کد خبر: 39629
تاریخ انتشار: دوشنبه, 23 ارديبهشت 1398 - 08:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

برپایی اولین نمایشگاه اسناد آرشیوی و موزه دانشگاه الزهرا(س)

منبع : روابط عمومی دانشگاه الزهرا
۶ رئیس پیشین دانشگاه, مدیران برجسته و پژوهشگران و صاحبنظران حوزه اسناد، آرشیو و موزه از اولین نمایشگاه اسناد آرشیوی و موزه دانشگاه الزهرا(س) بازدید کردند.
برپایی اولین نمایشگاه اسناد آرشیوی و موزه دانشگاه الزهرا(س)

به گزارش لیزنا، نمایشگاه و موزه اسناد آرشیوی دانشگاه الزهرا روز شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ با حضور ۶ رئیس پیشین این دانشگاه و رئیس و مسئولان فعلی دانشگاه در کنار مهمانانی فرهنگی و صاحب نام در ساختمان خوارزمی این دانشگاه برگزار شد.

دکتر نجفقلی حبیبی، دکتر حکیمه دبیران، دکتر ثریا مکنون، دکتر عطاالله کوهیان، دکتر محبوبه مباشری، دکتر انسیه خزعلی از روسای پیشین دانشگاه الزهرا و حجه الاسلام سید محمود دعایی، رئیس موسسه اطلاعات، دکتر محسن روستایی، سند پژوه و مورخ،  دکتر علی اکبر صفی پور، استاد آرشیو و مدیرعامل بنیاد رودکی، دکتر فراستی، محقق برجسته حوزه آرشیو و مدیر سابق اطلاع رسانی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و سایر میهمانان پس از بازدید از نمایشگاه در نشستی صمیمی شرکت کرده و ضمن مرور خاطرات خود از دانشگاه الزهرا(س) به بررسی اهمیت آرشیو و نگهداری از اسناد پرداختند.
در ابتدا دکتر ملانظری، ریاست دانشگاه الزهرا ضمن خوش آمدگویی به میهمانان به بررسی روند نگهداری و تجمیع این اسناد پرداخت. وی ضمن تشکر از حضور روسای سابق دانشگاه حضور آنان را مغتنم شمرد و ابراز امیدواری نمود که با این نمایشگاه و نمایش این اسناد، بتوان با سطح دانش، آگاهی و شناخت از گذشته و زحمات پیشینیان را افزایش داد. ایشان از تلاش‌های دست اندرکاران این نمایشگاه و همراهی‌های خوب دکتر رضایی شریف آبادی تقدیر کردند. 
دکتر رضایی شریف آبادی، ضمن اظهار خوشنودی از این کار و این نمایشگاه ضمن سپاس از حمایت‌های خوب و موثر ریاست دانشگاه و تلاش دست اندرکاران برای برگزاری، مراکز آرشیوی و موزه‌های دانشگاهی را از مهمترین مراکز معتبر دنیا عنوان کرد و درخصوص ضرورت ایجاد آن سخن گفت. ایشان نیز از حضور روسای پیشین و مهمانان صاحب نام در این نمایشگاه سپاسگزاری کرده اظهار امیدواری کردند که با همکاری و همراهی آنان بتوان اسناد مهم و اشیا با ارزش دانشگاه الزهرا را جمع آوری نمود
دکتر کاتب رییس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا نیز ضمن تشکر از قبول دعوت میهمانان به بررسی نقش مهم اسناد و موزه در دانشگاه های مختلف جهان پرداخت و این مهم را عامل افزایش سطح دانش و فرهنگ در میان دانشگاهیان عنوان کرد. دکتر کاتب که پیش از این در سازمان یونسکو نیز سمت داشته است، ابراز امیدواری نمود که با تلاش مضاعف همه بخش های دانشگاه و حتی سایر دانشگاه های کشور موزه ها و نمایشگاه های اسناد دانشگاهی رونق بیشتری بیابد و همه از این میراث ارزشمند بهره مند شویم.
دکتر نجفقلی حبیبی یکی از روسای پیشین دانشگاه الزهرا با اشاره به چگونگی تعیین نام این دانشگاه پس از انقلاب اسلامی گفت: پس از ارائه پیشنهاد نام «الزهرا» برای این دانشگاه، وزیر وقت علوم به دلیل حفظ حرمت نام ائمه و جلوگیری از خدشه‌دارشدن این نام‌ها به دلیل تخلفات احتمالی که ممکن است در سازمان‌ها یا دانشگاه‌ها رخ دهد، مخالف قراردادن نام ائمه بر روی این دانشگاه بود، اما یک روز صبح اتوبوس‌های منطقه ده ونک نام خود را به دانشگاه الزهرا تغییر دادند و این امر به خودی خود موجب موافقت همگان با نام الزهرا(س) برای دانشگاه شد.
وی در ادامه با ذکر خاطره‌ای از مرحوم حسن حبیبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های ابتدایی فعالیت دانشگاه الزهرا، افزود: مرحوم حبیبی در ارتباط با مباحث مرتبط با علوم انسانی از من درخواست کرد که از اساتید دانشگاهی مرتبط دعوت کنم و پیرو همین دعوت، جلسات متعددی با حضور اساتید دانشگاه و حوزه در دانشگاه الزهرا برگزار شد، نهایتاً هم با عنایت ویژه حضرت آیت الله مصباح، اساتید و طلاب فاضلی از حوزه وارد دانشگاه شدند.
حبیبی با اشاره به تمامی کمبودهایی که در اوایل انقلاب وجود داشت، تصریح کرد: جوانان در ابتدای انقلاب با وجود تمامی سختی‌ها، فقط با وجود عشق به امام راحل و انقلاب، مشکلات را تحمل کردند. همین اتفاق در ابتدای فعالیت دانشگاه الزهرا هم افتاد تا امروز شاهد حضور چشمگیر این دانشگاه در عرصه داخلی و بین‌المللی باشیم.
دکتر محسن روستایی سند پژوه، دیگر میهمان این مراسم هم در سخنانی با بیان اهمیت نگهداری و آرشیو اسناد گفت: کشورهایی که موزه‌های مهم و وسیع و آرشیو ملی و تخصصی ندارند، به هیچ وجه به توسعه نمی‌رسند یا به کندی و آزمون و خطای فراوان این مسیر را طی می‌کنند.
وی ادامه داد: ما کشوری هستیم که پیش از ورود اسلام هم، دارای آرشیو‌های غنی و منسجمی بودیم. من معتقدم اگر آرشیو‌ها نباشند، مدیران و پژوهشگران ما همچنان خطاهای گذشته را تکرار می‌کنند و این اسناد هستند که سبب می‌شوند تا با تدبیر بیشتری برای حال و آینده تصمیم بگیریم.
این سند پژوه تصریح کرد:‌ این که گفته می‌شود، گذشته چراغ راه آینده است، از این روست که با استفاده از اسناد و نه فقط با تکیه بر روایتگری، تصمیم درست بگیریم.
وی با بیان اینکه دو چیز در شکل دهی هویت ایرانی نقش اساسی داشتند، گفت: اشاعه زبان فارسی توسط شعراء و نظام دیوان سالاری که با حفظ اسناد ملی و دولتی توانست کنش‌های انسانی را از دوره‌های قبلی به دوره‌های بعدی منتقل کند، نقش‌مهمی در تعیین هویت ایرانی داشته‌اند.
به گفته وی ما علاوه بر حوزه ‌داخلی در حوزه بین‌المللی هم برای نشان دادن هویت و فرهنگ‌مان به آرشیو و نگهداری درست از اسناد نیازمندیم.
دکتر حکیمه دبیران، از روسای دانشگاه الزهرا در دهه ۶۰ خورشیدی هم در سخنانی به دشواری‌های جذب صاحبنظران و اساتید حوزه آموزش پرورش در دانشگاه الزهرا اشاره داشت و در پایان قطعه شعری از پدر مرحومش، برای حاضران خواند.
سیدمحمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات هم در سخنانی با تبریک افتتاح موزه اسناد دانشگاه الزهرا به هیات‌رئیسه این دانشگاه گفت ما در مؤسسه اطلاعات همکارانی داشتیم که فارغ‌التحصیل دانشگاه الزهرا بودند و ما از وجودشان بهره‌مند شدیم.
وی با تأکید بر آنکه توفیقات خود در مؤسسه اطلاعات را مرهون همراهی مجموعه همکاران این مؤسسه می‌داند، ادامه‌داد: یکی از این افراد که به همت او موزه چاپ و نشر مؤسسه اطلاعات اداره می‌شود، آقای هاشمی است که شما در بازدید از این موزه با گوشه‌ای از تاریخ چاپ و نشر کشور آشنا می‌شوید.
آقای دعایی با یادی ازروسای اسبق دانشگاه، از زحمات انان تشکر به عمل آورد. وی با بیان اهمیت اسناد در انتقال تجربه گذشتگان گفت: ثمره استفاده از چنین تجربه‌ای، نتایج علمی است که ما امروز در دانشگاه الزهرا شاهد آن هستیم. اگر ما صاحب افتخاری هستیم، رهین فداکاری‌های پیشینیان ماست. در قرآن هم در آیه‌ای توصیه شده است که در احوال پیشینیان خود جستجو کنید و یکی از فواید برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، عمل به این توصیه‌هاست.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر خان بیگی، نماینده دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه الزهرا هم در پایان ضمن تاکید بر اهتمام به نگه‌داشتن حتی یک تکه کوچک از تاریخ گفت: اهمیت نگهداری اسناد در پیامی است که آنها برای آیندگان دارند. در واقع این پیام‌ها گاهی اوقات فرهنگ‌ساز هستند.
در پایان این مراسم از آقایان انوشه سمسار، علیرضا گرجی، ابوالفضل باباعلی ومحمد رضا حاتمی؛ کارکنان پیشکسوت دانشگاه الزهرا که نقش زیادی در حفظ اسناد و آثار دانشگاه داشتند، قدردانی شد.
گفتنی است، نمایشگاه و موزه اسناد آرشیوی دانشگاه الزهرا به همت و تلاش روابط عمومی دانشگاه دایر شده و از ۲۱ الی ۲۵ اردیبهشت برای بازدید عموم دانشگاهیان در سالن شیشه‌ای ساختمان خوارزمی برپاست.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: