کد خبر: 47899
تاریخ انتشار: شنبه, 13 آبان 1402 - 15:01

داخلی

»

گزارش

عقد سند یادداشت تفاهم همکاری سازمان تات با ایرانداک

منبع : لیزنا
دکتر جعفری معاون پژوهش و فناوری سازمان تات تفاهم نامه همکاری با پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران را امضاء کرد.
عقد سند یادداشت تفاهم همکاری سازمان تات با ایرانداک

به گزارش لیزنا، تفاهم نامه مشارکت و همکاری پژوهشی و آموزشی بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)  9 آبان 1402 امضاء شد. این سند که مشتمل بر همکاری های دو سازمان پیرامون مدیریت اطلاعات و دانش، توسعه نظام های سازمان دانش، کاربرد کلان داده ها در حکمرانی داده، فعال کردن وب معنایی در حوزه علوم کشاورزی به زبان فارسی و همکاری های مشترک آموزشی بود با توافق طرفین منعقد شد.

این جلسه با خیر مقدم دکتر امیرحسینی به هیات ایرانداک آغاز شد و وی به نقطه آغازین شکل گیری تفکر همکاری بین سازمان تات و ایرانداک در پیش نشست مطالعات صنفی کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات و سیر تدوین سند پیش گفته اشاره کرد.

 بحث های اصلی با سخنان دکتر جعفری، معاون پژوهش و فناوری سازمان تات پیرامون توانمندی ها و ظرفیت های سازمان به ویژه در حوزه مدیریت اطلاعات و دانش، ذخیره و بازیابی اطلاعات و تسهیم اطلاعات و دانش کشاورزی در عرصه کشاورزی کشور ادامه یافت.

 دکتر جعفری گفت:  این سازمان با برخورداری از 110 کتابخانه و مرکز اسناد کشاورزی، 300000 هزار مدرک علمی، 52 نشریه علمی-ترویجی، انتشار 158 کتاب در حوزه علوم کشاورزی در سال 1401، تولید یک درصد دانش و اطلاعات کشاورزی معتبر و مستند در بین کلیه کشورهای جهان، برخورداری از 6 سامانه مدیریت اطلاعات و اشاعه دانش کشاورزی و مانند آن رکورد دار مشارکت در تولید اطلاعات و خلق دانش کشاورزی در سطح منطقه و جهان است.

معاون سازمان گفت: تسهیم دانش بین استفاده کنندگان نهایی یعنی کشاورزان در بخش کشاورزی کشور، اولویت اصلی سازمان است که می بایست در همکاری با ایرانداک مدنظر قرارگیرد.

دکتر ارشادی معاون پژوهش و آموزش ایرانداک، ضمن ابراز خرسندی از آشنایی با ظرفیت های سازمان تات، بیان کرد: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با قدمت دیرینه خود، همواره به عنوان مرجع توسعه نظام های ذخیره، پردازش و اشاعه اطلاعات و مدارک در کشور تلقی می شود.

 معاون پژوهش و آموزش ایرانداک به پژوهشکده های سه گانه علوم اطلاعات، فناوری اطلاعات و جامعه و اطلاعات این پژوهشگاه اشاره کرد و ضمن برشمردن توانمندی های هر یک از آنها در حوزه پردازش و تسهیم اطلاعات و دانش در کشور، زمینه های همکاری با سازمان تات را محیا ارزیابی کرد.

در ادامه دکتر بهشتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه از دستاوردهای بسیار مهم ایرانداک در تدوین 18 اصطلاحنامه در حوزه های مختلف علمی سخن به میان آورد و به تدوین اصطلاحنامه کشاورزی فارسی با تکیه بر اصطلاحنامه های معتبر AGROVOC و CAB درایرانداک اشاره کرد.

وی از طرح درحال اجرای تدوین و توسعه هستی شناسی (Ontology) کشاورزی به منظور دسترس پذیری اطلاعات و دانش کشاورزی در محیط وب نیز سخن به میان آورد.

سید ابراهیم عمرانی، دبیرشوراي تامین منابع علمی وزارت علوم در ادامه به تاریخچه و  فرایند شناسایی، انتخاب، گردآوری و تامین اطلاعات و نشریات در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: مانند گذشته که ایشان با مجموعه های مختلف سازمان تات همکاری داشته اند، شاهد تعمیق این روابط باشیم.

 دکتر علایی، مسئول روابط علمی و بین الملل ایرانداک نیز ابراز امیدواری کرد که پژوهشگاه و سازمان در حوزه های مختلف خصوصا ساخت پیکره های تخصصی (Corpus) از متون کشاورزی در ذخیره و بازیابی اطلاعات همکاری های ارزشمندی داشته باشند.

دکتر ابراهیمی، مدیر کل دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی سازمان تات نیز با ابراز خرسندی از توسعه تعاملات علمی دوجانبه بر ضرورت همکاری دو سازمان در تحلیل و تبیین ضریب نفوذ دانش به ویژه دانش کشاورزی سخنانی ارائه کرد.

در ادامه دکتر فرازمند، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی، ضمن تاکید بر توانمندی های سازمان در تولید سامانه های مختلف ذخیره و بازیابی اطلاعات کشاورزی از توسعه همکاری ها استقبال کرد.

در خاتمه، سند یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از طرف معاون پژوهش و فناوری سازمان تات، دکتر حسین جعفری و دکتر محمد جواد ارشادی معاون آموزش و پژوهش ایرانداک به امضاء رسید.

062A60924 32.JPG

062A60924 33.JPG

062A60924 37.JPG

062A60924 72.JPG

062A60924 76.JPG

062A60924 8.jpg

062A60924 81.JPG