کد خبر: 47821
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 مهر 1402 - 12:09

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب تکه‌­هایی از یک کل منسجم

منبع : لیزنا
زهرا دهقان برنجی
معرفی کتاب تکه‌­هایی از یک کل منسجم

درباره نویسنده­ ی

پونه مقیمی یک روانشناس بالینی، زاده سال ۱۳۶۱ در تهران ، او از تجربیاتش در نوشتن این کتاب استفاده کرده. این کتاب اولین نوشته­ ی اوست.

پونه مقیمی بخش‌های بسیاری از کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم را هم در صفحه‌ شخصی خودش منتشر کرده بود. تولید محتوا و بلاگ کردن کتاب یکی از شیوه‌هایی است که پونه مقیمی در انتشار تکه‌هایی از کتاب، کتابی که هنوز کامل نشده، درشبکه‌های اجتماعی کم‌کم آن را شکل می‌دهد تا در نهایت به چاپ برسد. که یک الگو برای نویسندگان تازه کار و جوان می تواند باشد. تاکید او هم در این کتاب و هم در مطالبی که در اینستاگرامش منتشر می‌کند، بر شناخت، پذیرش، دوستی و آشتی با خود است. و در بیو صفحه اینستاگرامیش جملاتی چون «تنها بودن نقص نیست» را می توان دید.(وب سایت دیجی کتاب، ۱۴۰۰)

معرفی کتاب

تکه­‌هایی از یک کل منسجم کتابی با موضوع زندگی و جنبه ­های روانشناسی است که در مورد روابط بین افراد، زندگی فرد و شناخت فردی صحبت می ­کند.

نویسنده این کتاب را در طول سه سال و در 360 صفحه نوشته است. این کتاب 9 فصل دارد، هر فصل این کتاب دارای موضوعات گوناگونی است که هر کدام شامل چندین صفحه می­ شود. در فصل اول در مورد واقعیت‌های زندگی سخن می‌گوید و سپس تعارض ها و چالش های موجود در روابط انسانی را بیان می‌کند و در انتها تنهایی انسان را مورد بحث قرار می‌دهد. (تکه های از یک کل منسجم، صفحه ۲۳)

کتاب خیلی روان و قابل فهم نوشته شده است و با لحنی دوستانه در مورد مشکلات با ما صحبت می­کند. این کتاب نه تنها باعث شناخت ما از خودمان می­ شود بلکه باعث می­ شود با آگاهی از مسائل، زندگی راحت­تر و بهتری داشته باشیم.

همان‌طور که گفته شد کتاب با شرحی از واقعیت­ های کلی در زندگی شروع می­ شود و با جلوتر رفتن مطالب به مسائل جزئی­تر از جمله احساسات، تفکرات، تنهایی و... می­پردازد. بنابراین خواندن آن نه تنها برای کسانی که به دنبال شناخت خود هستند مفید است؛ بلکه برای حل مشکلات زندگی همچون مشاوری است که ما را راهنمایی می‌کند.

نقد و بررسی کتاب

همان طور که گفته شد شناخت ما از خودمان می ­تواند باعث یک زندگی بهتر و آرام­تر شود؛ آشنایی واقع بینانه­ی ما با دنیا و زندگی کاری است که این کتاب برای ما می­کند. کنار آمدن با تنهایی، درد و رنج در زندگی، دوست داشتن خودمان؛ انجام تغیراتی در زندگی، زندگی در اکنون و دور بودن از ترس و اضطراب مسائلی هستند که یاد گرفتنشان برای خیلی از ما لازم است و این کتاب نوشته شده تا ما انسان­ها خودمان و دنیای درونیمان را بشناسیم و با سختی­ها کنار بیاییم.

بخش­هایی از کتاب

نویسنده مقدمه ­ی کتاب را با این جمله آغاز می­ کند:

« شاید زندگی پیدا کردن بخش­هایی از خودمان در تکه تکه­هایی از یک کُلِ منسجم است.»

« رودررو شدن با حقایق ما را نمی­کشد، اما امیدهای واهی و توهم ­هایی که در آدم­ها جست­وجو می­ کنیم، می­ تواند آرام آرام ما را به فرسودگی­ های عمیقی بکشاند.»

« آدمی در درون شماست که شما را از آشفتگی­ ها رد می­کند، با تمام ترس­هایی که به او وارد کرده­اید، با تمام سرزنش­ها، تمام غرزدن­ها و ناراضی بودنتان از او، اما باز هم او شما را رد کرده است...»

سخن آخر

هیچ وقت فکر نمی‌کردم خواندن یک کتاب آنقدر به من کمک کند؛ این کتاب برای من مثل یک دوست بود، دوستی که راه حل مشکلاتم را در خود داشت و به من در پذیرفتن آنها کمک می‌کرد. من نه تنها وقتی این کتاب را می‌خواندم بلکه حتی اکنون که مدت‌هاست خواندن کتاب را به پایان رسانده ام،  آن را با خود به همه جا می‌برم؛ دلیلش هم آرامشی است که با خواندن کتاب پیدا می کنم؛ امیدوارم شما هم با خواندن این کتاب آرامشی که به دنبالش هستید رو پیدا کنین و به دنیای درونتان نزدیک تر شوید.

منابع:

بیوگرافی پونه مقیمی، تکه هایی ازیک کل منسجم آدرس به لینک

مشخصات کتاب

مقیمی، پونه/ تکه­هایی از یک کُلِ منسجم./ تهران: انتشارات بینش نو، 1397.

نویسنده ی متن

من زهرا دهقان برنجی هستم دانشجوی کارشناسی رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه شهید چمران اهواز. من همیشه کتاب خواندن را دوست داشتم ولی بعد از اینکه در دانشگاه رشته ی علم اطلاعات قبول شدم و بیشتر از قبل با دنیای کتاب ها آشنایی پیدا کردم علاقه م به کتاب و کتاب خواندن بیشتر شد. از بین ژانرهای کتاب بیشتر از همه کتاب هایی با ژانر روانشناختی رو دوست دارم چون باعث آشنایی ما با درونمان می‌شود؛ علاوه بر کتاب خواندن، نقد و معرفی کتاب ها را هم دوست دارم و امیدوارم بتوانم کتاب های خوب را به بقیه معرفی کنم تا دیگران هم بتوانند از خواندن لذت ببرند.