کد خبر: 31470
تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 آبان 1396 - 17:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

با دست پر به کنگره آمدید، ‌امید که دست خالی نرفته باشید

منبع : لیزنا
ابراهیم عمرانی
با دست پر به کنگره آمدید، ‌امید که دست خالی نرفته باشید

 لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، سردبیر: این اولین بار است در ۸ سال گذشته که سخن هفته بجای دو شنبه، سه شنبه منتشر می شود، چون این دو شنبه همه حرفها را شما زدید، و من امروز اندکی روایت می کنم از آنچه شما دیروز به جامعه کتابداری ایران هدیه دادید. افزون براین یک دنیا سپاس که حرف این پیرمرد را گوش کردید و دست خالی به کنگره نیامدید. می گویم حرف را شما زدید، بله، شما با رفتار خود حرف زدید و مسئولیتی باز هم سنگینتر بر شانه انجمن خودتان گذاشتید. ثبت نام 1050 نفر (شامل ۱۳۰ نفر کمیته علمی و اعضای نشست) در کنگره بصورت حضوری، ثبت نام نزدیک ۲۵۰ نفر برای  استفاده از برنامه پخش زنده نشستها، و مراسم اختتامیه‌ای با حضور ۴۰۰ نفر،‌ پیامی بزرگ برای انجمن دارد که باید درست شنیده شود و درست پاسخ داده شود

به گفته همه آنهایی که به من گفته‌اند (شاید خواستند دلگرمم کنند)، امسال در تالارها بحثها بهتر از سال گذشته در جریان بوده و مساله‌های بهتر و بیشتری عنوان شده است. اینهم نتیجه حضور شما بود در کانالهای مجازی کمیته‌ها و در جلسات حضوری در کمیته‌ها. همانطور که در تالار چند بار عرض کردم بحثهای ۶ ماهه گذشته در کمیته‌ها روی موضوعهای مبتلا به کتابخانه‌ها، ‌کتابداری،‌ آرشیو و موزه داری و در کل علوم اطلاعات ** توانست محتوای نشستها را غنی سازی کند تا اعضای نشست هماهنگ‌تر و با مساله به میدان بیایند.

من امروز برای شما فقط از نگاه اجرایی می نویسم تا شما برای هفته های بعد از زاویه علمی بنویسید تا منتشر شود و نقدها همه را بشنویم. از زاویه اجرا  در یک جمله بسیار سپاسگزارم. چند نفری از ما در کمیته برگزاری در این چند روز بیش از دو سه ساعت در شبانه روز نخوابیدیم و در تمام ساعتهای بیداری مشغول کاری سنگین بودیم ولی سوگند که شما همه خستگی ما را ای تنمان به در کردید. از حضور گرامی همه شما مخاطبان کنگره و حضور منظم همه اعضای نشستها، ‌استادان،‌ خبرگان و پیشکسوتها سپاسگزارم و امیدوارم که انتظارات همه تا اندازه ای برآورده شده باشد و از همین الآن دعوت می‌کنم که انتظارات برای سال آینده را هرچه سریعتر برای انجمن بنویسید و نقشه راه را ترسیم کنید.

و اما کاستی‌ها.

 انتقادهای زیادی بر ما وارد بود که در صحیح بودن آنها شکی نداریم. درست است که ممکن است توجیهاتی داشته باشیم و پیش خودمان راضی باشیم و بگوئیم که خوب دلیل این کوتاهی این بوده ولی در پیش چشم ناظر بیرونی، ‌دلایل پشت پرده، کاستیها را توجیه نمی‌کنند. من اگر خودم مخاطب بودم می‌گفتم با دلیل و بی دلیل این کاستی وجود داشت. بنابراین دوستان اجرایی از همین الآن باید به تدوین جزئیات اجرا و مشکلات بپردازند و انتقادهای عزیزان را گردآوری کنند که به یکایک مشکلات رسیدگی شود و سال بعد استادان، ‌حرفه مندان و دانشجویان حوزه علوم اطلاعات کنگره ای با پائین‌ترین میزان کاستی داشته باشند.

ولی یکی از کاستیهای بزرگ دیروز که شخص بنده مرتکب شدم،‌ تشکر نکردن از کادر برگزاری- اجرایی بود که می خواهم پوزش مرا بپذیرند. شرایط ویژه ای پیش آمده بود و اولین اختتامیه‌ای بود که ۴۰۰ نفر در تالارش گردآمده بودند و من ترسان از خستگی حاضران و ترک تالار تلاش داشتم که به سریعترین شکل ممکن برنامه را جمع کنم و همه با هم تالار را ترک کنیم،‌ بنا به این فکر،  به محض اینکه برنامه اهدای جوایز ملی به پایان رسید، و خوشحال که همه چیز دارد به خیر و خوشی‌ختم می شود آخرین برگ سفرنامه امسال را نانوشته رها کردم که به شدت دچار عذاب وجدان شده‌ام.

کادر برگزاری عزیز را با وجود به هم ریختن تالار و حرکت شرکت کنندگان، به هر شکلی که بود به صحنه دعوت کردیم و عکس یادگاری گرفتیم و افزون بر آن برایشان برنامه دیگری هم پیش بینی کرده ایم که به زودی به همه آنها اطلاع خواهیم داد. ولی کمیته اجرایی همایش،‌ متشکل از ۴ همکار دلسوز و وقت گذار است که در کنار من کارها را تنظیم و اجرا می‌کردند به همین اندازه هم معرفی و قدردانی نشدند.

 آقای دکتر رضایی و برخی دوستان دیگر در تریبونها از بنده چند بار تشکر کردند که از ایشان سپاسگزاری می کنم ولی دوستان گرامی، کنگره ای به این بزرگی و با این نظم که شاهد بودید می تواند کار یک نفر باشد؟ آن هم یک نفر در سن و سال حقیر؟ من در آخرین پرده قرار بود به همین بپردازم که با اشتباه من این قسمت از برنامه گفته نشد و حال از جایگاهی که در لیزنا دارم استفاده می‌کنم و آخرین بند اختتامیه را در اینجا حضورتان قرائت می کنم.

همانطور که گفتم کنگره الآن یک نظامنامه کلی دارد که در کنار نظامنامه شاخه ها و نظامنامه جوایز، انجمن نظم بهتری به خود گرفته و تقسیم کار خوبی در آن  شکل گرفته است. یکی از ارکان نظامنامه کنگره، کمیته راهبری است که متشکل است از رئیس انجمن به علاوه دبیر علمی و دبیر اجرایی و دو نفر از اساتید و افزون بر آن سه نفر مسئولان کمیته‌های مختلف انجمن. به علت شرایط اجرایی چنین کنگره‌ای،‌از پیش تقاضا کردم دوستانی که به کمیته راهبری می آیند، بایستی در جلسات حضوری هفته ای دو بار از سه ماه مانده به کنگره و  افزون بر آن به تجربه سالهای قبل و امسال حضور تقریبا هر روزه در دبیرخانه کنگره در سه هفته آخر را تعهد کنند. از زحمات کمیته روابط عمومی، سرکار خانم خراسانچی گرامی و تیم خوبشان که به نظر من امسال خیلی خیلی بهتر از سال گذشته کار کردند پوشش خبری کنگره و بسیاری کارهای دیگر را اداره کردند نمی توانم بگذرم، و با اینهمه  ۴ نفر تمام وقت هر روزه در این دو هفته پایانی را که در کنار حقیر هر چه از دستشان آمد انجام دادند، بایستی دیروز تقدیری جداگانه از آنها می شد که قضای آن را امروز به جا می آورم. نفرات ششم و هفتمی هم بودند که بعد از این عزیزان از آنا تشکر خواهم کرد.

چون خانمها اولویت دارند اول از تنها خانم گروه ۵ نفره شروع می کنم:

نسا رضایی. اعتراف می کنم که بدون کمکهای سرکار خانم نسا رضایی  در هر سه کنگره امکان عملیاتی شدن حجم عظیمی از کارهای ثبت نامها،‌ عضویتها، مدیریت سایت و در کنگره سوم اجرای بنرها و پوسترها امکان پذیر نبود. سرکار خانم دیگری که خیلی کارهای کنگره در هر سه دوره به او وابسته بوده،‌ خانم  دلنشین دانایی مقدم هستند که در دو کنگره قبلی خیلی حاضر بودند و امسال دانشجوی دکتری بودند و نمی توانستند مانند دو سال گذشته تمام وقت در کنار ما باشند و فایلهای باز را در اختیار خانم رضایی قرار دادند و ایشان کارهای آماده سازی پوسترها و بنرها را بر اساس طراحی خانم دانایی، و افزون بر بر مسئولیتهای خود انجام دادند.

سه نفر آقا هم بر اساس حروف الفبا:

دکتر رضا رجبعلی بگلو. تلاش خستگی ناپذیر این استاد جوان و دلسوز و پرانگیزه ما، باعث برداشتن قدم بزرگی در کنگره سوم شد. فعال سازی کمیته ها ، برنامه ریزی کارهای آنان گزارش گیری از دبیرن به طور منظم و بسیار جدی، ایجاد گروههای تلگرامی و حضور در همه گروهها این امکان را فراهم کرد که دبیران جایی برای صحبت کردن داشته باشند و این مساله هم به وجود آ»د که دو روز مانده به کنگره قرار نیست بحثها تصمیم گیری شود و همین مساله باعث شد که بسیاری با لبخند به من می گفتند امسال نقطه عطفی بود در گنگره،‌خیلی خوب بود،‌بحثها معنی داشت و جهت داشت.

دکتر محمد زره ساز. استاد جوان و شایسته انجمن که کمیته پژوهش انجمن را می گرداند،‌همه کارهای مرتبط با ۹۷ ایده و تجربه رسیده و سازمان دادن آنها ، ارسال به داوری تهیه فرمهای داوری، طراحی و پیگیری همه کارهای جوایز ملی تماس با داوران طراحی فرمها، پیگیری جوابها و جمع بندی آنها همه زحمات این دوست بزرگ و بزرگوار انجمن است.

استاد فرامرز مسعودی. با کدام عنوان از این موسفید گروه یاد کنم که با اینکه از من یک سال جوانتر است، موهایش از من سفیدتر شده، ‌شاید به خاطر مشکلات کنگره است که با همت و وقت گذاری مداوم او حل و فصل می شد. فرامرز مسعودی با دو عنوان در برگزاری و اجرا حضور داشت. یک به عنوان کمیته کیفیت خدمات اطلاعاتی و از نطر من ارزیابی و بهبود مستمر امور انجمن و دیگری خزانه دار انجمن که در هر دو ماموریت هر چه از دستش برامد انجام داد. وقتی که بطور ناگهانی در ۴ روز آخر تعداد ثبت نامیها از مرز ۹۰۰ گذشت،‌او بود که ایده دو رستورانی کردن را داد که بر این باور بود که در رستوران پائین نمی شود ۱۰۰۰ نفر پذیرایی کرد و پیمانکار را راضی کرد که دو رستوران داشته باشیم و با تفکیک افراد بر حسب نوع ثبت نام در دو گروه،‌از ازدحام در یک فضا کاست و نظمی را که ممکن بود از دست برود به خوبی مدیریت کرد.

هم شما و هم این چهار دوست گرامی کوتاهی مرا ببخشید. گفتم که دلایل من چیزی را توجیه نمی کند و  اینکه من بالای صحنه چه شرایطی داشتم هم همینطور،‌ باید برنامه معرفی کمیته اجرایی و کمیته برگزاری مانند هر سال انجام می شد.

سعیده یوسفی. گفتم نفر ششمی هم داشتیم، بله سعیده یوسفی مسئول دفتر انجمن که مانند سالهای گذشته نهایت تلاش خودش را انجام داد و همه مکاتبات و ارسال مراسلات  ارتباط ما با کارکنان کتابخانه ملی را اداره کرد.

فریبرز خسروی. استاد بزرگ دکتر فریبرز خسروی (نفر هفتم) را در ویرایش دو اضافه کردم. گفتم مثل همیشه مایل نیستند که نامشان را ببریم ولی هر چه فکر کردم دیدم بدون پشتیبانی ایشان کنگره نمی توانست شکل بگیرد و پا بگیرد،‌حتی اگر دوست ندارند، من بر خود لازم می دانم که نامشان را چه از زاویه کمکهای سازمانی و چه کمکهای شخصی در اینجا یاد کنم. در همه کارهای ما از همفکریهای علمی تا کارهای اجرایی همیشه روی کمکهای او حساب کرده ایم و هر بار که گرهی به کار می افتاد کسی که گره را باز می کرد دکتر فریبرز خسروی بود، که بر خود لازم می دانم از ایشان تشکر ویژه کنم.

دوستان دیگری هم در کنار کمیته اجرایی بودند که در مواقع لزوم دست ما را گرفتند که خیلی مجکم زمین نخوریم که باید از خانم زهرا زاهدی همکار خوب کتابخانه ملی و از کاظم حافظیان رضوی دوست عزیزم هم نام ببرم.

باز هم از همه به خاطر حضور سپاسگزاری می کنم. به امید کنگره ای بهتر در سال آینده.

 

**ببخشید که دانش شناسی را استفاده نمی کنم. دانش شناسی را هنوز که هنوز است دوست ندارم و تا واژه «اطلاعات» برایم کافی است، البته صلاحیت نام گذاری حوزه را ندارم و وزارت علوم مختار کل است که هر اسمی که می خواهد بگذارید و حتما محترم است ولی من در صحبت و نوشته های شخصی خودم دانش شناسی را استفاده نمی‌کنم.

 

عمرانی، سید ابراهیم. «با دست پر به کنگره آمدید، ‌امید که دست خالی نرفته باشید» .سخن هفته لیزنا، شماره ۳۶2، 16 آبان ۱۳۹۶ 

فرامرز مسعودی
|
Iran
|
1396/08/17 - 21:53
0
1
با سلام و سپاس از جناب عمرانی عزیز. ما در کمیته ارزیابی انجمن، سال گذشته کنگره را ارزیابی کردیم و نتایج آن را در نشریه شناسه منتشر کردیم. تحلیل نتایج ارزیابی سال پیش خیلی به ما کمک کرد که بتوانیم در برگزاری کنگره سوم هم برنامه ریزی بهتری داشته باشیم و هم کیفیت را ارتقا بدهیم که به برخی از آن ها جناب عمرانی در این نوشته اشاره کردند. امسال نیز فرایند ارزیابی کنگره سوم را در دستور کار دادیم که از پیش از کنگره آغاز شده و هنوز ادامه دارد. از همه دوستان درخواست می کنیم نقاط مثبت و کاستی های کنگره سوم را به هر نحوی که برایشان میسر است برای تحلیل وضعیت برگزاری به ما برسانند. دبیر کارگروه ارزیابی امسال سرکار خانم سمانه نوذر هستند.
کاظم حافظیان رضوی
|
Iran
|
1396/08/17 - 20:22
0
1
سلام. منهم بعنوان یک کتابدار از تلاشهای بی وقفه آسید ابراهیم عمرانی عزیز که آبروی حرفه را یک تنه بر دوش می کشد در مجامع گوناگون حضور دارد و برای همه بویژه جوانان رشته و حرفه ما می تواند الگو باشد خسته نباشید و خدا قوت می گویم. البته بدون شک ابراهیم خان ما دستیاران صادقی داشت که باید سپاسگزار آنها نیز بود که خودش این کار را کرده است. پایدار باشید کتابداران.
شرفی
|
Iran
|
1396/08/17 - 14:34
0
3
خیلی خوب بود کنگره امسال، ولی مراسم اختتامیه پارسال با شور بیشتری برگزار شد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: