کد خبر: 48489
تاریخ انتشار: شنبه, 26 اسفند 1402 - 10:20

داخلی

»

گفتگو

بهره وری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی: پژوهش

منبع : لیزنا
نخستین و مهمترین شاخص بهره وری در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شاخص «پژوهش» است.
بهره وری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی: پژوهش

دکتر جعفر مهراد استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار لیزنا در باره بهره وری در دانشگاه و شاخص های آن گفت: به‌طور کلی، بهره وری در دانشگاه ها منعکس کننده همسویی منابع سازمانی، اولویت های استراتژیک و فرآیندهای سازمانی برای دستیابی به تعالی در آموزش، تحقیق و خدمات، درعین حال ارتقاء پایداری، شهرت و تاثیر نهادی است. برای بهینه‌سازی عملکرد، و رسیدگی به چالش های نوظهور و استفاده از فرصت ها برای نوآوری و رشد در آموزش عالی، دانشگاه به رهبری موثر، همکاری و تلاش های بهبود مستمر نیاز دارد.

 دکتر مهراد ادامه داد: شاخص های بهره وری، موضوعی بسیار با اهمیت است، لذا در چند گفتگو سعی خواهم کرد مهمترین شاخص های بهره وری در دانشگاه ها را مورد توجه قرار دهم.

وی گفت: به اعتقادم نخستین و مهمترین شاخص بهره وری در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شاخص «پژوهش» است. بهره وری در پژوهش سنگ بنای پیشرفت علمی است که در پیشبرد مرز های دانش، پرورش نواوری و رسیدگی به چالش های پیچیده نقش اساسی ایفا می کند. اهمیت بهره وری در پژوهش فراتر از دستاوردهای فردی است و به نهاد ها، صنایع و جامعه به عنوان یک کل تاثیر می گذارد. بهره وری در پژوهش چند وجهی است و دارای پیامد های گسترده است.

 استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز بیان کرد: اول از همه، بهره وری در پژوهش سرعت خلق دانش را تسریع می کند. همانطور که پژوهشگران خروجی های باکیفیت بالا را از نظر انتشارات، اختراعات و راه حل های نوآورانه تولید می کنند، درک جمعی نیز در زمینه های مختلف رو به توسعه می گذارد. این روند، یعنی تولید مستمر دانش جدید به رشد رشته ها کمک می کند، اسباب پیشرفت ها و اکتشافات را فراهم می آورد که در مجموع منجر به شکل گیری و مسیر پیشرفت علمی می شود.

 وی گفت: تاثیر بهره وری پژوهش، در نقشی که نوآوری های فناورانه دارد، کاملا آشکار است. مسایل مهمی مانند تغییرات آب و هوایی، بحران های بهداشت عمومی و توسعه پایدار نیازمند یک جامعه پژوهشی قوی و پربار است. پژوهشگران مولد برای درگیر شدن با این چالش ها، ارایه بینش های مبتنی بر شواهد، توسعه راه حل ها و اطلاع رسانی به سیاستگذاری های علمی و فناورانه از موقعیت ممتازی برخوردار می باشند. تاثیر کار این پژوهشگران در شکل دادن آینده ای پایدار تر، انعطاف پذیر تر و عادلانه تر اهمیت فراوان دارد.

 دکتر مهراد تصریح کرد: رقابت دانشگاه ها و کشور ها در صحنه جهانی ارتباط تنگاتنگی با بهره وری پژوهش دارد. موسساتی که فرهنگ بهره وری را پرورش می دهند، پژوهشگران سطح بالا را جذب می کنند، بودجه های قابل توجهی دریافت می دارند، و جایگاه خود را به عنوان رهبر و پیشرو در زمینه های خاص تثبیت می کنند. علاوه براین، تحقیقات سازنده به همکاری های بین المللی کمک می کند و تبادل ایده ها، روش شناسی ها و خبرگی را افزایش می دهد. این شبکه تحقیقاتی جهانی به هم پیوسته، کیفیت و تاثیر کلی تلاش های تحقیقاتی را بالا می برد.

 چهره ماندگار علمی کشور افزود: همچنین، بهره وری پژوهش در شکل دادن به چشم‌انداز آموزشی نقش حیاتی دارد. پژوهشگران مولد، نقش آموزشی نیز دارند، طوری که آخرین دانش و یافته های تحقیقاتی را به نسل بعدی محققان و متخصصان انتقال می دهند. این رابطه همزیستی بین پژوهش و آموزش تضمین می کند که دانشجویان در معرض پیشرفت های نوآورانه قرار گرفته و آن ها را برای مشارکت در تلاش های تحقیقاتی جاری و آینده آماده می کند.

 وی بیان کرد: علاوه‌بر تاثیرات خارجی، بهره وری پژوهش برای هر محقق ارزش ذاتی تیز دارد. این وضعیت به پیشرفت شغلی پژوهشگر کمک می کند، شهرت و اعتبار او را در رشته خود ارتقاء می دهد و درها را به روی فرصت های جدید باز می کند. از انتشار یافته های تحقیقاتی تا معیار هایی استناد در شبکه های همکاری اغلب برای سنجش و نفوذ پژوهشگران در حوزه های مرتبط استفاده می شود.

 دکتر مهراد، در آخر چنین نتیجه گیری کرد که اهمیت بهره وری در پژوهش را نمی توان اغراق کرد. بهره وری پژوهش نیروی محرکه گسترش دانش، نوآوری های تکنولوژیکی و حل چالش های جهانی است. بهره وری،  دانشگاه ها و کشور ها را در جامعه جهانی تحقیقاتی ارتقاء می دهد، همکاری های بین المللی را تقویت می کند، و تجربیات آموزشی نسل های آینده را شکل می بخشد. همان طوری که محققان برای بهره وری تلاش می کنند، مشاغل فردی خود را نیز ارتقاء می دهند، و از طریق تکامل مستمر دانش و درک، به پیشرفت جمعی بشریت کمک می رسانند.