کد خبر: 31448
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 آبان 1396 - 16:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کتابداران باید مهارت‌های خود را به سمت استفاده از داده‌های بزرگ ببرند

منبع : لیزنا
در نشست «نوآوری و فناوری‌های نوظهور: حکمرانی داده در کسب و کارهای داده محور» کنگره متخصصان علوم اطلاعات درباره حکمرانی داده در کسب و کارهای داده محور بر لزوم تلاش کتابداران جهت گسترش مهارت‌های خود برای استفاده از داده‌های بزرگ تاکید شد.
کتابداران باید مهارت‌های خود را به سمت استفاده از داده‌های بزرگ ببرند

به گزارش لیزنا، نشست تخصصی سومین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات تحت عنوان «نشست نوآوری و فناوری‌های نوظهور: حکمرانی داده در کسب و کارهای داده محور» با حضور مصطفی امینی دبیر سلسله نشست‌های علم اطلاعات حسینیه ارشاد، محمدصادق مالکی مدیرعامل شتاب دهنده کسب و کار پویش و دبیر کنسرسیوم کسب و کار اینترنتی ایران، رضا ایازی مشاور حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و روح‌الله سلیمانی‌‌پور متخصص علم اطلاعات و مدیر پروژه حکمرانی محتوا دانشگاه تهران در تالار قلم کتابخانه ملی دوشنبه 15 آبان ماه برگزار شد.

حکمرانی داده تمام خصیصه‌های هر فرآیند حکمرانی در سطح راهبردی را دارد. از یک طرف حکمرانی داده یعنی مجموعه‌ای از فرآیندها که داده را عنوان یک ناحیه راهبردی در درون سازمان باور دارند و بر مبنای آن اقدام می‌کنند. از این دیدگاه مجموعه صفات و ویژگی‌های حکمرانی داده را می‌توان به صورت افراد، استراتژی، فرآیند، فناوری، دارایی‌ها، مدیریت ، طرح و غیره بیان کرد.

از طرف دیگر کسب و کارهای محتوامحور شاخه‌ای از کسب و کارها محسوب می‌شوند که داده‌ها در آنها به عنوان یک دارایی راهبردی و عملا بر روی تصمیم گیری‌ها  و اقدامات تجاری آنها موثر هستند.

ضرورت آموزش در راستای بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌ها

مصطفی امینی در ابتدای این نشست درباره حکمرانی داده بیان کرد: حکمرانی داده یک تمرین عملی از سازماندهی و پیاده‌سازی سیاست‌ها، رویه‌ها و استانداردها  برای استفاده اثربخش از دارایی‌های اطلاعاتی (ساختیافته و غیرساختیافته) یک سازمان است.

وی ادامه داد: حکمرانی داده از طریق اقدامات ناظران داده در سازمان جاری سازی شده و پیش می‌‌رود. هدف از این کار نیز ارزش آفرینی داده ها در راستای اهداف راهبردی سازمان است.

به گفته امینی، کسب و کاری که محرک اصلی جریان درآمدی آن محتوا باشد و محتوا، نقش کلیدی در ارزش‌های پیشنهادی مدل کسب و کار آن دارد را کسب و کار محتوا محور گویند.

سید مرتضی موسویان رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی به عنوان سخنران ویژه در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به فراروندها در انواع وب‌ها عنوان کرد: آنچه که بیزینس آینده را شکل می‌دهد، تجارت دیتا است. وب 3 ما را به تدریج با هوش مصنوعی آشنا می‌کند.

وی با بیان اینکه ثبات نسبی در ارائه خدمات از عواملی است به عنوان مثال نرم‌افزارهایی مانند تلگرام ضمن آن با افزایش کاربرانشان همچنان می‌توانند سرویس خوب و با کیفیتی را در اختیار گذارند، گفت: باید یاد بگیریم که چگونه از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده کنیم و چگونه یک کاربر خوب باشیم، درواقع هرروز که جلوتر می‌رویم سادگی برای استفاده کننده‌ها و پیچیدگی برای متخصصان است.

موسویان اظهار داشت: شما کتابداران، همیاران کسانی هستید که در زمینه‌های علمی قدم برمی‌دارند، باید مهارت‌های خود را به سمت استفاده از داده‌های بزرگ ببرید و دسترسی به داده‌های بزرگ و ذخیره سازی آنها را یاد بگیرید درحقیقت این موارد بسیار ساده تراز اصول کتابداری است.

حکمرانی اطلاعات یا حکمرانی با اطلاعات؟

در ادامه روح‌الله سلیمانی‌پور توضیحاتی مختصری را درباره ترجمه عبارت انگلیسی «حکمرانی داده» به زبان فارسی ارائه کرد و در تفسیر صحبت‌ها و عبارات پیشنهادی ترجمه «حکمرانی» را در این راستا بهترین معنی و ترجمه دانست، سپس رضا ایازی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن اشاره به معنی عبارت حکمرانی داده اظهار داشت: به نظرم اگر از عبارت حکمرانی با اطلاعات استفاده کنیم، تعبیر درست تری را به کار برده‌ایم.

مشاور حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین در ادامه از حقوق « حق بر حریم خصوصی» که از سال 1948 در کشورها مطرح شد توضیحات مفصلی را ارائه کرد.

 

در این نشست محمدصادق مالکی صحبت‌های خود را درباره بازاریابی داده‌محور و پولسازی از داده‌ها و مهدی رشیدی تجربه خود را در بهره‌گیری از داده‌ها برای حاضران تشریح کردند. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: