کد خبر: 47977
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 آبان 1402 - 14:53

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی در آئین گرامیداشت هفته کتاب عنوان کرد:

تقویت بنیه فرهنگی کشور از طریق تولید محتوای متناسب با نیازمندی جامعه

منبع : کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی
آیین گرامیداشت سی و یکمین دوره هفته کتاب در آذربایجان‌غربی با تجلیل از برگزیدگان برگزار شد.
تقویت بنیه فرهنگی کشور از طریق تولید محتوای متناسب با نیازمندی جامعه

به گزارش لیزنا، آیین استانی گرامیداشت سی و یکمین دوره هفته کتاب در استان آذربایجان غربی با حضور رضا ابراهیمی، معاون سیاسی، اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی؛ افشار کبیری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ حجت الاسلام والمسلمین ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه؛  ناصر حجازی‌فر، مدیرکل  صدا و سیما؛ خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ نیر الهامی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری؛ هادی سعیدی فرد، رئیس حوزه هنری استان؛ خلیل خان محمدی، فرمانده حوزه هشت شهید رجایی بسیج ادارات کل؛ علی آخوندیان، مدیر عامل انجمن خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی؛ سایر مسئولین، جمعی از کارکنان کتابخانه‌های عمومی و  فعالین حوزه کتاب و کتابخوانی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی آذربایجان‌غربی برگزار شد.

در ابتدا، خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن درود بر حضرت بقیه الله اعظم (عج)، درود بر ارواح پاک شهدا و اعلام همبستگی با مردم مظلوم غزه و سرزمین مقدس فلسطین و خیر مقدم به حاضرین گفت: 24 آبان ماه، سالروز گرامیداشت علامه طباطبایی و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار است؛ سی و یکیمن دوره هفته کتاب مزین به شعار «آینده خواندنی است» بوده و فرصتی برای پاسداشت فعالین این عرصه است و اینجانب، ضمن تبریک فرا رسیدن سی و یکمین دوره هفته کتاب به تمامی کتابداران، کتابخوانان، نویسندگان و دوستداران کتاب، از زحمات صادقانه و ارزشمند فعالین این عرصه به ویژه همکاران فرهیخته و تلاشگر کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی صمیمانه قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: تلاش در عرصه فرهنگ و دانش  با هدف تعالی و بالندگی جامعه و ارائه خدمات مؤثر در جهت تحقق رسالت الهی پاسداشت ساحت کتاب و ترویج خواندن از مهم ترین دستاوردهای نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان  یکی از طلایه داران عرصه کتاب و کتابخوانی است؛ کتابخانه به عنوان یک باشگاه فرهنگی و اجتماعی با ارائه خدمات کتاب محور،  شاهراهی برای  رسیدن به جامعه ای آگاه، پویا و کتابخوان  است و تمامی اندیشمندان و نخبگان، ادیبان و... از بستر این شاهراه به منصه ظهور می رسند.

معصومی با اشاره به افزایش شاخص‌های کتابخانه ای در یک سال گذشته گفت: با تلاش کارکنان کتابخانه های عمومی در یک سال گذشته، رشد 20 درصدی در میزان عضویت و رشد بیش از 45 درصدی در میزان امانت در مجموع 74 باب کتابخانه های عمومی استان را داشته ایم؛ هم چنین، با عنایت ویژه استاندار محترم و مصوبات سفرهای شهرستانی وی، افق گسترش بیش از 6 هزار متر مربعی در فضای کتابخانه ای را در پیش رو داریم.

مدیرکل  کتابخانه‌های عمومی استان، تبدیل فرهنگ کتابخوانی به یک گفتمان اثربخش را محوریت برنامه های کتابخانه های عمومی  استان عنوان کرد و گفت: تلاش  برای جذب حداکثری عموم به کتابخانه، پویایی کتابخانه، به روز رسانی خدمات، بازطراحی فضای کتابخانه و خدمات کتابخانه ای، توجه ویژه به نیازهای مطالعاتی اقشار مختلف، ترویج کتابخوانی در مناطق کم برخوردار با تمرکز بر گروه سنی کودک و نوجوان و ... از برنامه‌های این اداره‌کل است.

وی در پایان از مسئولین، خیرین و عموم مردم و ... خواستار همراهی و یاری به کتابخانه های عمومی در  ساخت و تجهیز کتابخانه، اهدای کتاب و ... شد.

رضا ابراهیمی، معاون سیاسی، اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی، ضمن درود به روح پر فتوح بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و همچنین سلام و درود به ارواح طیبه شهدای گرانقدر  و با آرزوی سلامتی و طول عمر مضاعف برای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی گفت: کتاب یک عنصر فرهنگی و ماندگار و کتابخانه یک نهاد فرهنگی اثرگذار است که در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین آحاد مردم  تلاش می کنند.

وی ضمن تبریک سی و یکمین دوره هفته کتاب به تلاشگران این عرصه گفت: در دو سال اخیر، اقدامات مؤثری در حوزه کتابخانه های عمومی در سطح استان انجام شده و توسعه فضای کتابخانه‌ای،  به ویژه در مناطق محروم  از اهداف سفرهای شهرستانی استاندار و شورای برنامه ریزی و توسعه می باشد؛ جلسات انجمن نیز در پیشبرد اهداف کتابخانه های عمومی و  ارتقا کمی و کیفی کتابخانه های عمومی بسیار راهگشا است.

ابراهیمی، ضمن تأکید بر لزوم افزایش سرانه مطالعه در جامعه گفت: در بحث ترویج کتابخوانی، خانواده نقش مهم  و اساسی از طریق ایجاد انگیزه و تقویت عادت به مطالعه، دارد؛ کودکان و نوجوانان، قشر آینده ساز هستند و باید فرهنگ کتابخوانی را در وجود آنها نهادینه کنیم و در این راستا، آموزش و توجه به خانواده ها لازم و ضروری است.

وی تصریح کرد: ایران اسلامی، کشوری با سبقه فرهنگی و تاریخی گسترده است؛ تولید محتوای مناسب، تولید محتوا و  قلم فرسایی نویسندگان متناسب با ذائقه و نیازمندی جامعه با رعایت اصالت دینی و اسلامی، لازمه تقویت بنیه فرهنگی کشور است.

اجرای گروه سرود، نمایشگاه آثار اهل قلم استان، نمایشگاه توانمندی های کتابداران، پخش کلیپ های مرتبط و .... بخش های دیگری از این آئین بود.

در پایان این مراسم از برگزیدگان فعال در حوزه کتابخانه‌های عمومی تقدیر شد:

انجمن شهرستان برتر:

انجمن شهرستان چهابرج/ قادر حبیبی، فرماندار شهرستان و رئیس انجمنانجمن شهرستان نقده/ محمد نوبخت نیا، فرماندار شهرستان و رئیس انجمن

نماینده برتر در حوزه اهدای کتاب:

کمال حسین پور، نمایده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی

قاضی برتر (صدور احکام فرهنگی):

رضا قهرمانی ساعتلو، شهرستان پیرانشهر

هومن عزیزی نیا، شهرستان پیرانهشر

  کتابدار برتر:

سولماز علیزاده، شهرستان شوط

معصومه محمدی، شهرستان ارومیه

کتابدار برتر ناشنوایان:

فریبا رضا قره باغ، شهرستان ارومیه

کتابدار برتر فهرست نویس:

پروین عبداله زاده، شهرستان بوکان

مسئول برتر کتابخانه:

سمیه فاخری، شهرستان سلماس

مسئول برتر کتابخانه مشارکتی:

اکبر انوشه، شهرستان سلماس

کتابخانه برتر نهادی:

کتابخانه فجر، شهرستان مهاباد

کتابخانه مشارکتی برتر:

کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، شهرستان ارومیه

  پیشکسوت برتر:

احد آذرگون، شهرستان چالدران

خدمتگزار برتر:

حمید حاجی رستملو، شهرستان خوی

کتابخوان برتر:

هیرا حسن پور (رده سنی خردسال)، شهرستان بوکان

حسام الدین آذرپیرا (رده سنی کودک)، شهرستان اشنویه

محمد منصور (رده سنی نوجوان)، شهرستان ارومیه

علی اصغر قهرمان زاده ( رده سنی جوان و بزرگسال)، شهرستان ماکو

تقی متقی (رده سنی سالمند)، شهرستان ارومیه