کد خبر: 33843
تاریخ انتشار: شنبه, 18 فروردين 1397 - 10:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کتابخانه ای مدرن با نمایی به شکل قفسه کتاب +عکس

منبع : لیزنا
 در دانشگاه «کارابوک» ترکیه کتابخانه ای مدرن و مجهز به آخرین تکنولوژی روز با نمایی جالب به شکل قفسه کتاب ساخته شده است.
کتابخانه ای مدرن با نمایی به شکل قفسه کتاب +عکس

به گزارش لیزنا به نقل از خبرگزاری TRT ترکیه، در معماری کتابخانه دانشگاه «کارابوک» که در حقیقت مانند یک قفسه کتاب ساخته شده، نقل قول هایی کوتاه هم بکار رفته است.

کسانی که علاقمندند از «کتابخانه کامیل گولِج» که توسط یک فعال اقتصادی در این دانشگاه تاسیس شده است و معماری آن کتابخانه ای در ایالت کانساس آمریکا را در ذهن تداعی می کند بهره ببرند، می توانند به 6 میلیون کتاب، مجله و مقاله با 60 هزار نسخه چاپی و همچنین منابع الکترونیکی دسترسی پیدا کنند.

در مدت 10 ماه از افتتاح این کتابخانه، از این مکان که به شکل قفسه کتاب ساخته شده و در آن جملاتی مانند «کتاب ها فرزندان عقل هستند»، «جسم بدون علم مانند شهر بدون آب است» و «یک کتاب از کل جهان گسترده تر است زیرا اندیشه را نیز به ماده می افزاید» جای گرفته اند، 450 هزار نفر بهره برده اند.

در این کتابخانه اسکنرهایی به شکل کیوسک برای اسکن فوری از هزاران منبع و همچنین دستگاه های امانت خودکار برای اینکه دانشجویان خود کتاب ها را به امانت بگیرند و یا بازگردانند نیز وجود دارد.

کتاب هایی که از این کتابخانه مجهز به آخرین تکنولوژی روز امانت گرفته شده و سپس بازپس داده می شوند، پس از استرلیزه شده به جای خود در قفسه ها بازگردانده می شوند.

این کتابخانه با معماری خود هم توجه دانشجویان و هم توجه شهروندان را جلب می کند.

اوزجان بویوک گِنج، رئیس کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه کارابوک با بیان اینکه این کتابخانه به منابع، کتاب ها و مجموعه های بسیاری از کتابخانه های مهم جهان دسترسی دارد، گفت: علاوه بر این ما سیستم همکاری های بین کتابخانه ای هم داریم. همچنین با سیستم کتابخانه همراه جوانان می توانند منابع مورد نیاز خود را با استفاده از تلفن همراه خود اسکن نمایند. اگر منبع مورد نیاز آنها در کتابخانه ما موجود نباشد، طبق درخواستی که از ما می کنند، از طریق سیستم همکاری های بین کتابخانه ای این منبع از بین 192 کتابخانه ای که به آنها دسترسی داریم، در هرنقطه از ترکیه که باشد جست و جو و حداکثر ظرف 3 روز به درخواست کننده تحویل داده می شود.

او با اشاره بر لزوم توجه به ویژگی های زیبایی شناختی هر اثر، از بازدید 50 موسسه و مدرسه در مقاطع مختلف از این کتابخانه خبر داد.

به گفته وی این کتابخانه همه روزهای هفته و حتی در ایام تعطیلات باز و زمان کار آن در دوران امتحانات به شکل 24 ساعته است.

مترجم: زهرا شریفی

ایمان نریمانی
|
Iran
|
1397/06/11 - 08:14
0
1
عجب کتابخانه ای! عالی بود.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: