کد خبر: 32313
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 دی 1396 - 22:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

ساختمان جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا (س) افتتاح شد

منبع : لیزنا
رییس دانشگاه الزهرا(س) افتتاح کتابخانه مرکزی این دانشگاه را قدمی در راه فراهم سازی پیش زمینه های ترویج علم بیان کرد.
ساختمان جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا (س) افتتاح شد

 به گزارش خبرنگار لیزنا، کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا(س) ظهر سه شنبه پنجم دی ماه با حضور اشرف بروجردی مشاور رییس جمهور و رییس کتابخانه ملی و جمعی از مسئولان، استادان و کتابداران این دانشگاه افتتاح شد. مسئولان بعد از بازدید از کتابخانه مرکزی در سالن همایش دانشگاه گرد هم آمدند و به سخنرانی پرداختند.

در ابتدای برنامه رییس دانشگاه از علی رحمانی معاون اداری و مالی درخواست کرد تا به ارائه گزارشی از ساخت کتابخانه مرکزی بپردازد. رحمانی بیان کرد: تلاش و فعالیت ها برای راه اندازی و ساخت کتابخانه مرکزی در دو فاز (فاز اول از 30 مهر 93 تا 16 آبان 94 و فاز دوم (آماده سازی نهایی) از 16 آبان 94 تا امسال ) آغاز و انجام شد.

وی فضای کل کتابخانه مرکزی را در حدود 6890 مترمربع عنوان کرد و ادامه داد: زیرزمین کتابخانه (مرکز اسناد و پایان نامه ها) 1275 مترمربع، طبقه همکف 875 مترمربع، نیم طبقه همکف (برای بخش اداری و ریاست کتابخانه) حدود 650 متر، طبقه اول 945 مترمربع، طبقه دوم 980 مترمربع، طبقه سوم 975 مترمربع و طبقه چهارم 980 مترمربع است.

رحمانی با بیان اینکه بهای تمام شده ساخت و تجهیز کتابخانه 17 تا 19 میلیارد تومان بوده است، گفت: فلسفه اصلی کتابخانه این است که بتواند امکان دسترسی به اطلاعات و پژوهش ها را فراهم کند و آنها به گونه ای به اشتراک گذاشته شوند لذا ترجیح ما این است که پایان نامه ها را تبدیل به فایل های الکترونیک کنیم و فضای زیرزمین اختصاص یافته به آنها را برای موارد دیگری به کار بریم، همچنین قفسه های کتاب موجود در طبقات در آینده به طبقه زیرزمین منتقل می شوند تا فضای بیشتری برای مطالعه دانشجویان اختصاص پیدا کند.

به گفته وی، با راه اندازی کتابخانه مرکزی فضای کتابخانه ای موجود در دانشگاه از 2392 مترمربع به 6890 مترمربع ارتقا یافته است.

معاون اداری و مالی دانشگاه الزهرا(س) گفت: در گام اول، این کتابخانه از 7صبح تا 9 شب و پنجشنبه ها به صورت دو شیفت خدمت رسانی می کند، امیدواریم کتابخانه یک مزیت نسبی برای دانشگاه و جذب هرچه بیشتر دانشجویان به کتاب و فضای کتابخانه شود.

 

وجود 250 هزار کتاب در دانشگاه الزهرا(س)

زویا آبام رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا(س) به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان کرد: کتابخانه دانشگاه در سال 1343 با تعدادی از کتاب های اهدایی تاسیس شد و تا تابستان امسال در دو ساختمان مجزا با مساحت 2392 متر فعالیت داشت. حال حاضر علاوه بر 110 هزار کتاب موجود در دانشکده ها، کتابخانه مرکزی دارای حدود 140 هزار کتاب است و مجموعا 250 هزار کتاب فارسی و لاتین در دانشگاه الزهرا(س) وجود دارد.

وی ادامه داد: درحال حاضر 10هزار نسخه چاپی و 3هزار و 500 نسخه دیجیتالی شده پایان نامه، 60هزار کتاب الکترونیکی و 940 عنوان نشریه (490 نشریه فارسی و 450 نشریه لاتین) در کتابخانه دانشگاه قابل دسترس است و برنامه داریم نسخه های نشریات را هم در آینده دیجیتالی کنیم.

 

سرمایه دانش بشری در قالب کتاب نسل به نسل در اختیار قرار می گیرد

اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی در ادامه این برنامه با اشاره به اهمیت و حفظ ارزش دانش بشر بر روی کاغذ، سنگ و غیره، اظهار داشت: آنچه که کتاب را ماندگار کرده و به آن ارزش می بخشد، نوشته های آن است، مطالب نوشته شده در فضاهای مجازی حداکثر 75 روز بقا دارند اما ما امروز با دریایی از معرفت و دانش بشری روبه رو هستیم که قدمت زیادی دارند، درواقع سرمایه دانش بشری نسل به نسل در قالب کتاب و نوشته در اختیار ما قرار می گیرد.

وی ادامه داد: افتخار فرهنگی بسیاری از ملت ها حفظ نسخ و کتاب های قدیمیشان است؛ در ایران هم 3 یا 4 مرکز واقعی از منابع خطی قدیمی محافظت می کنند، مثلا کتابخانه ملی افتخار حفاظت از 38 هزار نسخه خطی را به عنوان گنجینه و سرمایه دانش بشری دارد.

رییس کتابخانه ملی با بیان اینکه ثمره گام های امروز ما را آیندگان بهره برداری خواهند کرد، گفت: یکی از مهمترین معضلات اجتماعی که امروز باعث گسست روابط بین فردی شده، فضای مجازی است و مخدوش شدن روابط انسانی از این معبر حیف است.

 

ارائه منابع کتابی به صورت دیجیتال، نقطه قوت کتابخانه است

اشرف بروجردی ضمن بازدید از کتابخانه مرکزی در گفتگو با خبرنگار لیزنا ضمن تبریک به دانشجویان و استادان دانشگاه برای ایجاد فرصتی در جهت استفاده از منابع دست اول گفت: کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا(س) جزء کتابخانه هایی است که منابع کتابی خود را به صورت دیجیتال هم ارائه می کند و این مسئله یک نقطه قوت است، درواقع توسعه علم می تواند برای تمام مردم کشور آثار خیر و برکت را به همراه داشته باشد.

مهناز ملانظری رییس دانشگاه الزهرا(س) نیز در این گفتگو بیان کرد: دانشگاه به کتابخانه ای این چنین عظیم نیاز داشت تا بتواند منابع و محتواها را به صورت متمرکز در اختیار دانشجویان و اعضای هیئت علمی قرار دهد. امیدواریم با ساخت و راه اندازی این کتابخانه بتوانیم پیش زمینه های ترویج علم را فراهم کنیم.

وی گفت: این کتابخانه شاید از معدود کتابخانه هایی است که برای هوشمندسازی و الکترونیکی کردن آن بسیار کار کرده ایم و امیدواریم که بتواند در آینده ای نه چندان دور به عنوان یک کتابخانه هوشمند به بسیاری از کتابخانه های دیگر دسترسی پیدا کند.

رییس دانشگاه الزهرا(س) اعلام کرد: هنوز تمام محتواهای موجود در کتابخانه های دانشکده ها در کتابخانه مرکزی تجمیع نشده است، اما در برنامه ریزی فازبندی قرار است کتابخانه های اقماری به اینجا منتقل شوند.

 

تجمیع منابع کتابخانه‌های دانشکده ها راهی برای جلوگیری از موازی کاری

رضایی شریف آبادی عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا(س) به خبرنگار لیزنا عنوان کرد: حدود 20 سال گذشته استاد راهنمای من از استرالیا به این دانشگاه آمد و ضمن بازدید، کتابخانه دانشگاه را بهترین کتابخانه دانشکده ای دانست و متاسفانه هرگز نتوانستم به او بگویم که این کتابخانه متعلق به کل دانشگاه است و نه یک دانشکده.

وی ادامه داد: امروز بسیار خوشحالم که شاهد افتتاح ساختمان کتابخانه مرکزی هستیم که آبروی دانشگاه است؛ امیدوارم این کتابخانه به عنوان قلب دانشگاه بتواند تپش خوبی داشته باشد و شریان اطلاعات را در دل دانشگاه جاری کند.

شریف آبادی با اشاره به تجمیع منابع موجود در دانشکده های دانشگاه در کتابخانه مرکزی عنوان کرد: تجمیع کتابخانه های دانشکده ای را در برنامه خود داریم چرا که با این کار صرفه جویی های زیادی در نیروی انسانی، بودجه، تکرار منابع و جلوگیری از پراکنده و موازی کاری خواهد شد و در مقابل خدمات بهتر و گسترده تری به جامعه دانشگاه الزهرا ارائه می شود.

زویا آبام رییس کتابخانه مرکزی و عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا(س) بیان کرد: این پروژه حاصل چندین سال تلاش تیم های مختلف است و گروهی از کتابداران، مسئولان دانشگاه و پیمانکاران در این پروژه مشارکت داشتند.

وی ایجاد فضایی آرام و لذت بخش برای مطالعه دانشجویان و جذب هرچه بیشتر آنها به کتابخانه را هدف شکل گیری این مجموعه دانست و ادامه داد: هدف از راه اندازی کتابخانه مرکزی، ترویج کتابخوانی و تسهیل در پژوهش و مطالعه دانشجویان بوده است، بسیار خرسندیم که حال تلاش های چندین ساله و یک ماراتن چندین ماهه به ثمر نشسته است.

 

ساخت بنای 7هزار متری با 17 میلیارد تومان

علی رحمانی معاون اداری مالی دانشگاه الزهرا(س) همچنین به خبرنگار لیزنا گفت: افتتاح کتابخانه مرکزی اقدامی بسیار بزرگ در دانشگاه و به وسیله آن فضای کتابخانه ای بیش از 2ونیم برابر (نسبت به قبل) شده است. این کتابخانه نه تنها از لحاظ منابع بلکه از نظر ساخت و طراحی، بسیار خوب است و امیدواریم تکمیل طرح دیجیتالی شدن منابع هم باعث تحولی دیگر شود.

وی با تاکید بر مزیت سازی در دانشگاه الزهرا(س) اظهار داشت: دسترسی راحت دانشجویان به منابع اطلاعاتی و فضاهای مناسب جهت مطالعه، یکی از مزایای مدنظر است که به نظرم با بهره برداری از کتابخانه مرکزی، این شرایط فراهم شده است.

وی با اشاره به هزینه ساخت پروژه کتابخانه مرکزی عنوان کرد: برای هزینه های سخت افزاری و تجهیز این بنای 7هزارمتری، حدود 17 میلیارد تومان خرج شده و برای فاز اول پروژه دیجیتالی کردن منابع هم هزینه مستقل حداکثر 300 میلیون تومانی تامین شده است که امیدواریم سریعتر عملیاتی شود.

 

گفتنی است؛ در مراسم افتتاحیه، از تمامی دست اندرکاران و تلاشگران راه اندازی و فعالیت کتابخانه مرکزی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

کتابخوان
|
Iran
|
1396/10/09 - 09:41
1
0
عالی بود ممنون.
امیدوارم هرچه زودتر خانواده ها به آغوش امن و سالم کتاب و کتابخانه برگردن و از فضای ناسالم مجازی دور شوند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: