کد خبر: 47539
تاریخ انتشار: شنبه, 24 تیر 1402 - 14:09

داخلی

»

گزارش

آیین تجلیل از پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال برگزار شد

منبع : خانه کتاب و ادبیات ایران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه کتاب و نشر مهمترین پایگاه برای جهاد تبیین است. کتاب ظرفیت تبدیل شدن به فیلم، تئاتر و فرآوری‌های جدید در حوزه رسانه را دارد و باید به این موضوع به‌صورت جدی توجه شود.
آیین تجلیل از پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال برگزار شد

به گزارش لیزنا، آیین تجلیل از پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، شنبه (۲۴ تیرماه ۱۴۰۲) با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای هیأت علمی، داوران، پدیدآورندگان آثار شایسته‌تقدیر و ناشران آثار برگزیده و شایسته‌تقدیر این دوره از جایزه کتاب سال، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور و اصحاب قلم، فرهنگ و رسانه برگزار شد.  

حوزه کتاب و نشر مهمترین پایگاه برای جهاد تبیین است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع بزرگان علم و دانش کشور گفت: مراسم تکمیلی چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش آثار قابل تقدیر برگزار می‌شود. جریان فرهنگی کشور با قوت با حضور درخشان عناصر علمی در حال حرکت به جلو است. در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۸ هزار عنوان کتاب جدید در کشور منتشر شده که ۸۰ درصد این آثار چاپ اول و جزو آثار تالیفی هستند. این آمار نشانگر نشاط مهم در حوزه علم و دانش کشور است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت فرهنگی یک وظیفه تنظیم‌گری در این حوزه دارد. یکی از این وظایف، صدور مجوز است که با قوت انجام می‌شود. در این زمینه کمتر از دو درصد آثار به کارشناسی دوباره می‌رسد و ابهامات و مسائل موجود باید بین مولف و کارشناسان حوزه کتاب رفت و برگشت داشته باشد تا تکمیل شود. این رفت و برگشت باید با دقت و در نهایت احترام و تکریم با نویسندگان صورت بگیرد. در این زمینه گاهی با گلایه‌های تاخیر در رسیدگی مواجه می‌شوم. در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش شد بخش عمده‌ای از این تاخیر برطرف شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز یک جریان صحیح و مبتنی بر قانون همراه با تکریم و احترام در حال جریان است. موارد نقض این روند را به ما و همکاران ما در اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس کنید تا به آن رسیدگی شود. نمی‌خواهیم نویسنده‌ای از این فرایند دلخور شود. فعالیت‌هایی در حوزه حمایت، تشویق و ترویج انجام شده و با قدرت ادامه پیدا خواهند کرد. جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش ملی و بین‌المللی، جایزه ادبی جلال آل احمد و ... از جمله فعالیت‌های تشویقی و ترویجی هستند. در این حوزه با حمایت و نظارت بر فرایند تولید آثاری اتفاق می‌افتد که بتوانند مسائل مبتلا به کشور را حل کنند و قدمی رو به جلو برداشته شود. توجه به این موضوع را باید توسعه دهیم.

وی عنوان کرد: در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با خیل وسیع استقبال‌کنندگان رو به رو بودیم. ما برای رعایت عدالت فرهنگی صرفا به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) اکتفا نمی‌کنیم بلکه سامانه مجازی برای خرید کتاب راه‌اندازی شده است تا فرایند دسترسی به کتاب را برای مردم تسهیل کند. یک میلیون و ۴۰۰ هزار کتاب با پست رایگان به خریداران کتاب تحویل داده شده است. در این سامانه یک ایرانی از دورترین منطقه کشور با تلفن همراه خود در کمتر از ۱۰ دقیقه کتاب‌های مورد نیاز خود را  با تخفیف خریداری و با پست رایگان تحویل می‌گیرد. در روستاها که آدرس و نشانی آنها به دقت شهرها نیست، کتاب‌ها به دست خریداران رسید. این موضوعات ممکن است در فضای رسانه‌ای کشور به اندازه کافی بازتاب پیدا نکند، اما این اتفاقات رخ داده و ما با قدرت آنها را دنبال می‌کنیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سرانه مطالعه در کشور گفت: بر اساس آخرین پیمایش ملی و معتبر، سرانه مطالعه در کشور ما بدون احتساب کتاب‌های کمک درسی، آموزشی و ادعیه ۳۳ دقیقه است. این عدد از چند نظرسنجی معتبر استخراج شده است. موضوع مهم دیگر حمایت از حوزه نشر کتاب‌های کودک و نوجوان است. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در بازدید سه ساعت و نیمه خود از سی وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر توجه به موضوع کتاب‌های کودک و نوجوان تأکید کردند. این امر وظیفه‌ای جدی را برای ما تعیین کرده است. در همین راستا جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان را راه‌اندازی می‌کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران، محکم پای این موضوع ایستاده‌اند و برنامه‌های وسیعی برای آن پیش‌بینی می‌کنند. اغلب خانواده‌های ایرانی برای کودکان خود قبل از یادگیری سواد خواندن و نوشتن حتی قبل از راه رفتن کتاب می‌خرند. بخش عمده‌ای از فروش کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال گذشته به حوزه کودک و نوجوان اختصاص پیدا کرده است. 

 

اسماعیلی ادامه داد: آموزش و پرورش برای کمک در حوزه نشر کتاب‌های کودک و نوجوان اعلام همکاری کرده و نهادهای دیگر هم باید وارد کار شوند و بسته‌های حمایتی و ترویجی برای این حوزه طراحی کنند. حوزه کتاب و نشر مهمترین پایگاه برای جهاد تبیین است. کتاب ظرفیت تبدیل شدن به فیلم، تئاتر و فرآوری‌های جدید در حوزه رسانه را دارد و باید به این موضوع به‌صورت جدی توجه شود. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی زیست عفیفانه را از اولویت‌های ما قرار داده است. در حوزه زیست عفیفانه باید از حوزه کتاب و نشر استفاده کنیم. در آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره بین‌المللی حوا بیان کردم که نهاد خانواده مورد تهدید جدی قرار گرفته است و تصویر مطلوب از سبک زندگی مومنانه، سلوک زندگی ایرانی اسلامی را با انواع شیوه‌های انحرافی و غیراخلاقی و غیرشرعی تا معرفی سبک‌های زندگی نادرست بر هم زده‌اند. با استفاده از کتاب می‌توانیم برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و پاسخ به شبهات این موضوعات پاسخ دهیم. در این زمینه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید در خرید آثار جهت‌دهی کنند و کار پژوهشی و ترویجی در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهند. 

وی درباره ضرورت توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور نیز اشاره کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی فرهنگ و هنر در کشور در همه بخش‌ها به‌ویژه بخش کتاب است و باید به‌صورت جدی به این موضوعات بپردازد. همچنین باید زیرساخت‌های مربوط به کتاب در اختیار همه قرار بگیرد. این امر یکی از کارهایی است که به‌صورت جدی پیگیر انجام آن هستیم. اعتبارات ویژه‌ای با حمایت رئیس جمهور محترم برای ساخت کتابخانه‌های جدید و سیار در این حوزه فراهم می‌کنیم، چراکه معتقدیم کتاب تولید شده باید به دست مخاطب برسد. ۴ هزار کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد. با این وجود در همه استان‌ها این موضوع را به‌عنوان زیرساخت اساسی و مهم پیش خواهیم برد. سایر حمایت‌ها نیز در حال انجام است تا بخش حوزه کتاب و کتابخوانی را گسترش دهیم و مطالبه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) را به نحو شایسته در کشور عملی کنیم. 

جایزه کتاب سال اعتبار ویژه‌ای دارد
در ادامه این آیین یاسر احمدوند بیان کرد: بیش از ۵۵۰ داور در مقاطع مختلف در بیش از ۷۰ گروه آثار ارسالی به چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را ارزیابی و داوری کردند. فراخوان، انتخاب، داوری آثار و ... این جایزه کار بزرگ و پردامنه‌ای است که با تدبیر و درایت آنچنان که شایسته این جایزه معتبر و مهم است مدیریت شد. ۴۰ سال از عمر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک جایزه معتبر در عرصه کتاب می‌گذرد. دقت‌نظر و توجه علمی برگزارکنندگان بر اعتبار این جایزه افزوده است. 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طی سال‌ها و دوره‌های گذشته همواره شنیده‌ایم که به قدر کافی برگزیدگان و شایستگان‌تقدیر این جایزه شناخته و شناسایی نمی‌شوند. این امر به کارهای ترویجی و اطلاع‌رسانی نیاز دارد. ترویج و معرفی این آثار باید مورد توجه قرار بگیرد. در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی این آثار باید در دستور کار قرار بگیرد. تلویزیون اینترنتی کتاب به این منظور برنامه‌هایی را در قالب‌های مختلف ازجمله گفت‌و‌گو با برگزیدگان تدارک دیده و در توافق با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از شبکه‌های سراسری پخش خواهند شد. 

وی عنوان کرد: حمایت از تولید محتوا انحصارا مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بلکه همه نهادها مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌های بزرگ کشور و... باید برای معرفی برگزیدگان جوایز کتابی به جامعه اهتمام کنند. امیدوارم حمایت‌هایی که در توان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است بتواند معرفی بهتر و بیشتری از این آثار ارائه دهد. 

کتاب حلقه وصل عالم معنا به دنیا است 
حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا نیز در این آیین با بیان اینکه کتاب محل استقرار کلمه است، گفت: مصادیق کلام و کلمه در زندگی شفاها و کتبا وجود دارد. کتاب حلقه وصل عالم معنا به دنیا و جهان است. انکشاف معنا و ظهور حقیقت در عالم کلمه است و در عرصه حیات و زیست انسان کلمه و کلام در این چهره و قالب ظاهر می‌شود. کلمه در بیان ثبات ندارد، اما در نوشتار کلمه از استقرار بیشتری برخوردار است. کلمه زمانی که مکتوب می‌شود، ثبات پیدا می‌کند و این کتاب است که نشر پیدا می‌کند.

 

دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران افزود: نویسندگان و کسانی که اهل کتابت هستند، نقش عظیمی در زندگی انسان دارند. نویسنده محل ظهور کلام الهی است و تقدیر الهی و آنچه برای این عالم رقم زده از طریق قلم نوشته شده است. مسیر تقدیر خداوند را از مسیر قلم می‌توان دید. تقدیر از نویسندگان تقدیر از خداوند سبحان است و موظف هستیم شکرگذار کلمه‌ها باشیم. 

پارسانیا در پایان بیان کرد: برای انتخاب آثار برگزیده و شایسته‌تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ گروه با حدود ۷۵ کارگروه برنامه‌ها و پیگیری‌هایی انجام شد و کتاب‌های مربوط به سال ۱۴۰۰ بررسی شد. در این سال ۶۲ هزار کتاب در جامعه ایرانی تالیف شد. داوری‌های این کتاب‌ها طی سه مرحله انجام شده است و حدود ۲۰هزار کتاب به مرحله دوم داوری راه پیدا کردند. این آیین حاصل کار یک ساله و حاصل عمر و تلاش نویسندگان است که حماسه و فعالیت اساسی تاریخ سال، ماه و زندگی امروز ما را رقم زدند.

تجلیل از ناشران آثار برگزیده و شایسته تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال 

ناشران آثار برگزیده چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
۱- مجمع علمی تحقیق تراث اهل بیت (علیهم‌السلام) آستان مقدس امام حسین (علیه‌السلام) برای کتاب  «موسوعه ابی‌طالب (علیه‌السلام)»
۲- مرکز نشر آثار علمی دانشگاه شهید بهشتی برای کتاب «فرهنگ زبان پهلوی (پهلوی‌ـ‌فارسی‌ـ‌انگلیسی)»
۳- اداره انتشارات دانشگاه خوارزمی برای کتاب «ریاضیات تصادفی»
۴- انتشارات آناطب برای «کتاب مرجع مراقبت‌های ویژه»
۵- انتشارات جامعه‌نگر برای کتاب «بارداری و زایمان»
۶- نشر هرمش برای کتاب «قرن‌های بی‌زمان»
۷- انتشارات دکتر محمود افشار برای کتاب «کلیات اشرف مازندرانی»
۸- انتشارات سخن برای کتاب «کلیات اشرف مازندرانی»
۹- مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی برای کتاب «سازمان سیاسی بهائیت ۱۹۷۹ـ۱۸۹۲»
۱۰- شرکت انتشارات فنی ایران برای کتاب «خزندگان ایران: با محوریت گونه‌های نسبتاً فراوان، بومزاد، تهدیدشده»
۱۱- مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای کتاب «موسوعه العلامه الشیخ‌ التسخیری»

ناشران آثار شایسته‌تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
۱- مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برای کتاب «دانشنامه امام خمینی(ره)»
۲- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای کتاب «نوآوری‌های فلسفی حکیم سبزواری»
۳- سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها برای کتاب «نوآوری‌های فلسفی حکیم سبزواری»
۴- موسسه کتاب‌شناسی شیعه برای کتاب‌های «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز»، «محدث‌نامه، احوال و آثار سیدجلال‌الدین حسینی ارموی»، «مستدرک الفقیه علی امل الامل و ملحقاته»
۵- مجمع علمی تحقیق تراث اهل بیت (علیهم‌السلام) آستان مقدس امام حسین (علیه‌السلام) برای کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز»
۶- سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای کتاب «محدث‌نامه، احوال و آثار سیدجلال‌الدین حسینی ارموی»
۷- انتشارات حوزه علمیه خراسان برای کتاب «آینه خودیابی (شرح حکمت صدوپنجاه نهج‌البلاغه)»
۸- انتشارات کتاب حکیم برای کتاب «بحوث فی شرح مناسک الحج: تقریرا لابحاث السید محمد رضا السیستانی»
۹- نشر فقه برای کتاب «بحوث فی شرح مناسک الحج: تقریرا لابحاث السید محمد رضا السیستانی»
۱۰- انتشارات آوای منجی برای کتاب «مصباح الفقیه»
۱۱- مؤسسه پیام امام هادی (علیه‌السلام) برای کتاب «النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی»
۱۲- مؤسسه فرهنگي و هنري آفتاب خرد برای کتاب «جريان‌شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر: احياگري ديني»
۱۳- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای کتاب «الگوهاي علم سياست در حكمت متعاليه»
۱۴- مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران برای کتاب‌های «مبانی فیزیولوژی جانوری»، «نظريه‌ها و كاربردهاي اخلاق حرفه‌اي در حسابداري»، «روش‌ها و تكنيك‌هاي پژوهش در ژئومورفولوژي»، «احتمال و آمار مهندسی»
۱۵- مرکز نشر آثار علمی دانشگاه شهید بهشتی برای کتاب «ترجمه دیداری‌شنیداری: رویکرد بینارشته‌ای در زیرنویس‌گذاری»
۱۶- مرکز نشر دانشگاهی برای کتاب «رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری»
۱۷- نشر آسیم برای کتاب «چرا به علم اعتماد کنیم؟»
۱۸- فرهنگ نشر نو برای کتاب «چرا به علم اعتماد کنیم؟»
۱۹- سازمان زمین‌شناسی، همراه علم برای کتاب «پارینه لرزه‌شناسی»
۲۰- انتشارات نوش‌آفرین برای کتاب «دانشنامه استخوان‌ها و مفاصل»
۲۱- پژوهشگاه رویان برای کتاب «جنبه‌های آزمایشگاهی درمان ناباروری»
۲۲- نشر ایوان برای کتاب «روماتولوژی سالمندان»
۲۳- مرکز تحقیقات روماتولوژی ایران برای کتاب «روماتولوژی سالمندان»
۲۴- انتشارات سمند برای کتاب «هنر و دانش گرفتن شرح‌حال و معاینه بالینی»
۲۵- انتشارات دانشگاه تبریز برای کتاب «عفونت‌ها و مسمومیت‌های غذایی باکتریایی»
۲۶- مؤسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف برای کتاب «پوشش دادن فلزات»
۲۷- مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران برای کتاب «اندرکنش دینامیکی قطار»، «پل در راه‌آهن پرسرعت: نظریه و کاربردها»
۲۸- انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای کتاب «مهندسی تولید از چاه‌های گازی»
۲۹- انتشارات آثار فکر برای کتاب «زنجیره‌های تامین دیجیتال»
۳۰- انتشارات دانشگاه سیستان و بلوچستان برای کتاب «پهپادهای کشاورزی حرفه‌ای صلح‌آمیز»
۳۱- نشرکرگدن برای کتاب «زیبایی‌شناسی زندگی روزمره»
۳۲- نشر گیلگمش برای کتاب «تاریخ مفاهیم بنیادین زیبایی‌شناسی»
۳۳- پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای کتاب «دایره‌المعارف دستبافته‌داری استان کرمان»
۳۴- انتشارات کتاب پرگار برای کتاب «تاریخ جهانی عکاسی»
۳۵- انتشارات سرود برای کتاب «آدورنو و موسیقی»
۳۶- شرکت انتشارات سروش برای کتاب‌های «قلب کوه از سنگ نیست»، «دلتنگم و می‌دانی»،  «صور»
۳۷- انتشارات کتابستان معرفت برای کتاب «عزرائیل»
۳۸- انتشارات صاد برای کتاب «ویروس عاشق»
۳۹- نشر یارمند برای کتاب «ویروس عاشق»
۴۰- انتشارات سوره مهر برای کتاب‌های «زیر ساعت حرم»، «وحی بر توفان»
۴۱- مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برای کتاب «وحی بر توفان»
۴۲- انتشارات شهرستان ادب برای کتاب‌های «هشت رود: ارزیابی و نقد آثار هشت شاعر انقلاب اسلامی»، «مرتد»
۴۳- انتشارات نگاه برای کتاب «میان جیوه و اندوه»
۴۴- انتشارا علمی و فرهنگی برای کتاب «تماشای روایت: بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام»
۴۵- نشر فرهنگ عامه برای کتاب «خودانتقادی ادبی: رساله‌ای در نقد هنر خویشتن در عرصة ادبیات»
۴۶- انتشارات دکتر محمود افشار برای کتاب «مشکاة المصابیح»
۴۷- انتشارات سخن برای کتاب «مشکاة المصابیح»
۴۸- انتشارات دلیل ما برای کتاب «ریشه‌ها، پیامد‌ها و شبهات جنگ جمل»
۴۹- بنیاد فرهنگ کاشان برای کتاب «دانشنامه کاشان: ضرب دارالمومنین کاشان: دفتر یکم: سکه‌های کاشان در موزه سکه بانک سپه، موزه ملی ایران، و موزه رضا عباس»
۵۰- شرکت به‌نشر برای کتاب «عقیله»
۵۱- نشر پیدایش برای کتاب «کلاس مخفی من»

تجلیل از پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
 
کلیات
دائرة‌المعارف‌ها و فرهنگنامه‌ها
۱- دانشنامۀ امام خمینی، تألیف گروه نویسندگان، به‌اهتمام سیدضیاء مرتضوی، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، ۱۴۰۰، ۱۰ ج.
 
فلسفه و روان‌شناسی
فلسفۀ اسلامی
۲- نوآوری‌های فلسفی حکیم سبزواری، تألیف حسینعلی شیدان‌شید و محمدهادی توکلی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ تهران: سمت، ۱۴۰۰، ۴۲۱ ص.
دین
کلیات اسلام
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۳- مستدرک الفقیه علی امل الامل و ملحقاته، تألیف محمدتقی فقیه‌عاملی (الحفید)، قم: مؤسسۀ کتاب‌شناسی شیعه، ۱۴۰۰، ۷۹۲ ص.
۴- محدث‌نامه، احوال و آثار سیدجلال‌الدین حسینی ‌ارموی (۱۳۲۳ـ۱۳۹۹ق)، تألیف علی صادق‌زاده‌وایقان، قم: مؤسسۀ کتاب‌شناسی شیعه؛ تهران: سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران، ۱۴۰۰، ۱۰۶۸ ص.
 
حدیث
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۵- زیارت عاشورا از آغاز تا امروز؛ اثبات اصالت زیارت عاشورای مشهور با استناد به بیش از ۱۶۰ نسخۀ خطی از منابع این زیارت، تألیف سیدمهدی محمودی، قم: مؤسسۀ کتاب‌شناسی شیعه با همکاری آستان قدس حسینی، ۱۴۰۰، ۴۸۰ ص.
۶- آینۀ خودیابی: شرح حکمت صدوپنجاه نهج‌البلاغه، تألیف احدفرامرز قراملکی با همکاری فهیمه ساجدی‌مهر، مشهد: حوزۀ علمیۀ خراسان، ۱۴۰۰، ۵۳۶ ص.
 
فقه و اصول
تألیف
۷- بحوث فی شرح مناسک الحج: تقریرا لابحاث السید محمد رضا السیستانی، تألیف امجد ریاض و نزار یوسف، قم: کتاب حکیم؛ نشر فقه، ۱۴۰۰، ۱۵ ج.
 
تصحیح
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۸- مصباح الفقیه، تألیف رضا بن محمد هادی الهمدانی، تصحیح محمد باقری، نورعلی نوری و محمد میرزایی، قم: آوای منجی، ۱۳۹۹، ۲۰ ج.
۹- النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی، تألیف ابوجعفر محمد بن الحسن بن علی الطوسی، تصحیح مؤسسۀ امام هادی علیه‌السلام، قم: مؤسسۀ پیام امام هادی علیه‌السلام، ۱۳۹۹، ۵ ج.
 
علوم اجتماعی
۱۰- جريان‌شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر: احياگري ديني، تأليف سيدمحسن طباطبايي‌فر، زیرنظر شورای علمی طرح، تهران: مؤسسۀ فرهنگي و هنري آفتاب خرد، ۹۴۰ ص.
 
علوم سیاسی
۱۱- الگوهاي علم سياست در حكمت متعاليه،‌ تأليف محمد پزشگي، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، ۱۴۰۰، ۲۵۶ ص.
 
حسابداري
۱۲- نظريه‌ها و كاربردهاي اخلاق حرفه‌اي در حسابداري (ج ۱ـ۲)، تأليف محمد نمازي و حسين رجب‌دري، تهران: دانشگاه تهران، ۱۴۰۰، ۷۲۲ ص.
 
زبان
زبان‌شناسی
۱۳- ترجمۀ دیداری‌شنیداری: رویکرد بینارشته‌ای در زیرنویس‌گذاری، تألیف ژان‌مارک لاوور و آدریانا شربان، ترجمة دانیال بسنج و عسل امیرخوانساری، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۴۰۰، ۲۰۶ ص.‏‫
 
علوم خالص
کلیات و تاریخ علم
تألیف
۱۴- رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری، تألیف محمدحسن ابریشمی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ۱۴۰۰، ۷۸۲ ص.
 
ترجمه
۱۵- چرا به علم اعتماد کنیم؟، تألیف نیومی اورسکیز، ترجمۀ میثم محمدامینی، تهران: فرهنگ نشر نو، ۱۴۰۰، ۴۳۶ ص.
 
زیست‌شناسی
۱۶- مبانی فیزیولوژی جانوری، تألیف کریستوفر د. مویز و پاتریشیا م. شولت، ترجمة آمنه رضایوف، سیدپیمان مقدسی، سکینه علی‌جان‌پور و زهرا قاسم‌زاده، تهران: دانشگاه تهران، ۱۴۰۰، ۲ ج.
 
زمین‌شناسی
۱۷- پارینۀ لرزه‌شناسی، تألیف جمیز مک کالپین، ترجمة حمید نظری و منوچهر قریشی، تهران: همراه علم، ۱۴۰۰، ۸۰۶ ص.
 
علوم کاربردی
علوم پایه پزشکی
۱۸- دانشنامۀ استخوان‌ها و مفاصل، تألیف سهیل میرزایی، تهران: نوش‌آفرین، ۱۴۰۰، ۶۲۰ ص.
 
پیراپزشکی
۱۹- جنبه‌های آزمایشگاهی درمان ناباروری، تألیف مجتبی رضازاده ولوجردی، لیلا راشکی‌قلعه‌نو، سارا دربندی، مهسا دربندی، فاطمه حسنی و مریم زارع، تهران: پژوهشگاه رویان، ۱۴۰۰، ۲ ج.
 
بالینی
۲۰- روماتولوژی سالمندان، گردآوری و تدوین: احمد سلیم‌زاده، تهران: ایوان، ۱۴۰۰، ۶۴۸ ص.
 
پزشکی عمومی
۲۱- هنر و دانش گرفتن شرح‌حال و معاینۀ بالینی: سیستم قلب و عروق، تألیف علی‌اکبر توسلی، اصفهان: سمند، ۱۴۰۰، ۶۰۴ ص.
 
دامپزشکی
تألیف
۲۲- عفونت‌ها و مسمومیت‌های غذایی باکتریایی، تألیف میرحسن موسوی و سیدامین خطیبی، تبریز: دانشگاه تبریز، ۱۴۰۰، ۳۸۸ ص.
 
مهندسی مواد و معدن
۲۳- پوشش دادن فلزات، تألیف محمد قربانی، تهران: دانشگاه صنعتی شریف، ۱۴۰۰، ۳ ج.
 
مهندسی عمران
تألیف
۲۴- احتمال و آمار مهندسی، تألیف سیدمحمود طاهری، تهران: دانشگاه تهران، ۱۴۰۰، ۶۲۴ ص.
 
ترجمه
۲۵- اندرکنش دینامیکی قطار ـ پل در راه آهن پرسرعت: نظریه و کاربردها، تألیف خی شیا، نان جانگ و وی وی گو، ترجمۀ جبارعلی ذاکری‌سردرودی، مبین آقاخانی‌زاد و چنگیز شهدی، تهران: دانشگاه علم و صنعت، ۱۴۰۰، ۶۶۷ ص.
 
مهندسی شیمی
۲۶- مهندسی تولید از چاه‌های گازی، تألیف احسان خامه‌چی، تهران: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک)، ۱۳۹۹، ۳۶۷ ص.
 
مهندسی صنایع
۲۷- زنجیره‌های تأمین دیجیتال، تألیف توماس رازک، دنیل سیتز، متیاس دیک و کای اووه گاندرمن، ترجمۀ سجاد شکوهیار و عباس منوچهری‌راد، تهران: آثار فکر،۱۴۰۰، ۲۸۰ ص.
 
مهندسی کشاورزی
۲۸- پهپادهای کشاورزی حرفه‌ای صلح‌آمیز، تألیف کی. آر. کریشنا، ترجمۀ زهرا خوشنودی‌فر، مستانه غنجی و پرویز رحیمی‌مصلح‌آبادی، زاهدان: دانشگاه سیستان و بلوچستان، ۱۴۰۰، ۵۰۲ ص.
 
هنر
کلیات هنر
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۲۹- زیبایی‌شناسی زندگی روزمره، تألیف اندرو لایت و جاناتان اسمیت، ترجمۀ شیما بحرینی، تهران: کرگدن، ۱۴۰۰، ۳۶۴ ص.
۳۰- تاریخ مفاهیم بنیادین زیبایی‌شناسی، تألیف ووادیسواف تاتارکیویچ، ترجمۀ حمیدرضا بسحاق، تهران: گیلگمش، ۱۴۰۰، ۶۳۷ ص.
 
هنرهای تجسمی
۳۱- دایره‌المعارف دستبافته‌داری استان کرمان، تألیف عقیل سیستانی، تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ کرمان: ادارۀ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، ۱۴۰۰، ۵ ج.
 
عکاسی
۳۲- تاریخ جهانی عکاسی، تألیف نیومی روزنبلوم، ترجمۀ کریم متقی، تهران: کتاب پرگار، ۱۴۰۰، ۱۰۲۸ ص.
 
موسیقی
۳۳- آدورنو و موسیقی، تألیف رابرت ویتکین، ترجمۀ حسن خیاطی، تهران: سرود، ۱۴۰۰، ۳۲۸ ص.
 
ادبیات
داستان بلند و رمان
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۳۴- صور، نوشتۀ حسینعلی جعفری، تهران: سروش، ۱۴۰۰، ۳۶۴ ص.
۳۵- عزرائیل، ج ۱: کهنه سرباز، نوشتۀ نیما اکبرخانی، قم: کتابستان معرفت، ۱۴۰۰، ۲۹۵ ص.
 
داستان کوتاه
۳۶- ویروس عاشق، نوشتۀ مجید رحمانی، تهران: صاد؛ یارمند، ۱۴۰۰، ۱۶۹ ص.
 
شعر کلاسیک
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۳۷- زیر ساعت حرم، سرودۀ مریم سقلاطونی، تهران: سوره مهر، ‏‫۱۴۰۰، ‏‫۱۴۶ ص.
۳۸- مرتد: مجموعۀ غزل، سرودۀ مهدی جهاندار، تهران: شهرستان ادب‏‫، ۱۴۰۰، ‏‫۸۲ ص.‏‫
 
شعر نو
۳۹- میان جیوه و اندوه (۱۳۹۶ـ۱۳۹۹)، سرودۀ لیلا کردبچه، تهران: نگاه‏‫، ۱۴۰۰، ‏‫۱۰۰ ص.‏‫
 
نقد ادبی
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۴۰- تماشای روایت: بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام، تألیف مجید آقائی، تهران: علمی و فرهنگی، ۱۴۰۰، سیزده، ۴۱۵ ص.
۴۱- خودانتقادی ادبی: رساله‌ای در نقد هنر خویشتن در عرصۀ ادبیات، تألیف مهرداد نصرتی، کرمان: فرهنگ عامه، ۱۴۰۰، ۴۵۴ ص.
 
پژوهش ادبی
۴۲- هشت‌رود‏‫: ارزیابی و نقد آثار هشت شاعر انقلاب اسلامی، تألیف محمدکاظم کاظمی، تهران: شهرستان ادب‏‫،۱۴۰۰، ۳۱۲ ص.
 
متون قدیم
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۴۳- وحی بر توفان: اشعار مقبل اصفهانی (آقامحمد شیخا ـ قرن دوازدهم هجری) براساس پانزده نسخۀ خطی؛ تدوین و تصحیح امیرحسین مدرس، تهران: مرکز آفرینش‌های ادبی، دفتر شعر؛ سورۀ مهر، ۱۴۰۰، ۵۸۰ ص.
۴۴- مشکاه المصابیح [مصطفی بن قباد لاذقی]، تصحیح و تحقیق: امین حق‌پرست، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار؛ سخن، ۱۴۰۰، ۹۷۰ ص.
 
تاریخ و جغرافیا
تاریخ اسلام
۴۵- ریشه‌ها، پیامد‌ها، و شبهات جنگ جمل، تألیف نجم‌الدین طبسی، تحقیق ابراهیم رضایی‌کلیری و حسن بلقان‌آبادی، قم: دلیل ‌ما، ۱۴۰۰، ۲ ج.
 
تاریخ ایران
۴۶- دانشنامة کاشان، ج ۶: سکه‌های کاشان در موزۀ سکۀ بانک سپه، موزۀ ملی ایران و موزۀ رضا عباسی، پژوهش نسرین زهتاب، سعید سلیمانی و فربد مصنف، عکاس: مصطفی علیزادگان، زیرنظر حسین محلوجی، تهیه‌شده در بنیاد فرهنگ کاشان، تهران: بنیاد فرهنگ کاشان، ۱۴۰۰، ۴۷۷، ۲۱ ص.
 
مستندنگاری
۴۷- عقیله، نوشتۀ الهام امین، مشهد: شرکت به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)، ۱۴۰۰، ۳۲۲ ص.
 
جغرافیا
۴۸- روش‌ها و تكنيك‌هاي پژوهش در ژئومورفولوژي،‌ تأليف مجتبي يماني، تهران: دانشگاه تهران،‌۱۴۰۰، ۴۲۶ ص.
 
کودک و نوجوان
داستان تألیف
۴۹- کلاس مخفی، نوشتۀ محمدکاظم اخوان، تهران: پیدایش، ۱۴۰۰، ۱۶۰ ص.
 
شعر نوجوان
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
‏‫۵۰- دلتنگم و می‌دانی...، سرودۀ مریم زندی، تصویرگر ناهید مظفری، تهران: سروش‏‫، ۱۴۰۰، ‏‫۴۰ ص.
۵۱- قلب کوه از سنگ نیست، سرودۀ غلامرضا بکتاش، تصویرگر مهناز انصاری، تهران: سروش، ‏‫۱۴۰۰، ‏‫۲۴ ص.