کد خبر: 19178
تاریخ انتشار: شنبه, 23 اسفند 1393 - 15:06

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب، رسانه خاموش

کتاب به عنوان یک رسانه‌ خاموش نیازمند پشتیبانی رسانه های فعال تری مثل صدا و سیماست، تا با هدف آشنایی هر چه بیشترِ مردم با کتاب های خوب به ترویج و تبلیغ آنها بپردازد.  
کتاب، رسانه خاموش

 

 

به گزارش لیزنا، اسماعیل امینی، شاعر، با اشاره به گلایه برخی از شاعران جوان نسبت به برگزاری بی سر و صدای جشنواره شعر فجر گفت: من برگزاری جشنواره‌ هایی چون جشنواره شعر فجر را در فضایی بی سر و صدا، آرام و بی حاشیه امتیاز می دانم چون  در اصل وظیفه شعر و فرهنگ این است که خردمندی، تامل و مدارا را جایگزین هیاهو و هیجان بکند.

 

 

وی افزود: هیاهو و هیجان مختص به حوزه های دیگر است و در جای خود ارزشمند است، مثلاً هیجان در حوزه ورزش خوب است اما در حوزه فرهنگ و شعر چندان خوب نیست.

 

 

در سال گذشته شاهد انتشار کتابهای خوبی بودیم

 

این شاعر اظهار داشت: ما در سال گذشته شاهد انتشار کتاب های خوبی بودیم، البته کتاب های معمولی و متوسط  هم کم نبودند، به طوری که همیشه همین طور بوده و در هر قرنی ممکن است که 100 شاعر معمولی و متوسط و دو شاعر برجسته وجود داشته باشند.

 

 

کتاب، به عنوان رسانه خاموش، نیاز به پشتیبانی رسانه های فعال تری مثل صدا و سیماست

 

اسماعیلی ادامه داد: در میان کتاب هایی هم که در حوزه ادبیات و بخصوص شعر منتشر شده، آثار خوبی دیده می شود اما کتاب های معمولی و متوسط هم هستند. نکته ای که در اینجا مطرح بوده  این است که کتاب به عنوان یک رسانه‌ خاموش نیاز به پشتیبانی رسانه های فعال تری مثل صدا و سیما دارد تا با هدف آشنایی هر چه بیشتر مردم با کتاب های خوب به ترویج و تبلیغ آنها بپردازند.

 

 

 وی تصریح کرد: مشکل دیگر در مورد کتاب این است که با توجه به وابستگی زیاد ادبیات به کتاب باید فکری برای توزیع این محصول فرهنگی مکتوب بکنیم زیرا توزیع کتاب خوب نبوده  و این خیلی بد است که جوان ما به راحتی بتواند در صد قدمی خود سیگار پیدا کند و بخرد اما برای خرید کتاب ناگزیر شود که از شهر خود به شهری دیگر سفر کند.

 

 

افرادی بدون تلاش برای دریافت مجوز، به صورت غیرقانونی کتاب منتشر می کنند

 

این شاعر در پاسخ به این سوال که آیا ارائه کتاب های بی کیفیت غیر مجاز تاثیری بر روی میزان اعتماد مردم به این محصول فرهنگی مکتوب و فروش آثار مجاز می گذارد یا نه گفت: هیچ کتابی بر روی فروش کتاب دیگر تاثیر نمی گذارد اما اینکه کتاب غیر مجاز چگونه منتشر و توزیع می شود را باید از افرادی که کارهای اجرایی می کنند بپرسیم، زیرا خیلی بد  است که کسی رنج مجوز گرفتن و صبر کردن را برخود هموار کند تا کتاب مجاز منتشر کند و فرد دیگری کتاب غیر مجوز منتشر کند و در بازار از آن که کار قانونی کرده جلو بزند.

 

 

در موسیقی هم با آثار غیرمجاز مشکل داریم، بالاخره باید فکری به حال این مشکل کرد

 

امینی افزود: ما در موسیقی هم با آثار غیر مجاز مشکل داریم و بالاخره باید فکری به حال این مشکل کرد، زیرا این در اصل مناسب نیست چون شرایط رقابت مساوی نخواهد بود و کسی که از راه قانونی به انتشار کتاب خود فکر کرده در بازار جای می ماند بنابر این باید با کتاب های غیر مجاز به لحاظ اجرایی برخورد کرد.

 

 

پیام اسماعیل امینی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: توجه بیشتری به شعر داشته باشید، چون تاثیر آن بر روی فرهنگ، ماندگار است

 

وی در قالب پیامی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان فرهنگی کشور گفت: شعر نسبت به هنرهای دیگر بازتاب خبری و جاذبه های حاشیه ای نداشته و خیلی  مورد توجه قرار نمی گیرد به طور مثال فرض کنید ممکن است برای یک فیلم سینمایی به اندازه تمام کتاب های شعر یک سال هزینه شود، اما یک اثر سینمایی حداکثر یک تا دو ماه سر صحنه بوده و سپس برداشته می شود ولی یک  کتاب شعر ممکن است که چهل سال در دست مردم بازار کتاب باشد.

 

 

این شاعر در ادامه سخنان خود بیان کرد: حرف من این بوده که خوب است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان فرهنگی توجه بیشتری به شعر بکنند زیرا ممکن است که این حوزه ادبی جاذبه های حاشیه ای و هیجانات رسانه ای نداشته باشد، اما تاثیر آن بر روی فرهنگ ماندگار است بنابر این باید توجه و عنایت بیشتری به شعر شود البته مقصود فقط اختصاص بودجه نبوده و منظور آن است که شعر هنر اول  و ملی ما بوده و دریغ است که در زمان های مشخص شده برای برنامه ریزی ها در آخرین رده اولویت قرار بگیرد.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: