کد خبر: 18345
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 بهمن 1393 - 16:36

داخلی

»

اخبار کتاب

نمایشنامه فرانسوی «در اسکله» منتشر شد

در اسکله، نوشته‌ی آلن گرا (Alain Gras)، برگردانِ محمود گودرزی، توسط انتشارات نیلا، در بهمن‌ ماه 1393 منتشر شد.
نمایشنامه فرانسوی «در اسکله» منتشر شد

 

به گزارش لیزنا، آلن گرا، نویسنده‌ فرانسوی، متولدِ 1955 در کارپانتراست. پس از پایان تحصیل در آوینیون به جریان‌ های تآترِ دانشجویی در مارسی پیوست و گاه در محیطِ زندان‌ ها نیز به اجرای نمایش پرداخت. همراهِ عده‌ ای از همکارانش گروهِ «درباره‌ی گرسنگان» را تشکیل داد؛ گروهی که در سالِ 1979 نمایشنامه‌ کالیگولای کامو را در جشنواره‌ آوینیون اجرا کرد. اَلن گرا پس از سال‌ها بازیگری به نوشتنِ آثارِ نمایشی و همچنین سرودنِ ترانه رو آورد. در سالِ 1998 گروهِ «لحظه‌ ی تآتر» را تشکیل داد و همان سال نمایشنامه‌ سفرِ نوئل نوشته‌ی او توسطِ پل آنریو روی صحنه رفت.

 

برخی آثارِ نمایشیِ آلَن گراعبارت است از:  دیوار (1995)، سفرِ نوئل (1996)، اتاق (2000)، آخرین پرده (2001)، آخرین زن و آن مرد (2000)، در اسکله (2006)، در لباسِ شب (2010-2011)، خبرهای مامان (2012)، وقتی باران ببارد (2012).

 

مترجم این کتاب محمود گودرزی است. او متولد 1356 است که ترجمه‌ های دیگری نیز در دستِ انتشار دارد که از میان‌شان می‌توان به این عناوین اشاره کرد: «جرم داریم تا جرم» نوشته‌ آگوست استریندبرگ و «اقامت کوتاه در تگزاس» نوشته‌ی ژان مارک وبر.

 

طراحی خاص و گزینش عناوین مجموعه‌ «کتابِ کوچک» نیلا که در  زمینه‌ های نمایشنامه، داستانِ کوتاه و شعر منتشر می‌شود، امکان همراه داشتن و مطالعه‌ی هر اثر در یک نشست ــ حتی در اتوبوس و مترو ــ را فراهم می‌کند که غنیمتی‌ است برای پر کردنِ زمان‌های تلف‌شده‌ی انتظار در متن روزمرّگی یا جابه‌جایی‌ های وقت‌گیر شهری. در عین حال، نمایشنامه‌ های این مجموعه ــ که «در اسکله» یکی از آن‌هاست ــ اغلب کوتاه‌ اند و  به تعداد بازیگران اندکی نیاز دارند، در نتیجه برای تمرین‌ های کارگاهی یا اجرا در محیط‌ های مختلف آموزشی و دانشگاهی یا تماشاخانه‌ های عمومی با کم‌ترین امکانات مناسب‌ اند.

 

نمایشنامه‌ فرانسوی «در اسکله» دارای سه بازیگر مرد و صداهای خارج از صحنه است که همگی می‌توانند توسطِ همان بازیگرِ سوم اجرا شوند.

 

این  نمایشنامه در 36 صفحه، قطعِ پالتویی و به قیمت 1200 تومان توسط انتشارات نیلا منتشر شده است.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: