کد خبر: 47985
تاریخ انتشار: شنبه, 27 آبان 1402 - 13:17

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه سیار پیک دانایی 9 مشهد افتتاح شد

منبع : کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
آئین افتتاح کتابخانه سیار پیک دانایی 9 شهرستان مشهد با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جمعی از اهال محله اسماعیل آباد برگزار شد.
کتابخانه سیار پیک دانایی 9 مشهد افتتاح شد

به گزارش لیزنا، آئین افتتاح کتابخانه سیار پیک دانایی 9 شهرستان مشهد با حضور حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی و حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جمعی از اهالی محله اسماعیل آباد برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: خداوند را شاکریم که در این روزگار و در عصر جمهوری اسلامی ایران برغم تمامی تحریم‌ها، دشمنی‌ها و موانع جریان خدمت در جامعه برقرار بوده و خادمان نظام مسیر کاری خود را پیدا کرده و با مردم به عنوان سرمایه اصلی کشور این قطار در مسیر خود حرکت پرشتاب را دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم آینه راهنمایی از فهرست دولت سیزدهم ارائه دهیم، بدون شک قابل توجه و طولانی است، اما از باب اینکه این آئین در خصوص کتاب و کتابخوانی است، لازم می‌دانم به برخی از مسائل اشاره کنم. متاسفانه امروز جریان کتاب و کتابخوانی از اختلالاتی برخوردار است که نه تنها مختص کشور ما بلکه در سراسر جهان فراگیر شده است و نمی توان به سادگی از آن گذر کرد. عوامل مختلفی در شکل گیری این اختلالات همچون رشد فضای مجازی، تغییر سبک زندگی، تغییر وضعیت معیشتی و ... تاثیرگذار بوده است، اما مسئله این است که نباید در این مسیر ناامید شویم و می‌بایست دسترسی مردم به کتاب را تسریع و تسهیل نمائیم.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: باید به فکر چاره اندیشی در این حوزه باشیم و راه کارهای مختلف را در دستور کار خود قرار دهیم. انتشار کتابهای صوتی، به روز رسانی  منابع و ... می‌تواند از جمله راه‌کارهای موثر در این مسیر باشد. ایجاد پایگاه‌ها و رویکردهای اجتماعی در جریان نسل جدید کتابخانه‌ها به نوعی نقش امدادرسانی کتاب را در جامعه تثبیت می‌کنند. از سوی دیگر می‌تواند تنفسگاه و فرصتی خوبی برای کتاب و کتابخوانی ایجاد کند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از کتابخانه های سیار به عنوان عاملی موثر برای حرکت پرشتابتر در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نام برد.

وی ضمن تقدیر از نگاه ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناطق کم برخوردار گفت: حاشیه نشینی در کلان شهرها از مسائل مهم و قابل توجهی است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است. حاشیه شهر مشهد برخلاف دیگر شهرها، از ظرفیت و پتانسیل مناسبی در حوزه‌های مختلف برخوردار است، لذا آنچه که این مناطق را محجور می‌کند عدم جریان مستمر خدمت‌رسانی است.

گنابادی نژاد اظهار امیدواری کرد حضور کتابخانه‌های سیار نقاط ضعف ارائه خدمات را در مناطق کم برخوردار پوشش دهد و افزود: توجه داشته باشید که باید نسبت این خدمات با جمعیت حاشیه شهر متناسب باشد.

وی توصیه کرد: بسته خدمات جامع، کامل و روزآمد توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی آماده شود تا حرکت در این مسیر هموارتر شود.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: یکی از سیاستهای مجموعه کتابخانه های عمومی در استان توجه به مناطق کم برخودار و تحقق عدالت فرهنگی و توسعه خدمات فرهنگی است و این به معنای سوق دادن شیب خدمت به سمت و سوی این قبیل مناطق است.

وی تاکید کرد: یکی از ظرفیتهای بسیار مهم کتابخانه‌های سیار این است که در راستای ارتقای سطح سواد جامعه موثر هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از همکاری پزشکان جهادی در راستای ارائه خدمات پزشکی در کنار ارائه خدمات کتابخانه‌ای خبر داد و گفت: با توجه به اینکه محل استقرار کتابخانه‌های سیار در روستاها واقع در مدارس است، بدون شک می‌توان با استفاده از این همدلی و هم‌افزایی شاهد رویدادهای موثر فرهنگی در آینده باشیم.

محمدرضا بدیع زادگان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد ضمن تبریک هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، گفت: کتابخانه سیار پیک دانایی 9 شهرستان مشهد، 39مین  کتابخانه این شهرستان است.

وی با اشاره به فعالیت 5 باب کتابخانه سیار در شهرستان مشهد، خاطر نشان کرد: به واسطه این اتفاق مهم نزدیک به 25 نقطه از شهرستان مشهد که فاقد کتابخانه هستند، از خدمات کتابخانه‌ای بهره‌مند شده‌اند. تجربه نشان داده است که در مناطق کم برخوردار بر خلاف تصور آنچه عموم دارند و این مهم که با مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی مواجه هستند، استقبال بیشتری از کتاب و کتابخوانی می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد در خصوص تعداد کتابخانه‌ها در این شهرستان، گفت: 39 باب کتابخانه نهادی و 28 باب کتابخانه مشارکتی هم اکنون در شهرستان مشهد در حال ارائه خدمات کتابخانه‌ای هستند. مایه مباهات است که عنوان کردم استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد به واسطه فعالیت 5 کتابخانه سیار و میزان امانت در سطح کشور حائز رتبه برتر است.

گفتنی است، کتابخانه سیار پیک دانایی 9 شهرستان مشهد به منظور تحقق عدالت فرهنگی وتوسعه خدمات فرهنگی در مناطق فاقد کتابخانه به روستاهای سیاسک، قرقی علیا، فریزی، اسماعیل آباد و شهرک مهرگان به ارائه خدمات کتابخانه‌ای می‌پردازد.