کد خبر: 1660
تاریخ انتشار: شنبه, 25 ارديبهشت 1389 - 17:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

هم افزایی بی سابقه نشست ها و کارگاه های جنبی نمایشگاه کتاب

امسال کارنامه نشر سرای اهل قلم، شاهد حضور بی سابقه متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی بود. حدود 90 نفر از اساتید دانشگاه­ ها، مراكز علمي و پژوهشي و كارشناسان نهادهاي مختلف در  كارگاه­ ها و نشست­ های تخصصی کتابداری سرای اهل قلم، حضور يافته و به ارائه نظرات علمي و تخصصي پرداختند.

دکتر مهدی علیپور حافظی، دبیر اجرایی سرای کارنامه نشر، در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) گفت: با توجه به توسعه و گسترش فنآوری­ های نوین و افزایش استفاده افراد از این فنآوری­ها، امروزه بیشتر شاهد استفاده از فنآوری­های ارتباطی راه دور هستیم. با وجود این ارتباطات رو در رو همچنان از اهمیت بالایی برخوردار هستند. از طرفی نیز برگزاری نمایشگاه بین­المللی کتاب تهران به­عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، محیطی را فراهم کرده است که اهالی فرهنگ و دانش در زمان معینی در محل نمایشگاه کتاب حضور داشته باشند.

وی در ادامه گفت: حضور افراد در چنین شرایطی، این امکان را فراهم ساخته است تا بتوان در کنار بازدید از نمایشگاه و خرید منابع اطلاعاتی، شرایطی را فراهم ساخت تا به ارتقاء سطح دانشی و علمی آنها کمک کرد. از این رو، همه ساله در محل نمایشگاه کتاب تهران در سرای کارنامه نشر سلسله نشست­ها و کارگاه­هایی برگزار می­شود که امسال 32 نشست تخصصی و 10 کارگاه آموزشی برگزار گردید.

معاون سردبیر نشریه کتاب ماه کلیات، افزود: برنامه ­ریزی نشست­ ها و کارگاه­ های سرای اهل قلم امسال از اواخر فروردین ماه آغاز گردید. برای برنامه­ ریزی ابتدا به بررسی برنامه ­های اجرا شده در دو سال گذشته پرداختیم. در ادامه اقدام به ارسال نامه به دانشگاه­ ها، سازمان­ها، گروه­ های بحث الکترونیکی، وبلاگ­ ها و غیره کردیم. پیشنهادهای دریافتی و یافته­ های حاصل از بررسی­ های انجام گرفته و نیز پی­گیری مسائل روز حوزه در گروه­ های بحث الکترونیکی منتج به تهیه فهرستی اولیه شد. فهرست مذکور از نظر علمی و نیز اولویت­های موضوعی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت منتج به برنامه نهایی شد که از طریق خبرگزاری­ ها و کانال­های دیگر خبری به اطلاع عموم و مراکز پیشنهاد دهنده رسید.

دکتر مهدی علیپور حافظی، مدرس دانشگاه تصریح کرد: با توجه به تجربیات پیشین مقرر شد تا برنامه­ ها از بعد از ظهر روز اول برگزاری نمایشگاه برنامه­ ها آغاز و در ظهر روز آخر نمایشگاه به اتمام برسد.

وی در ادامه آماری را به تفکیک، محورهاي موضوعي اصلي 32 نشست­ تخصصي کتابداری را ارائه کرد و گفت: بیشترین تعداد نشست های تخصصی سرای اهل قلم به موضوع "فناری های نوین و اطلاع رسانی" اختصاص داشت.

محورهاي موضوعي نشست­هاي تخصصي برگزار شده

محور موضوعي

تعداد نشستهاي برگزار شده

صنعت چاپ آرشيو و اسناد ملي

4

نسخ خطي و ميراث مكتوب

1

فنآوری­های نوین و اطلاع­رساني

12

كتابخانه­های دانشگاهی، عمومی و مساجد

9

علم سنجي و ترويج علم

3

ساير مباحث

3

دکتر علیپور حافظی افزود: در برنامه­ ريزي­ هاي امسال تلاش شد تا حوزه­ هاي مختلف مورد توجه قرار گرفته و از مشاركت دانشگاه­ ها، نهادهاي علمي و مذهبي و گروه­ هاي فعال در زمينه­ هاي مرتبط استفاده شود.

وی درباره حضور کارشناسان در نشست ها و کارگاه ها گفت: نزديك به 90 نفر از اساتيد دانشگاه­ ها، مراكز علمي و پژوهشي و كارشناسان نهادهاي مختلف در اين كارگاه­ ها و نشست­ ها حضور يافته و به ارائه نظرات علمي و تخصصي پرداختند. اساتيد مدعو از بين اساتيد زبده و صاحب نظر در حوزه هاي تخصصي انتخاب شده و از استان­هاي مختلف دعوت شدند.

دکتر مهدی علیپور حافظی، تصریح کرد: مخاطبين اين نشست­ ها و كارگاه­ هاي آموزشي عمدتاً اساتيد دانشگاه، دانشجويان، كارشناسان و افراد علاقه­مند به حوزه­ هاي مورد بحث بودند. از نظر ميزان مشاركت مخاطبين در   نشست­ ها، به طور متوسط بين 20 تا 40 نفر در نشست ­ها شركت داشتند و در کل حدود 1450 نفر در این برنامه­ ها شرکت داشته­ اند. نحوه اطلاع شركت كنندگان از برنامه­ ها، اغلب از طريق سايت­ هاي اينترنتي، پیامک، خبرگزاری­ های لیزنا و ایبنا، وب­لاگ­ها و آگاهي­ رساني در سطح نمايشگاه بوده است. ميزان استقبال از برنامه­ ها به خصوص كارگاه­ های آموزشي بسيار خوب بوده و بیش از 470 نفر در كارگاه هاي آموزشي برگزار شده در طول نمايشگاه، شركت كرده ­اند كه براي همه آنها گواهي شركت در كارگاه آموزشي صادر شده است.

دکتر مهدی علیپور حافظی، درباره میزان پراکندگی شركت كنندگان در نشست­ هاي تخصصي گفت: بسته به موضوع و اساتيد سخنران متفاوت بوده است. در برخي از نشست­ ها ميزان شركت كنندگان به حدي بود كه سالن گنجايش لازم را نداشته و بسياري از مخاطبين به صورت ايستاده مباحث را دنبال مي كردند.

دبیر اجرایی سرای کارنامه نشر، در پایان از زحمات خبرنگاران و دست اندرکاران پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) در پوشش خبری برنامه ها تشکر کرد.

گفتنی است کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی برگزار شده در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  از تاریخ 15-25 اردیبهشت 1389 ماه در کارنامه نشر سرای اهل قلم برگزار شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: