کد خبر: 36457
تاریخ انتشار: شنبه, 27 مرداد 1397 - 10:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

احتمال حضور دبیر کل ایفلا در ایران/ مشارکت ویژه در پلتفرم گلوبال ویژن ایفلا

منبع : لیزنا
نشست گفت‌وگو و هماهنگی میان حاضران در کنگره سالانه ایفلا ۲۰۱۸ در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با همکاری  کمیته بین الملل انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار شد.
احتمال حضور دبیر کل ایفلا در ایران/ مشارکت ویژه در پلتفرم گلوبال ویژن ایفلا

به گزارش لیزنا، صالح زمانی، مشاور امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این نشست اعلام کرد:  از سال گذشته و همزمان با آغاز مدیریت دکتر بروجردی، فضای فعالیت حوزه بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی به کلی متحول شد. در حوزه گسترش روابط خارجی در طی این مدت، ۷ وزیر فرهنگ از کشورهای مختلف از سازمان بازدید کردند و همچنین ۱۵نفر از سفرای مقیم تهران برای اولین بار و ۷ سفیر برای بار دوم در کتابخانه ملی حضور پیدا کردند و ضمن دیدار، گفت و گوهای مثبتی با مدیران و ریاست سازمان داشتند که این تحولات نشان از تغییر فضای روابط بین المللی در این مدت را دارد.

زمانی در ادامه گفت: همچنین در این راستا رییس ایفلا، سالمرون برای اولین بار و به بهانه هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی به کشورمان سفر کردند و ضمن حضور و ملاقات در سازمان، بازدید های متعددی از دانشگاه ها و مراکز کتابداری داشتند.

مشاور امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۶ تفاهم نامه همکاری در بخش بین الملل امضا شده که امیدوار هستیم این رقم تا انتهای سال به ده تفاهم نامه افزایش پیدا کند تا بستر های لازم برای فعالیت جامعه کتابداری بیش از پیش ایجاد شود.

او در ادامه گفت: تلاش داریم تا شرایطی را فراهم کنیم که در آبان ماه بتوانیم در کتابخانه ملی میزبان دبیر کل ایفلا باشیم که مذاکرات اولیه در این زمینه صورت گرفته و خوشبختانه در پی این مذاکرات موافقت های اولیه هم انجام شده و امیدوار هستیم این سفر با برنامه ریزی انجام شود.

زمانی در ادامه به برنامه های امور بین الملل کتابخانه ملی برای برگزاری و مشارکت در کنفرانس های متعدد بین المللی اشاره کرد و گفت: امسال ضمن مشارکت در اجلاس سال ۲۰۱۸ ایفلا سعی خواهیم کرد در راستای توسعه روابط بین الملل فعالیت های مثبتی را انجام دهیم که گفت و گو برای حضور دبیرکل ایفلا و امضای تفاهم نامه و ملاقات با برخی روسای کتابخانه های ملی در زمره این برنامه ها است.

وی ضمن تشکر ویژه از کمیته بین الملل انجمن کتابداری اعلام کرد که در سال جاری توانستیم با همکاری این‌کمیته برای اولین بار خبرنامه ای با عنون آی بولتن به زبان انگلیسی منتشر کنیم. این نشریه که شامل اخبار حوزه کتابداری در ایران است با همکاری وزارت امورخارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات به کلیه کتابخانه های ملی در سراسر جهان ارسال می شود.

مشاور امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: از سال گذشته سعی کردیم تا در پلتفرم گلوبال ویژن ایفلا مشارکت ویژه داشته باشیم.  کار نمایندگان سازمان در این بخش بی نظیر و چشمگیر بود و یک گام بسیار مهم و اساسی برای مشارکت ایران در این بخش گذاشته شد.

زمانی در پایان تاکید کرد: گلوبال ویژن در میانه راه است و نسخه نهایی طبق برنامه ریزی در سال ۲۰۱۹ رونمایی می شود و ما می توانیم در این مدت به شرایط خوبی دست پیدا کنیم. این پروژه جهانی قطعا  فضای کتابداری در دنیا را دچار پوست اندازی خواهد کرد و نتایج مثبتی را در عرصه کتابداری رقم می زند.

در ادامه جلسه فرامرز مسعودی، محسن حاجی‌زین‌العابدینی، کاظم حافظیان، حسن کیانی و نوذری و نرگس نشاط خاطراتی را از حضور خود در کنگره‌های سال‌های گذشته ایفلا ارائه کردند. در ادامه محمد زره‌ساز معاون دبیر علمی کنگره امسال انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از ارائه دهندگان مقاله‌های امسال در ایفلا تقاضا کرد تا در کنگره امسال و پنل‌های آن حضور فعالانه داشته باشند و تجربه‌های خود را به کمیته علمی کنگره منتقل کنند. در پایان نشست فاطمه پازوکی مسئول کمیته امور بین‌الملل انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران ضمن ابراز خشنودی از برگزاری این جلسه، از حاضران در ایفلا خواست تا پس از پایان کنگره امسال در نشستی دیگر تجربه‌های خود را ارائه دهند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: