کد خبر: 19683
تاریخ انتشار: دوشنبه, 07 ارديبهشت 1394 - 12:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

107 هزار جلد کتاب به 90 زبان زنده دنیا

مسئول تالار کتابهای خارجی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این تالار با  بیش از 107 هزار جلد کتاب به 90 زبان زنده دنیا در اختیار پژوهشگران، متخصصان زبانهای خارجی و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار می گیرد.  
107 هزار جلد کتاب به 90 زبان زنده دنیا

 

 

به گزارش لیزنا، تالار کتابهای خارجی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با  بیش از 107 هزار جلد کتاب چاپی و به 90 زبان زنده دنیا، در اختیار پژوهشگران، متخصصان زبانهای خارجی و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار می گیرد.

 

 این تالار، بخشی از اداره کتابخانه عمومی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است. در واقع، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی یکی از قدیمی ترین و نفیس ترین مجموعه های کتابهای زبان خارجی کشور را در اختیار دارد.

 

 

بیش  از 107  هزار جلد کتاب چاپی، به 90 زبان زنده دنیا در تالار کتابهای خارجی موجود است

 

مسئول تالار کتابهای خارجی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در خصوص منابع مکتوب موجود در این تالار گفت:  بیش از 107 هزار جلد کتاب چاپی به 90 زبان زنده دنیا در تالار کتابهای خارجی در اختیار پژوهشگران، متخصصان زبانهای خارجی و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است که این کتابها از طریق وقف، اهدا و خرید از نمایشگاهها و مراکز فرهنگی در این تالار گردآوری شده است.

 

وی افزود: قدیمی ترین کتاب این مجموعه ترجمه ای از قاموس کتاب مقدس انجیل به خط و زبان لاتین است که تاریخ چاپ آن سال 1473 میلادی، یعنی همزمان با اختراع صنعت چاپ می باشد.

 

حمیدرضا منتظرابدی در ادامه سخنان خود بیان کرد: کتابهایی به زبان های ایتالیایی و لاتین که تاریخ چاپ آنها حدود سال 1580 میلادی است، کتابی به زبان فرانسه در موضوع افکار و عقاید مذهبی که تاریخ چاپ آن سال 1614 میلادی است، همچنین مجموعه آثار شکسپیر به زبان انگلیسی که در سال 1623 میلادی در لندن به چاپ رسیده است از دیگر کتابهای قدیمی این تالار محسوب می شود.

 

منتظرابدی اضافه کرد: بیشتر کتابهای قدیمی موجود، مربوط به سده های 15 تا 20 میلادی است که از طریق وقف، توسط دانشمندان و شخصیت های فرهنگی و سیاسی، به منابع کتابخانه افزوده شده است.

 

 

کتابهای نفیس، برای حفاظت بیشتر، در مخزن اصلی کتابخانه، نگهداری می شوند

 

او سپس  بیان کرد: کتابهای نفیس برای حفاظت بیشتر، در مخزن اصلی کتابخانه نگهداری می شوند و پژوهشگران می توانند طبق شرایط ویژه از تصویر این منابع استفاده کنند.

 

مسئول تالار کتابهای خارجی اداره کتابخانه عمومی آستان قدس رضوی گفت: منظور از کتابهای زبان خارجی، کتابهایی هستند که به غیر از زبان فارسی و عربی می باشند، این منابع، همانند منابع دیگر تالارهای کتابخانه براساس رده بندی دیویی منظم و چیده شده اند.

 

وی افزود: این منابع به دو گروه «کتابهای مرجع» و «کتابهای غیرمرجع» تقسیم می شوند، کتابهای مرجع که با حرف "R" روی برچسب راهنمای آنها مشخص شده، شامل دایره المعارف ها، واژه نامه ها، اصطلاح نامه ها، دستنامه ها، اطلس ها و ... هستند.

 

وی بیان کرد: کتابهای غیرمرجع شامل منابع در خصوص موضوعات گوناگونی است که با توجه به سیاست مجموعه سازی سازمان در تهیه منابع خارجی، اولویت با موضوعاتی چون اسلام، ایران و برخی از شاخه های علوم انسانی است.

 

منتظر ابدی عنوان کرد: منابع این تالار، شامل کتابهای مرجع در تمام موضوعات و کتابهای غیرمرجع در زمینه ایران، اسلام، خاورمیانه و رشته های علوم انسانی است که به جز زبان فارسی و عربی به دیگر زبانها نظیر انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، صربی، اردو، چینی، ژاپنی، ترکی، آلمانی، تاجیکی، ازبکی، هندی، سواحلی و دیگر زبانها به صورت زبان اصلی یا ترجمه شده می باشد.

 

وی با بیان اینکه عمده کتابهای این تالار به زبانهای انگلیسی و فرانسوی است افزود: کتابهای انگلیسی موجود در این کتابخانه 77 هزار جلد و کتابهای فرانسوی 17 هزار جلد است.

 

 

قرآن های نفیس این تالار، به 73 زبان زنده دنیا ترجمه شده اند

 

مسئول تالار کتابهای خارجی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اضافه کرد: آنچه بیش از همه بر اهمیت و نفاست کتاب های موجود در این تالار می افزاید قرآنهای نفیس به 73 زبان زنده دنیا است.

 

وی اظهار داشت: قدیمی ترین نسخه قرآنی موجود در این تالار، به زبان فرانسه و متعلق به سال 1857 میلادی است. همچنین قدیمی ترین قرآن  موجود به زبان انگلیسی نیز متعلق به سال 1869 میلادی است.

 

منتظر ابدی در تشریح وضعیت این تالار گفت: تالار کتابهای خارجی در دو بخش امانت و مطالعه، خدمات ارائه می کند، این تالار در بخش امانت به صورت قفسه باز (مراجعه مستقیم به قفسه ها) و در بخش مطالعه به روش قفسه باز پاسخگوی مراجعان است.

 

 

مراجعان بخش امانت با نرم افزار کتابخانه ای سیمرغ، کتاب خود را جستجو می کنند

 

وی ادامه داد: خدمات مطالعه و امانت، در دو قسمت ویژه آقایان و بانوان انجام می گیرد و مراجعان بخش امانت با جستجو در نرم افزار کتابخانه ای سیمرغ، کتاب مورد نظر خود را پس از ثبت در نرم افزار امانت، به مدت دو هفته به امانت می گیرند، چنانچه نیاز به مطالعه منبع در محل تالار باشد، کارشناس تالار، منبع را در اختیار مراجعه کننده قرار می دهد.

 

 

در سال 93، در مجموع، 18 هزار و 620 نفر به این تالار، مراجعه کرده اند

 

مسئول تالار کتابهای خارجی اداره کتابخانه عمومی آستان قدس رضوی، با بیان اینکه به طور میانگین روزانه تعداد فراوانی محقق، پژوهشگر و دانشجویان مقاطع مختلف به این تالار مراجعه می کنند افزود: اعضای کتابخانه مرکزی آستان قدس، با داشتن کارت عضویت کد 1 تا 4 از مقطع کاردانی تا سطح دکترا، می توانند از خدمات مطالعه و بخش امانت این تالار استفاده کنند.

 

 

منتظر ابدی با اشاره به عملکرد این تالار در سال گذشته گفت: در طول سال 1393 در مجموع،  18 هزار و 620 نفر به تالار کتابهای خارجی مراجعه کرده اند، 36 هزار و 276 نسخه کتاب در این مدت توسط اعضا مطالعه شده و 6 هزار و 641 نسخه کتاب توسط اعضا به امانت گرفته شده است.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: