ساعت 9:30 تا 11 درباره مدیریت دانش ارتباط آن با حرفه کتابداری به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ابتدا به تعریف مدیریت دانش پرداخت و گفت: مدیریت دانش فرایندی است که به سازمانها کمک می‌کند تا اطلاعات و مهارتهای مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می‌شود و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر مدیریت سازمانها را برای حل مسائل یادگیری، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیریهای پویا به صورت کارا و موثر قادر می‌سازد. در ادامه وی به فواید مدیریت دانش، زنجیره اطلاعات پرداخت و انواع دانش را مورد بررسی قرار داد. سه عنصر اصلی مدیریت دانش، فرآیندها؛ افراد؛ و فناوری، و نحوه تبدیل دانش موضوع دیگری بود که به آن پرداخته شد.

دکتر مریم صراف زاده به چالش مدیریت دانش اشاره کرد و گفت: بیش از هشتاد درصد از دانش سازمان ها در قالب دانش ذهنی است و همین مساله اهمیت گردآوری و ثبت این نوع دانش را نمایان می سازد. هدف از ثبت دانش نهان از بین بردن یا کم کردن خطر از دست دادن یا ترک کارکنان از سازمان و ماندگار کردن آن است.از نظر مدیریت دانش دانش سازمانی افراد متعلق به سازمان است و باید حفظ شود .

وی در ادامه درباره عوامل موثر بر مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی سخن گفت.

صراف زاده تصریح کرد: در گذشته دانش قدرت محسوب می شد اما امروزه اشتراک دانش قدرت به حساب می آید. موانع اشتراک دانش، نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش، مدیریت دانش 2.0، از مباحث دیگری بود که درباره آن صحبت شد.

مبحث پایانی این سخنرانی به اشتراکات مدیریت دانش و کتابداری اختصاص داشت.

در پایان، کلیپی از فعالیت های اعضای انجمن علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه خلیج فارس پخش، و از برترین های رشته کتابداری دانشگاه خلیج فارس و فعالان انجمن قدردانی شد.

همایش در ساعت 12:30 به کار خود پایان داد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: