کد خبر: 45434
تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 اسفند 1400 - 09:11

داخلی

»

برگ سپید

در جستجوی دلتورا:

معرفی دره گمشدگان

منبع : لیزنا
زهرا اسدی
معرفی دره گمشدگان

درباره نویسنده

جنیفر جون رو[1]، متولد 4 آوریل 1948 ، نویسنده استرالیایی است. داستان جنایی او برای بزرگسالان با نام خودش منتشر می شود ، در حالی که داستان کودکان او را با نام مستعار« امیلی رودا »و «مری آن دیکنسون» منتشر می شود. او به خوبی توسط مجموعه‌های فانتزی کودکان شناخته شده است، وآخرین نام او «والتر» بود.

آثار دیگر وی عبارتند از: بازگشت به دل، هزارتوی هیولا، کوهستان وحشت، شن‌های روان و... کتاب حاضر جلد هفتم از مجموعه‌ی هشت جلدی با نام در جستجوی دلتورا است.

داستان‌های امیلی در دنیای خیالی خیر و شر می‌گذرد. او برای مجموعه‌ی پرطرفدار «در جست وجوی دلتورا» سرزمینی به نام دلتورا خلق می‌کند و قصه‌اش را در بستر این دنیای تازه تعریف می‌کند. شخصیت‌های داستان‌های او نوجوان‌هایی هستند که به کمک آدم بزرگ‌ها می‌آیند. هم سن و سال بودن شخصیت‌ها با مخاطبهای داستان‌های امیلی باعث می‌شود تا دنیای خیالی‌اش برای خواننده‌های داستان باورپذیرتر شود. درست مانند لیف، باردا، جاسمین، شارن و دیگر شخصیت‌های در جست وجوی دلتورا» که سرزمین عجیب وغریب دلتورا را باورپذیر کرده است. شخصیت‌های داستان‌های امیلی زندگی روزمره‌ی دور از انتظاری ندارند. می‌شود ریشه‌ی شخصیت‌ها و راه و رسم زندگی‌شان را در داستان‌های اساطیری شرق و غرب پیدا کرد. اما آن چیزی که داستان‌های امیلی رودا را خواندنی و پرطرفدار می‌کند، فضاسازی‌هایی است که برای قصه‌هایش انجام می‌دهد.

در جست و جوی دلتورا

در جست وجوی دلتورا مجموعه‌ای هشت جلدی است، جنگل‌های سکوت، دریاچه‌ی اشک، شهر موش‌ها، شن‌های روان، هزارتوی هیولا، دره‌ی گمشده، کوهستان وحشت و بازگشت به دل، داستان‌های این مجموعه هستند که از سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۹) تا ۲۰۰۴ (۱۳۸۳) منتشر می‌شدند. امیلی برای نوشتن هر کدام از داستان‌های این مجموعه سه ماه وقت گذاشته است. او قبل از نوشتن داستان‌های این مجموعه برای يادداشت‌برداری، شخصیت‌پردازی و درآوردن ساختار هرکدام از کتاب‌ها دوسال زمان گذاشته است. مهم‌ترین شخصیت این مجموعه لیف است. او به همراه جاسمین و باردا تصمیم می‌گیرد تا گوهر کمربند دلتورارا پیدا کند و به شهر برگرداند. این مجموعه جایزه‌های مهم ادبیات کودک استرالیا را از آن خود کرده است.

سرزمین سایه‌های دلتورا مجموعه‌ای سه جلدی با داستان‌هایی به نام غار وحشت، جزیره‌ی توّهم و سرزمین سایه‌هاست. در این مجموعه لیف باردا و جاسمین برای آزاد کردن برده‌هایی که ارباب سایه‌ها زندانی کرده راهی زیر سرزمین دلتورا می‌شوند. آن‌ها در زیر سرزمین دلتورا دنیایی شگفت‌انگیز باجنگل‌ها و رودهای خروشان پیدا می‌کنند به همین دلیل هم امیلی رودا نام این مجموعه راسرزمین سایه‌های دلتورا گذاشته است.

اژدهای دلتورا مجموعه‌ای از چهار داستان لاهی اژدها، دروازهی سایه، جزیره‌ی مردگان و خواهر جنوب. در این مجموعه هم لیف به همراه جاسمین و باردا دلتورا را از دست چهار خواهر نه چندان خوش قلب نجات می‌دهند. آن‌ها در این مجموعه ابتدا سراغ اژدهای خفته‌ی دلتورا می‌روند و به کمک یک نقشه‌ی قدیمی محل آن‌ها را پیدا می‌کنند و به کمک آن‌ها سرزمین دلتورا و ساکنانش را برای همیشه از شر ارباب سایه‌ها نجات می‌دهند3.

قسمتی از متن کتاب

سرگردان

  قایق- پر از آب باران - در کنار رودخانه در حال غرق شدن بود. بدون شک هنگامی که آخرین دزدان دریایی به ساحل آمدند، آن را به خشکی آورده بودند، اما از آن زمان رودخانه بالا آمده بود و آن را روی آب گذاشت. اگر به درخت بسته نمی شد، دور می رفت. چند دقیقه‌ای طول کشید تا باردا طناب را جمع کند در حالی که همراهانش به داخل قایق وارد شدند و کری به دنبال آن‌ها تکان می‌خورد.  هنگامی که مرد بزرگ به پاروها برخورد کرد، آن‌ها در حال شروع به حرکت به آب های عمیق‌تر بودند. صیحه‌ها و فریادهای درختان هنوز طبل باران را می‌شکافت......

درباره مترجم

محبوبه نجف‌خانی سال ۱۳۳۵ در تهران زاده شد. او دانش آموخته‌ی رشته‌ی مترجمی زبان انگلیسی از مدرسه‌ی عالی ترجمه (دانشگاه علامه طباطبائی کنونی) و از اعضای شورای کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. او به مدت ۵ سال کتاب‌های ترجمه شده‌ی کودکان و نوجوانان را در شورای کتاب کودک بررسی می‌کرد و مدتی نیز مشاور کتاب و معلم کتابخوانی در یک دبستان و یک مدرسه راهنمایی دخترانه در تهران بود.

آثار وی عبارتند از: «وقتی بابا کوچک بود» نوشته‌ی الکساندر راسکین، «دماغ ملکه» و «جناغ» اثر دیک کینگ اسمیت، «گنجینه داستان‌های ایرلندی» نوشته‌ی جیمز رایور دان، «بندر امن» و «دختر گل‌های وحشی» اثر ماریتا کانلن مک کنا، «دوست یا دشمن» اثر مایکل مور پورگو، «قصر افسون شده» از ای. نسبیت و «جوینده یابنده است» نوشته‌ی امیلی رودا از آثاری هستند که نجف خانی ترجمه کرده است.

خلاصه داستان

لیف، باردا و جاسمین تقریبا به هدفشان رسیده‌اند. شش گوهر بر کمربند دلتورا می‌درخشد. حالا باید آخرین گوهر را پیدا کنند تا دلتورا از دست ارباب سایه‌های اهریمنی نجات پیدا کند. هم‌سفران قبلا با حوادث و موجودات وحشتناک زیادی مواجه شده‌اند. اما حالا باید با وحشتناک‌ترین شرایط رو به رو شوند.

نقد و بررسی کتاب

کیفیت محتوا: محتوای کتاب برای نوجوانان نوشته شده است. محتوای کتاب به طوری است که ذهن خواننده را تا پایان درگیر می‌کند و باعث می‌شود خواننده برای خواندن ادامه داستان کنجکاو بماند.

کیفیت و ساخت و پرداخت: جلد روی کتاب و هم‌چنین رنگ‌آمیزی آن باعث جذب نوجوان می‌شود به خصوص پسرانی که اهل کنجکاوی هستند. اتفاقاتی که برای شخصیت‌های اصلی داستان رخ می‌دهد و کارهایی که انجام می‌دهند خواننده را علاقه‌مند می‌کند که تا پایان، داستان را دنبال کنند.

کیفیت نگارش: جمله‌بندی‌ها، فاصله کلمات به خوبی رعایت شده است، به دلیل اینکه محتوای کتاب در راستای این است که شخصیت‌های داستان در جستجوی چیزی هستند تا آن را بیابند به تقویت قوه‌ی تخیل و ماجراجویی نوجوان کمک می‌کند.

سخن آخر

شاید بتوان گفت که محتوای این کتاب با ذائقه‌ی پسران بیشتر جور بیاید تا دختران زیرا داستان کمی خشن است و روحیه‌ی پسرانه دارد ولی خوب است که دختران هم از این کتاب استفاده کنند چرا که از مطالب کتاب می‌توان درس‌هایی مانند همیشه در حال جستجو بودن برای رسیدن به هدف، ماجراجو بودن و افزایش انگیزه برای ادامه زندگی و داشتن زندگی بهتر را آموخت.

 و اینکه برای ادامه دادن به مسیر به افرادی نیازمند هستیم که با ما هم هدف و هم مسیر باشند تا در رسیدن به آنچه که می‌خواهیم کمکمان کنند. محتوای داستان کمک می‌کند که خواننده بیاموزد هر کسی را برای رسیدن به هدفش انتخاب نکند بلکه لازم است کسانی را برگزیند که باعث تشویق او برای ادامه مسیر می‌شوند و هر گاه دچار اشتباهی شود او را راهنمایی کنند.

مشخصات کتاب

امیلی رودا/دره گمشدگان: در جستجوی دلتورا؛ مترجم محبوبه نجف خانی. تهران: قدیانی، کتاب‌های بنفشه، 1397. 160 ص

درباره نویسنده این متن:

زهرا اسدی ساکن شهر قم و دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دانشگاه قم هستم.

ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 -------------------------

منابع

1. Wikipedia contributors. (2021, September 14). Jennifer Rowe. In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved 10:50, October 8, 2021, from لینک

2.نجف خانی، محبوبه(1397). دره گمشدگان: در جستجوی دلتورا. بازیابی شده 16 مهر، 1400، ازلینک

3.رودا، اميلي(1397). با خالق در جستجوي دلتورا بيشتر آشنا شويد. بازيابي شده 19 بهمن، 1400، از لینک

 

 

[1] Jennifer June Rowe