کد خبر: 48495
تاریخ انتشار: دوشنبه, 28 اسفند 1402 - 12:44

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

مجهزترین کتابخانه سیار کشور در قزوین افتتاح شد

منبع : نهاد کتابخانه های عمومی کشور
کتابخانه سیار هدهد سفید (۵۵) عصر یکشنبه ۲۷ اسفندماه با حضور محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین و مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افتتاح شد.
مجهزترین کتابخانه سیار کشور در قزوین افتتاح شد

به گزارش لیزنا، کتابخانه هدهد سفید (۵۵) عصر یکشنبه ۲۷ اسفندماه پس از جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان، با حضور محمدمهدی اعلایی، استاندار؛ مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ فاطمه محمدبیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی؛ حسین براتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛ فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و سایر اعضای حقوقی و حقیقی انجمن در محوطه استانداری قزوین افتتاح شد.

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین راه اندازی نخستین کتابخانه سیار دوستدار محیط زیست را اقدامی سازنده و مؤثر در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه دانست و گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور بایستی امروز بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان افزود: کتابخانه ها، نهاد پویا و فعالی در حوزه فرهنگ کشور محسوب می شوند که زحمات و تلاش دلسوزان این بخش در استانی مانند قزوین منجر به نتایجی شده که هم اکنون شاهد تبلور آن در اقصی نقاط استان هستیم.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم در خصوص مزیت کتابخانه سیار گفت: کتابخانه سیار ویژگی خاصی که دارد این است که خدمت را نزد خدمت گیرنده می برد، از این رو بعضاً شاهد هستیم که یک کتابخانه سیار کارکردی برابر یا فراتر از بعضی کتابخانه های شهری دارد که این امر به دلیل ارتباط کتابخانه سیار با جمعیت خدمت گیر، برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی برای کودکان و نوجوانان و حضور در مراکز محلی چون مدارس و مساجد است.

وی ضمن تقدیر از سازمان برنامه و بودجه استان گسترش شبکه کتابخانه های سیار را سیاست دولت سیزدهم دانست و گفت: بر اساس شعار عدالت فرهنگی و با دستور آقای رئیس جمهور و با پیگیری وزرای محترم فرهنگ و صمت، ۲۰۰ دستگاه خودرو از محل مسئولیت اجتماعی خودروسازان برای راه اندازی کتابخانه سیار در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار می گیرد که افزوده شدن آن تحولی در دسترسی به کتاب و کتابخانه در مناطق روستایی، کمتربرخوردار و صعب العبور ایجاد خواهد کرد.

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین در این آئین بیان کرد: در استان قزوین جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر در مناطق روستایی زندگی می کنند که برخی از این مناطق به دلیل مسافت طولانی تا شهرها از داشتن کتابخانه بی بهره هستند؛ از این رو راه اندازی کتابخانه سیار راهی مناسب برای ارائه خدمت در حوزه کتاب به کودکان و خانواده ها است. کتابخانه سیار هدهد سفید قابلیت خدمت رسانی به مناطق کمتربرخوردار استان قزوین نظیر ناحیه شهری مهرگان، روستاهای پیریوسفیان، حصارخروان و بخش هایی از شهرستان البرز را دارا است.

گفتنی است، کتابخانه سیار هدهد سفید (۵۵) قزوین با پیگیری اداره کل کتابخانه های عمومی استان و مساعدت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اعتباری بالغ بر ۲۴ میلیارد ریال در قالب یک کامیونت ۶ تنی خریداری و تجهیز شده است. این کتابخانه سیار دوستدار محیط زیست که برای اولین بار مجهز به صفحه خورشیدی برای تأمین بخشی از نیاز انرژی خودرو است، گنجایش ۶ هزار نسخه کتاب را دارد.