کد خبر: 33757
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 اسفند 1396 - 11:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نظرات استیون هاوکینگ درباره اهمیت کتابخانه ها

منبع : لیزنا
استیون هاوکینگ دانشمند مشهور علم فیزیک که امروز در ۷۶ سالگی در گذشت، در مورد اهمیت حفظ کتابخانه‌ها به عنوان مکانی برای  دسترسی به اطلاعات هشدار داده بود.
نظرات استیون هاوکینگ درباره اهمیت کتابخانه ها

به گزارش لیزنا، استیون هاوکینک، فیزیکدان مشهور انگلیسی امروز در ۷۶ سالگی درگذشت. هاوکینگ در زمینه فیزیک کوانتوم تحقیقات و دستاوردهای شگرفی را به جای گذاشت؛ ولی یکی از دلایل شهرت او میان مردمی که با فیزیک سر و کار ندارند، بیماری و معلولیت فیزیکی او بود که او را از پا درنیاورد.

وی در سن ۲۱ سالگی مبتلا به بیماری ای ال اس شد و پزشکان به او گفتند که تنها دو سال دیگر زنده می‌ماند. با این حال هاوکینگ مقاله‌اش را در همین دوران به چاپ رساند و زنده هم ماند. زمینه اصلی تحقیق وی حفره‌های سیاه و بیگ بنگ (انفجار بزرگ) است و او توانسته مدال‌های افتخار زیادی از جمله مدال آزادی ایالات متحده و  مدال شوالیه از ملکه الیزابت را کسب کند.

 اهمیت کتابخانه‌ها از نگاه استیون هاوکینگ

در مقاله‌ای که جیک آرنوت، نویسنده انگلیسی دو سال پیش در ۶ فوریه به مناسبت روز جهانی کتابخانه‌های ملی نوشت، گفته‌های استیون هاوکینگ، نابغه زمانه درباره اهمیت کتابخانه‌ها نقل شده است. در این مقاله آمده است:

در برنامه «سخنرانی های ریت» در بی‌بی‌سی، پروفسور استیون هاوکینگ درباره این واقعیت گفت که نه تنها ماده و انرژی توسط حفره‌های سیاه بلعیده می‌شوند، بلکه این اتفاق برای خود اطلاعات نیز می‌افتد. نبود اطلاعات، تردید در آینده کهکشان و تاریخ آن را نیز ایجاد می‌کند. او  مدلی را اثبات می‌کند که در آن اطلاعات حفظ می‌شوند، ولی حالت قابل استفاده آنها نه؛

«مانند سوزاندن دایره‌المعارف است: اطلاعات از بین نمی‌روند اگر همه دود و خاکستر را نگه داریم ولی خواندن آن مشکل است.»

من می‌دانم که فیزیک کوانتوم قرار نیست در زندگی یک نفر به عنوان راهنمای تجربه زندگی استفاده شود ولی این تصویر خیلی دقیق بود.

کتابخانه‌های عمومی از منظومه‌های شمسی شهری کوچکی نگه‌داری می‌کنند، با نور، فضا، ماده و اطلاعات در مدارهایشان. اگر بگذاریم آنها از بین روند تنها باعث نبود نیرویی خوب نمی‌شویم، بلکه یک حفره سیاه اجتماعی به وجود می‌آید.

این یک معضل سلامت عمومی است. این مکان‌ها دستگاه‌های خاطره عمومی هستند که از بروز جنون اجتماعی که فرهنگ ما را تهدید می‌نمایند، جلوگیری می‌کنند... بیایید بجنگیم تا این خاطره جمعی را از دست ندهیم.

مترجم: ونداد ذوقی

کتابدار
|
Iran
|
1396/12/23 - 12:55
0
0
انا للله و انا علیه راجعون... بزرگمند تاریخ علم بودن ایشون
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: