کد خبر: 37492
تاریخ انتشار: شنبه, 21 مهر 1397 - 10:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دستیابی به اهداف توسعه پایدار بدون آگاهی از استانداردهای بین‌ المللی امکان پذیر نیست

منبع : لیزنا
 دکتر میترا صمیعی
دستیابی به اهداف توسعه پایدار بدون آگاهی از استانداردهای بین‌ المللی امکان پذیر نیست

 یادداشتدکتر میترا صمیعی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر کمیته TC 46و عضو کمیسیون تخصصی و نظارت و برنامه ریزی سازمان ملی استاندارد ایران:  امسال به مناسبت روز جهانی استاندارد، دبیر کل سازمان بین المللی استاندارد ( ایزو)، جناب آقای سرجیو موجیکا به دعوت سازمان ملی استاندارد ایران، به کشور ایران آمدند. در روز سه شنبه مورخ 10 مهر 1397 ساعت 9 الی 12 ،به دعوت سازمان ملی استاندارد ایران در همایش هم اندیشی سازمان ملی استاندارد ایران با حضور نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد؛ سرجیو موجیکا، دبیر کل ایزو؛ مارکوس لایتنر سفیر سوئیس در ایران؛ تمام دبیران کمیته های تخصصی متناظر، معاونان، مدیران و متخصصان ارشد سازمان ملی استاندارد ایران شرکت کردم. این همایش هم اندیشی در سالن همایش سعدی برج میلاد برگزار شد. در این نشست ابتدا  مهندس نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، گفت: با توجه به انتظارات حاکمیت و جامعه از نقش سازمان ملی استاندارد به دلیل وظایف تعیین شده به موجب اسناد بالا دستی، قوانین و مقررات و مصوبات برای ارتقا عملکرد، قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد پس از سالها مطالعه، تلاش و کار کارشناسی به مجلس شورای اسلامی ارایه و تصویب شد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران بیان داشت: بر همین اساس و با رویکرد جدید نسبت به هدف گذاری و اتخاذ سیاست‌های این سازمان اقدام می‌شود.

وی افزود: تعیین اولویت در موضوعات استانداردسازی و برنامه ریزی در این حوزه با یک نگاه جامع، از فناوری‌های دانش بنیان و پیش رو گرفته تا در نظر گرفتن مشکلات جامعه نظیر کم آبی ، انرژی، محیط زیست ، کیفیت آب و ... ایمنی سازه ها انجام می شود تا با همسو و هماهنگ کردن استانداردهای ملی با استانداردهای بین المللی در راستای تسهیل تجارت و حضور در بازارهای جهانی تلاش کنیم.

پیروزبخت اظهار داشت: تایید و اعتبار دهی به مراکز ارزیابی انطباق و نظارت بر آنها از وظایف خطیر و اولویت دار سازمان است و با توجه به تحولات اقتصادی که در فضای کسب و کار بنگاه های اقتصادی تاثیر دارد سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان یک نهاد حاکمیتی موظف است، هماهنگ با سیاست های بین المللی، راهبردی مناسب را درجهت افزایش هماهنگی با رویکرد ها و آماده سازی بنگاه های اقتصادی در جهت تسهیل کسب و کار در بازارهای داخلی و خارجی و بهبود کیفیت محصول و خدمت و کاهش قیمت تمام شده به آنها ارایه دهد.

سپس سودابه یحیی زاده، معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران دراین همایش هم اندیشی گفت: سفر دبیرکل سازمان بین المللی استاندارد (ایزو)به ایران بیانگر عزم جدی ایشان در برقراری تعاملات و هم افزایی بین کشورهای عضو ایزو و در راستای اهداف و استراتژی آن سازمان و نیز رفع چالش های پیش رو در سطح بین المللی است.

دکتر صمیعی گفت :یحیی زاده با اشاره به آشنایی بیشتر دبیرکل ایزو با ظرفیت های بالقوه و بالفعل ایران در این سفر ابزار امیدواری نمودند که انشالله در همکاری های  آتی سازمان ملی استاندارد ایران ، از حمایت های بیشتری از جانب سازمان بین المللی ( ایزو)برخوردار شویم.همچنین ایشان اظهار داشتند: سازمان ملی استاندارد ایران با بیش از ۹۰ سال فعالیت و بیش از ۵۰ سال عضویت در سازمان بین المللی استاندارد با شتاب بیشتری نسبت به قبل در جهت اهداف خود گام بر می دارد. وی از تدوین بیش از ۴۰ طرح تدوین استاندارد بین المللی با محوریت جمهوری اسلامی ایران را در حوزه های فولاد، انرژی ، نانو، مواد غذایی ، بهداشتی و آرایشی را به عنوان بخشی از فعالیت های بین المللی سازمان ملی استاندارد ایران عنوان کرد.

در همایش هم اندیشی سازمان ملی استاندارد ایران ، مارکوس لایتنر سفیر سوئیس در ایران نیز شرکت داشت و ایشان سخنران بعدی بودند . مارکوس لایتنر گفت: ایزو یکی از مهم‌ترین تدوین‌کنندگان استانداردهای جهانی است و  162 کشور جهان از جمله ایران عضو ایزو هستند.

وی افزود: در طول ۷۰ سال اخیر سازمان ایزو بیش از ۲۲ هزار استاندارد بین‌المللی ایجاد کرده که اقدام بی‌نظیری محسوب می‌شود و یکی از معروف‌ترین آنها ایزو ۹۰۰۱ (مدیریت کیفیت) است که بسیاری از شرکت‌های مهم در ایران از استاندارد آن استفاده می‌کنند.

سفیر سوئیس در ایران با بیان اینکه سوئیس خانه شرکت‌های مهمی در حوزه نظارت است، اظهار داشت: ما از مقامات دولتی ایران برای استفاده از ایزو ۹۰۰۱ و همچنین به‌کارگیری استانداردهای بین‌المللی در محصولات داخلی و محصولات بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

وی اظهار داشت: استانداردها برای تجارت بین‌المللی و سلامت عمومی، بهره‌وری انرژی، حمایت از مصرف‌کنندگان بسیار حائز اهمیت است و اعضای سازمان ازجمله ایران به استانداردهای تدوین‌شده اهمیت می‌دهند.

سپس مهندس مژده روشن طبری، عضو برد مدیریت فنی سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) به معرفی این سازمان و تاریخ فعالیت های آن پرداخت. وی با اعلام اینکه این سازمان به عنوان بزرگترین تدوین کننده استانداردهای جهانی، هم اکنون  از 161 کشور جهان عضو دارد و و تاکنون 22 هزار استاندارد بین‌المللی را به ثبت رسانده است و با اشاره به نقش دانشگاهیان به عنوان رهبران آینده، تدوین کننده و کاربران استانداردها در جهان، نقش موثر این رهبران دانش را در پیشرفت و تغییر جهان یادآور شد و تاکید کرد: دستیابی به اهداف توسعه پایدار بدون آگاهی از استانداردهای بین‌ المللی امکان پذیر نیست.

سپس مسئولان 3 کمیته فنی فعال که در عرصه های بین المللی ، استانداردهایی را تدوین و در ایزو مصوب کرده بودند گزارشی از فعالیت های کمیته های خود ارائه نمودند . این کمیته های عبارت بودند از : کمیته فنی TC229  ( نانو )؛ کمیته فنی TC34 ( مواد غذایی ) ؛ کمیته فنی TC17( فولاد).

سرجیو موجیکا، دبیرکل سازمان بین المللی استاندارد،سخنران انتهایی همایش هم اندیشی سازمان ملی استاندارد ایران بود. دبیرکل ایزو گفت: سازمان ملی استاندارد ایران یک عضو فعال در سازمان ایزو است و نماینده این سازمان با عضویت در هیات مدیره فنی ایزو تلاش موثری برای تحقق اهداف این سازمان داشته است.وی با بیان اینکه سازمان بین المللی استاندارد تحقق توسعه پایدار را هدف قرار داده است، گفت: این سازمان با تعامل و حمایت از اعضا، تحقیقات و نوآوری را ملاک عمل خود قرار داده و معتقد است با نوآوری می توان به خواست همه جوامع و ذینفعان  پاسخ داد.وی همکاری با سایر بخش ها از جمله مراکز علمی و دانشگاهها را در نوآوری موثر دانست و گفت : با ارتقای سطح آگاهی می توان یافته های علمی را از طریق آموزش با دیگر کشورها به اشتراک گذاشت.

وی استانداردهای بین المللی را بخش جدایی ناپذیر از توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها دانست و تصریح کرد: سازمان بین المللی استاندارد از تجارت چند جانبه بین المللی حمایت می کند.

موجیکا تاکید کرد: به دور از هرگونه سیاسی کاری و با تحکیم روابط بین اعضا، سعی داریم مبنایی برای تدوین مقررات از سوی دولتها باشیم تا مبادلات تجاری تسهیل یابد.

 

شعار امسال روز جهانی استاندارد مورخ 13 اکتبر 2018  با عنوان" استانداردها و چهارمین انقلاب صنعتی "مطرح شد.

دکتر صمیعی گفت: شعار امسال روز جهانی استاندارد تاکید بر چهارمین انقلاب صنعتی دارد وباید به عرض برسانم که 250 سال پیش و در جریان نخستین انقلاب صنعتی استانداردها موضوعاتی اساسی بودند، در چهارمین انقلاب صنعتی نیز نقشی حیاتی را برعهده خواهند داشت. لگوی روز جهانی استاندارد در ذیل آمده است:

منظور از انقلاب صنعتی چهارم فناوری‌های نوظهوری است که مرزهای سنتی دنیاهای فیزیکی، دیجیتال و زیست‌شناسی را کمرنگ خواهند کرد. افزایش ارتباط مردم و موضوعات با یکدیگر، شیوه تولید، تجارت و ارتباط ما را حتی بیشتر از تغییری که نیروی بخار در روش های تولید و شیوه زندگی بسیاری از جوامع به وجود آورد، تحت تاثیر قرار می دهد.

 در قرن هجدهم گذار از کار دستی به کار ماشینی و کارخانه ای نیاز به استانداردها را مطرح کرد. برای مثال برای تعویض قطعات ماشین ها و هموار کردن تولید تخصصی و انبوه قطعات نیاز به استاندارد بود.

امروزه استانداردها بار دیگر در گذار به عصری جدید وظیفه ای کلیدی بر دوش دارند. تغییرات سریعی که شاهد آنیم بدون استانداردها ممکن نیستند. مبتکران به استانداردهای بین المللیISO، IEC  وITU  اعتماد می کنند تا از این طریق هماهنگی و قابلیت اجرا و استفاده را تضمین کنند. بنابراین فناوری های جدید می توانند به طورکامل به خدمت گرفته شوند و در این میان استانداردها همچنین یکی از ابزار نشر دانش و نوآوری در سراسر جهان به شمار می آیند.

آهنگ سریع تغییرات انقلاب صنعتی چهارم چالش هایی را نیز با خود همراه دارد. ربات‌ها و هوش مصنوعی هر روز بیشتر وظایفی را که به عهده انسان بود بر عهده می گیرند. تولید افزایشی (که به چاپ سه بعدی معروف است) راه تولید کالاها را عوض کرده و به ما توانایی تولید کالا در خانه را می‌دهد و از آنجایی‌که همه چیز از هواپیماها گرفته تا پایشگرهای کودکان به شکل دیجیتالی به هم متصل اند، آسیب پذیری داده‌ها و تبعات نشت اطلاعاتی به طور تصاعدی بالا می رود. اینها تنها نمونه هایی از مسائلی است که فناوری های هوشمندسازی با ویژگی‌هایی نظیر داده بزرگ، یکپارچگی ارتقا یافته، فضای ذخیره سازی ابری و ارتباطات باز تجهیزات با خود به همراه می آورند. استانداردهای بین‌المللی راه قدرتمند تضمین ایمنی و کاهش خطرات هستند. برای مثال استانداردهای امنیتی قادر به حفاظت از داده‌های ما و ممانعت از نفوذ هکرها هستند. همچنین استانداردهای ایمنی ربات ها می توانند به تعامل آنان با انسان ها سهولت بیشتری بخشند.

چهارمین انقلاب صنعتی آغاز شده است اما برای بهره‌گیری کامل از نیروی بالقوه آن در بهبود جامعه، استانداردها مورد نیازند.

دکتر صمیعی گفت: توصیه می شود آموزش های مربوط به استانداردهای ایزو در جهان گسترش یابد واستفاده از این زبان مشترک و سمبل های آن در دنیا بیشتر شود. باید توجه داشت که توسعه پایدار تنها با وضع استانداردهای ضروری امکان پذیر است. طبق گفته دبیر کل ایزو که تاکید داشتند برای تحقق اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 بر مبنای برنامه ریزی سازمان ملل به منظور کاهش فقر، ارتقای سلامت و آموزش و غیره باید استانداردهای مختلفی تبیین و اجرایی شودودر جهان بر سر آنها توافق لازم صورت بگیرد. لذا لازم و ضروری است که ایران نیز حضور فعال در عرصه بین المللی داشته باشد. خوشبختانه در برخی از زمینه ها از قیبل: نانو، فولاد، مواد غذایی، بهداشتی و فنی وضعیت ایران مطلوب است. با توجه به اینکه یکی از اهداف توسعه پایدار در جهان به صفر رساندن گرسنگی است و امروزه بیش از 1600 استاندارد در حوزه تولید مواد غذایی در سراسر جهان وجود دارد که موضوعاتی مانند امنیت غذایی، کشاورزی پایدار را در برمی گیرند.

استانداردهای بین المللی دیگری نیز در حوزه های بهداشت، رفاه، آموزش، استفاده از انرژی های پاک، امنیت، بهداشت روانی نیروی کار، تغییرات آب و هوایی، گرمایش زمین ،برابری جنسیتی و غیره وجود دارد که لازم وضروری است با تشکیل کمیته های فنی مختلف اینگونه استانداردها رانیز در کشورمان ارتقا دهیم و به وضع استاندارد هایی با توجه به شعار امسال روز جهانی استاندارددر حوزه هایی مانند اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند، ربات ها، فناوری بلاک چین،شبکه های اجتماعی و غیره، بپردازیم. زیرا تحولات جدید حوزه فناوری چالش هایی به وجود می آورند که باید برایشان استانداردهای تازه ای وضع شود. لازم است در این خصوص پایان نامه هایی در دانشگاه های کشور با همکاری صنعت توسط اساتید متخصص این زمینه ها هدایت و تدوین شود. همچنین ضروری است که سازمان ملي استاندارد ايران براي انجام ماموريت هاي خود همكاري خوبي با دانشگاه ها و فعالان اقتصادي كشور برقرار کند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: