کد خبر: 48252
تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 دی 1402 - 13:44

داخلی

»

کتابخانه ملی

برگزاری جلسه معارفه سرپرست مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال غرب کشور

منبع : لیزنا
مراسم تکریم غلامعلی پاشازاده مدیر سابق مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور و معارفه جهانبخش سلمانیان سرپرست این مرکز اسنادی، با حضورجعفر رزمی، سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی، فاطمه صدر معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و برخی از مدیران ستادی برگزار شد.
برگزاری جلسه معارفه سرپرست مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال غرب کشور

به گزارش لیزنا ، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان  اسناد و کتابخانه ملی ایران در توضیحاتی درباره جایگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران واهمیت این نهاد مرجع در نگهداری از اسناد ارائه کرد و گفت: اسناد و کتاب‌های خطّی یا چاپ سنگی بسیاری در خانه ها نگهداری می شوند که در معرض آسیب هستند؛ در حالی که با اهدا یا فروش آن به سازمان و مرمت و اسکن و دیجیتال‌سازی، می‌توان این سرمایه‌های تاریخی را در اختیار پژوهشگران و سیاست‌گذاران و حکمرانان قرار داد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان تاکید کرد: این منابع، ارزش هویتی یا علمی برای هر کشوری دارند ولذا نگهداری درست و بهره‌برداری علمی از آنها بسیار مهم است که این وظیفه به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سپرده شده است.

در ادامه این مراسم جعفر رزمی سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی گفت: کشورها برای خود هویت‌سازی جعلی و تاریخ سازی می‌کنند ولی با اسناد می توان ادعای کذب آنان را حذف کرد. به عنوان مثال اسناد مهمی در خصوص مالکیت ایران بر جزایر خلیج فارس وجود دارد؛ کذب بودن ادعای کشور های عربی را ثابت می‌کند.

رزمی در پایان صحبت های گفت: آقای سلمانیان روحیه پژوهشگرانه دارند و می توانند در حوزه اسناد کارهای ارزشمندی انجام دهند.

غلامعلی پاشازاده مدیر سابق مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال غرب کشور در ادامه گزارشی از فعالیت های انجام گرفته در زمان مدیریت خود در این مرکز اسنادی ارائه کرد. که جمع آوری اسناد مربوط به دفاع مقدس، فهرست نویسی و اسکن اسناد و همچنین جذب مبلع یک میلیارد تومان بودجه از منابع استانی، نمونه هایی از فعالیت وی در این مرکز است.

جهانبخش سلمانیان، سرپرست جدید مرکز اسناد ملی شمال غرب کشور نیز ضمن خوش آمدگویی و تشکر از مدعوین و مهمانان به اهمیت اسناد اشاره کرده و محافظت از اسناد را مهم عنوان کرد و افزود: در این مسیر باید در دو سو حرکت کنیم. اول جلب نگاه مسئولین به حوزه اسناد و دیگری جذب مشارکت مردم جهت اهدا یا فروش اسناد به این مرکز.

سلمانیان ارتقاء بخش آرشیو تاریخ شفاهی را یکی از اهداف خود در مرکز اسنادی منطقه شمال غرب کشور عنوان کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد این مرکز صرفا به آرشیو تبدیل نشود و کتاب هم جایگاه خود را حفظ کرده و ارتقاء یابد.

در انتهای مراسم فاطمه صدر حکم سرپرستی جهانبخش سلمانیان را قرائت کرد و از زحمات غلامعلی پاشازاده نیز تقدیرو تشکر کرد.