کد خبر: 7176
تاریخ انتشار: یکشنبه, 20 آذر 1390 - 09:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

قم، میزبان همایش «اطلاعات، محتوا و دانش، سه مفهوم کاملا متفاوت»

برگزاری همایش‌های علمی_تخصصی می‌تواند یکی از بهترین و مؤثرترین اقدامات عملی ممکن برای توصیف و نمایش عمق و ارزش علم اطلاع‌رسانی و  پیشرفت آن در جامعه امروز به تمام مخاطبین باشد.

همایش« اطلاعات، محتوا و دانش، سه مفهوم کاملا متفاوت» اولین همایش از سلسله همایش‌های نوسا در سال 90 است که در شهرستان قم برگزار می‌شود.

مهندس احمد محمدزاده، مدیرعامل شرکت نوسا، در گفتگو با خبرنگار لیزنا گفت:  با توجه به حجم گسترده مراکز اطلاع‌رسانی در شهر قم، این شهر به عنوان اولین مکان برای برگزاری همایش‌های منطقه‌ای نوسا انتخاب شده‌است.

محمدزاده گفت:"در این همایش، دکتر رحمت الله فتاحی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان سخنران میهمان حضور داشته و برای اولین بار مقاله‌ای را با عنوان «کتابخانه دیجیتالی، مفهومی نو، انتظاراتی آرمانی» ارائه می‌دهند.

مقاله‌ای با عنوان «اطلاعات، محتوا و دانش، سه مفهوم کاملا متفاوت» نیز توسط اینجانب ارائه می‌شود که هم‌عنوان با نام همایش است. این مقاله در واقع، مقدمه‌ای است بر سمینار علمی – آموزشی مربوط به مفاهیم FRBR ، RDA و جستجوی معنایی در این ساختارها، که سوم اسفندماه در تهران برگزار می‌شود."

مدیر عامل شرکت نوسا، یکی از محورهای اصلی این همایش را "گذر از کتابخانه دیجیتال و ارائه سیستم آرشیو دیجیتال سیمرغ"  دانست. معرفی آرشیو کتاب‌های فارسی یعنی NOSA BOOKS و بررسی مسائل پیرامون پورتال‌های کتابخانه‌ای‌ نیز، از مسائل مورد طرح در این همایش است.

محمدزاده افزود:"شرکت نوسا، هر ساله یک یا دو همایش منطقه‌ای و یک همایش سراسری بزرگ در تهران برگزار می‌کند. همایش‌های سراسری در سالن همایش‌های صداو سیما و با حضور بیش از 600 نفر از اساتید، مدیران کتابخانه‌ها و کارشناسان علم کتابداری برگزار می‌شود. "

وی افزود:" با توجه به مسائل و اقداماتی که اخیراً در حوزه کتابداری رخ داده، نظیر حذف پست کتابدار از آموزش و پرورش، بیان این که کتابداری علم وسیعی نیست و مسائلی از این قبیل، به نظر می‌رسد بهتر است، به جای متقاعد نمودن لفظی افراد به عمق رشته کتابداری، اقدامات عملی لازم در این زمینه صورت پذیرد."

محمدزاده تاکید کرد:"برگزاری همایش‌های علمی_تخصصی می‌تواند یکی از بهترین و مؤثرترین اقدامات عملی ممکن برای توصیف و نمایش عمق و ارزش علم اطلاع‌رسانی و  پیشرفت آن در جامعه امروز به تمام مخاطبین باشد.

در تمامی همایش‌ها، سمینارها، کنگره‌های بین‌المللی و سراسری، گردهم‌آیی تمام دست‌اندرکاران یک حرفه در یک مکان مناسب، می‌تواند ارتباط بین افراد جامعه آن حرفه خاص را گسترش دهد. افراد با شرکت در این گردهمایی‌ها، یکدیگر را می‌بینند، درباره مسائل مرتبط با حرفه خود تبادل‌نظر می‌کنند و در نتیجه یک اتحاد حرفه‌ای ناخودآگاه در بین آن‌ها ایجاد شده که باعث تقویت روحیه افراد می‌شود. "

وی گفت:" با توجه به اینکه بسیاری از علاقمندان شهرستانی قادر به حضور در همایش‌های سراسری تهران نیستند، امسال شرکت نوسا بر آن شد تا سلسله همایش‌هایی را در شهرستان‌های مختلف برگزار کند."

مدیر عامل شرکت نوسا در پاسخ به این سؤال که آیا این همایش‌ها جنبه تبلیغاتی دارند گفت:"به طور کلی تمامی همایش‌های نوسا، یک بخش کاملاً علمی داشته و طبیعتاً بخشی نیز به معرفی امکانات جدید موجود در محصولات می‌پردازد. بنابراین در همایش قم، بخش مربوط به مقاله‌ جناب دکتر فتاحی و مقاله اینجانب کاملاً  جنبه علمی داشته و در ادامه نیز امکانات و محصولات جدید سیمرغ مورد بررسی قرار می‌گیرند."

محمدزاده در پایان گفت:" علیرغم مسائل مطرح شده در زمینه عدم استقبال افراد از سمینارها؛ به عقیده من اگر همایشی خوب و باشکوه برگزار شود و به ارائه مطالب مفید و با ارزش بپردازد، افراد نیز حتماً در آن حضور پیدا کرده و از  آن حمایت می‌کنند. همان‌طور که در گذشته نیز، تمامی همایش‌های نوسا مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفته‌است، به طوریکه در تمامی همایش‌های سراسری سیمرغ در سالیان گذشته، بیش از 600 نفر در سالن همایش صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران گرد هم آمدند."

گفتنی است، همایش «اطلاعات، محتوا و دانش، سه مفهوم کاملا متفاوت» روز چهارشنبه 23 آذر ماه 1390 رأس ساعت 8 الی 12، در سالن وزارت ارشاد شهرستان قم واقع در بلوار امین، خیابان جمهوری، نبش کوچه 28، مجتمع شهید آوینی، طبقه سوم برگزار می گردد.

خبرنگار: خدیجه عروجی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: