کد خبر: 18591
تاریخ انتشار: شنبه, 18 بهمن 1393 - 11:11

داخلی

»

اخبار کتاب

پای چوبین پژوهشهای میدانی و کتابخانه ای

شماره 468 « کتاب هفته » روز شنبه  18 بهمن 93 منتشر شد.
پای چوبین پژوهشهای میدانی و کتابخانه ای

به گزارش لیزنا، پرونده شماره 468 (شنبه  18 بهمن 93) کتاب هفته به «پژوهش در حوزه کتاب» اختصاص یافته است. بر این اساس، در این گزارش که با گفته ها و نوشته های اصغر فردی، سعید شاپوری، عباس اسدی، محمد فرخی، حسین سخنور، محمد رضا جوادی یگانه، سجاد صاحبان زند همراه است؛ می خوانیم: گفته می شود که از جمله عوامل اساسی در توسعه و پیشرفت در جهان امروز، اهتمام به تحقیق و نوآوریهای علمی و به کارگیری نتایج آن در حل مسائل و مشکالت سازمانها و نهادهای جوامع بشری است، چرا که تحقیقات موضوعی ضروری و از محورهای اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلقی میشود. واضح است که مناسبترین رسانه برای تشریح روند پژوهش و ابراز نکته به نکته مسائل مطروح در تحقیق، کتاب است. با این حال وضع کتابهای پژوهشی در نشر ما جدای از حال و هوای نه چندان مناسب، برازنده نشر کشور نیست. در این گزارش ابتدا به آثار زیانبار ضعف پژوهش و سپس به برخی علل به وجود آمدن این ضعفها پرداخته خواهد شد و در انتها نگاهی گذرا به مشکلات آثار پژوهشی خواهیم انداخت.

 

«جایگاه کتاب؛ ویترین، قفسه یا پیاده رو؟» نوشته علی تهرانی، گفتگو با محمدعلی مهدوی راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال، گفتوگو با صابر امامی درباره پژوهش شعر انقلاب برای دانشگاهها از دیگر مطالب این شماره است.

 

همچنین کتاب هفتــه بــه مناســبت روز نیــروی هوایــی بــا امیــر ســرتیپ دوم خلبــان نیک بخــش حبیبــی و امیــر سـرتیپ خلبـان احمـد مهرنیـا دربـاره تدویـن و نشـر کتابهـای مرتبـط بـا ایـن نیـرو گفتگـو کرده اسـت.

 

علاوه بر این، گفتگویی از دکتر رضا مصطفوی سبزواری، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص بررسی راهکارهای پا کیزه نویسی و درست نویسی در این شماره منتشر شده است.

 

«خلاقیت های بصری در کتابهای کودک و نوجوان» عنوان مطلب دیگری است که در گفتگو با با حسن ستارزاده درباره اهمیت جذب تصویری مخاطبان، هزینه ها و بازتاب زیباسازی و طراحی کتابهای کودک و نوجوان و مسائل تولید کتابهای پاپ آپ منتشر شده است.

 

«داستان نویسان پشت میزی»، «جایگاه ایران در تولید علم کجاست؟»، «گزارشی از نمایشگاه آثار تصویرگری با موضوع کتاب»، «رونمایی از فرهنگ لغات فارسی - عبری حییم»، « دومین نشست نشر ایران و تاجیکستان در موزه فرش»، « گفتوگوی نویسندگان و صاحبنظران در سرای اهل قلم »، « احوالپرسی از کتاب در جوار حوضچههای آب گرم »، « گزارشی از یازدهمین نمایشگاه کتاب مازندران »، « بررسی حوادث هوایی در کتابها » از جمله مطالبی هستند که در این شماره از کتاب هفته منتشر شده اند. همچنین در بخش معرفی یک کتابخانه، «کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد» معرفی شده است.

 

علاقه مندان برای مشاهده متن کامل این شماره از کتاب هفته می توانند به این نشانی مراجعه نمایند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: