کد خبر: 47969
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 آبان 1402 - 14:10

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

آئین رونمایی از دو کتاب «هنر و رسانه» و «نظام مسائل فقه الاقتصاد» برگزار شد

منبع : کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
آئین رونمایی از دو کتاب «هنر و رسانه در آیینه دیدگاه مقام معظم رهبری» و «نظام مسائل فقه الاقتصاد» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و مشارکت انتشارات حوزه علمیه خراسان با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جمعی از کتابداران مدارس علمیه حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
آئین رونمایی از دو کتاب «هنر و رسانه» و «نظام مسائل فقه الاقتصاد» برگزار شد

به گزارش لیزنا، آئین رونمایی از دو کتاب «هنر و رسانه در آیینه دیدگاه مقام معظم رهبری» به همت گروه پژوهشی هنر و رسانه معاونت علمی حوزه علمیه خراسان و «نظام مسائل فقه الاقتصاد» اثر سیداحمد عاملی و علی اکبر کریمی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و مشارکت انتشارات حوزه علمیه خراسان با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ هادی حصاری، مدیر انتشارات حوزه علمیه خراسان؛ نویسندگان کتاب و جمعی از کتابداران مدارس علمیه حوزه علمیه خراسان بصورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک آغاز سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: امیدوارم این هفته برای تمامی اهالی کتاب و دانایی هفته‌ای مبارک و سرشار از دستاوردهای خوب باشد. شایسته می‌دانم این آئین را با حدیثی از حضرت علی(ع) در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شروع می کنم، ایشان می فرمایند«کسی که با کتاب آرامش بگیرد، هیچ آرامشی را از دست نمی دهد».

وی با اشاره به نسل جدید کتابخانه‌ها، افزود: امروز در مجموعه کتابخانه‌های عمومی با نسل جدیدی از کتابخانه‌ها مواجه هستیم که از بخش سنتی سالن مطالعه و امانت کتاب عبور کرده و تبدیل به فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل شده‌اند. در این نسل کارکردی جدید برای کتابخانه تعریف شده و این به معنای حرکتی رو به جلو برای جامعه کتابداران است. در جمهوری اسلامی ایران تقریبا 40 بخش برای کتابخانه‌های عمومی در نظر گرفته شده که تعدادی بسیاری از آن خدمات هم اکنون در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد در حال ارائه هستند. البته این تغییر کارکرد منافاتی با فضای سنتی و ارائه خدمات در این مسیر ندارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: مبنای خدمت در کتابخانه‌ها، کتاب است؛ اما توجه داشته باشد که هدف ما پاسخگویی به نیازهای دانشی همه اقشار جامعه با هر صنف و آئینی است.

سبزیان با تاکید بر اینکه کودکان وفادارترین اعضای کتابخانه‌های عمومی هستند،گفت: در نسل جدید کتابخانه‌ها توجه ویژه‌ای به گروه سنی کودک و نوجوان شده است و سند این ادعا احداث بخش کودک در تمامی کتابخانه‌های عمومی است.

وی یکی از اهداف کتابخانه‌ها را ارتقای دانش و رشد فرهنگ عمومی عنوان کرد و گفت: این مهم به واسطه برگزاری برنامه‌ها و فعالیتهای متنوع فرهنگی – آموزشی با محوریت کتاب تحقق پیدا کرده است. یکی از نکاتی که معتقدم باید به آن توجه شود این است که کتابخانه نباید به عنوان انبار کتاب معرفی شود و این جز با تعریف رویداد و تبدیل کتابخانه به مرکز گفتگو و تعاملات گرم اجتماعی تحقق پیدا نمی‌کند. در جامعه امروز بر خلاف تصور عموم مردم می‌بایست در فضای کتابخانه از آگاهی و کتاب با صدای بلند صحبت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: امروز تفاوت کتابخانه با دیگر مراکز فرهنگی بخشهای جانبی و توجه به نیازهای دانشی و اجتماعی مردم است. تعبیری که اساتید علم کتابداری دارند بر این است که کتابخانه باید تبدیل به دانشگاه مردم شود و نیاز امروز نیز بر این است که در این مسیر حرکت کرده و به نیازهای دانشی مردم پاسخگویی نمائیم.

وی یکی دیگر از اهداف را پرورش افرادی عنوان کرد که می‌بایست به نیازهای مردم پاسخ داده و به ارائه خدمات دانشی در جامعه و کتابخانه‌ها بپردازند.

سبزیان با اشاره به ایجاد کتابخانه‌های سیار در سطح استان،گفت: هدف از ایجاد این کتابخانه‌ها اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی در راستای رشد فرهنگ عمومی و افزایش دانایی و آگاهی در مناطق کم برخوردار و دور افتاده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: لقب مکان سوم پس از خانه و مدرسه یا محل کار به کتابخانه‌ یکی از مناسبترین و بهترین القاب بوده است؛ چرا که کتابخانه فضایی است که باعث نشاط روحی، امیدبخشی، افزایش دانایی و ... می‌شود. فضایی که مردم با اختیار و بصورت داوطلبانه در آن حضور پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت کتابخانه‌های مشارکتی در مجموعه حوزه علمیه خراسان، گفت: یکی از نکاتی که مجموعه حوزه علمیه خراسان باید به آن توجه داشته باشد، تبدیل کردن این کتابخانه‌ها به محلی برای گفتگو با محوریت پژوهش و مشاوره بر مبنای کتاب است. نتیجه این مهم نیز قطعا کاهش آسیبهای اجتماعی، نشاط آفرینی، امیدبخشی و افزایش دانایی و آگاهی خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ورود کتاب به زندگی مردم،گفت: امروز نباید دچار خود تحقیری شویم و عنوان کنیم مردم کتاب نمی‌خوانند؛ چرا که با مراجعه به کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه‌های مناطق کم برخوردار متوجه خواهیم شد که حال کتابخوانی خوب است و مردم از برنامه‌های فرهنگی کتاب محور استقبال بی‌نظیری دارند.

وی تاکید کرد: بیش از آنکه به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی توجه داشته باشیم، باید دغدغه این مسئله را داشته باشیم که کتاب را وارد زندگی مردم کنیم. این بدین معناست که کتاب باید در زندگی مردم تاثیرگذار باشد. در تقریظ‌های مقام معظم رهبری نیز می‌توان میزان متن را بر بطن مشاهده کرد. در عصر حاضر اگر می‌خواهید پرچمدار و صادرکننده انقلاب اسلامی ایران باشید باید آثار شهید مطهری، سخنرانی شهید بهشتی و بسیاری از آثار مربوط به شهیدان بزرگوار انقلاب را مطالعه کنید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در پایان به معرفی کتاب «نا: زندگینامه شهید محمدباقر صدر(ره)» اثر مریم برادران پرداخت و خوانش این کتاب را به همگان توصیه کرد.

در ادامه هادی حصاری، مدیر انتشارات حوزه علمیه خراسان ضمن تقدیر از برگزاری این آئین گفت: رسالت و سیاست حوزه علمیه مبنی بر فعالیت در حوزه انتشارات نبوده است؛ اما با وجود این مسئله از  سال 1396 فعالیت خود را در حوزه چاپ آغاز کرد و تا به امروز تعداد 80 عنوان در قالب 100 جلد کتاب توسط پژوهگشران حوزوی به چاپ رسیده است.

وی افزود: این آثار حول محور پاسخگویی به نیازهای جامعه، بخش بین الملل و ... بوده است. آنچه که از عنوان کتابهای رونمایی شده در امروز نیز پیداست، این آثار نتیجه این تحقیقات و همکاریهای تخصصی داخلی حوزه علمیه بوده است.

سیده اعظم التفاتی، مسئول اداره پژوهش دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند« زمانی پر آشوب خواهد آمد که مردم به چیزی جز کتاب انس نتوانند یافت». معتقدم امروز همان زمان است که مردم با گمشده‌ای به نام آرامش در زندگی خود مواجه هستند. اگر تلاش ما بر این مسئله می‌بود که انس با کتاب را در جامعه ایجاد کنیم قطعا امروز با همچین مسئله‌ای مواجه نمی‌شدیم.

در پایان نیز علی اکبر کریمی، نویسنده کتاب «نظام مسائل فقه الاقتصاد» در خصوص هدف از نگارش این کتاب، گفت: این اثر با رویکرد توصیفی و پژوهشی در طول 3 سال کار مطالعاتی و تحقیقاتی در عرصه فقه الاقتصاد و دانش اقتصاد توسط معاونت علمی حوزه علمیه خراسان به چاپ رسیده است.. پروژه ای کلان که هدف ما از جمع آوری آن مطرح کردن مجموعه از مسائل اقتصادی است که دولت از عهده رفع آن برنیامده و نتواسنته آن طور که باید و شاید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی افزود: تلاش ما در این کتاب بر این بوده است تا با استفاده از آیات، روایت و متون فقهی به این شبهات و مسائل اقتصادی پاسخ دهیم. مسائلی که پرونده‌های مفتوحه و به روز دارد.

نویسنده کتاب «فقه الاقتصاد» به معرفی 24 فصل کتاب و موضوعات آن پرداخت و گفت: یکی از چالشهای در پیش روی جامعه امروز این است که آیا دولت از نظر فقهی و اقتصادی می‌تواند در تعیین نرخ بازار اظهار نظر کند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است با چه محدودیتها و ضوابطی باید انجام شود. در این کتاب سعی کرده‌ایم تا به تمامی سوالات پیش آمده در این حوزه از نظر فقه پاسخی مناسب دهیم.

کریمی با اشاره به راه اندازی کتابخانه تخصصی اقتصاد اسلامی توسط حوزه علمیه خراسان،گفت: به جرات می‌توانم بگویم که این کتابخانه در منطقه شرق کشور بی‌نظیر است؛ لذا با توجه به این مهم از مسئولین حوزه علمیه خراسان و دیگر مسئولین تقاضا دارم که در توسعه فیزیکی، معرفی رسانه ای این کتابخانه و تجهیزات آن یاریگر ما باشند.

 

کتابهای «هنر و رسانه در آیینه دیدگاه مقام معظم رهبری » به همت گروه پژوهشی هنرو رسانه معاونت علمی حوزه علمیه خراسان در 232 صفحه و «نظام مسائل فقه الاقتصاد» اثر سیداحمد عاملی و علی اکبر کریمی در 2 جلد و در سال 1401 توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان مشهد به چاپ رسیده اند.

برچسب ها :