کد خبر: 19969
تاریخ انتشار: یکشنبه, 27 ارديبهشت 1394 - 14:53

داخلی

»

اخبار کتاب

کانون، برای نابینایان، کتاب منتشر می کند

 مدیر مجتمع آموزشی نابینایان پسرانه شهید محبی، از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان تنها موسسه انتشاراتی که به طور متنوع و مستمر، کتاب برای نابینایان منتشر می کند، قدردانی کرد.  
کانون، برای نابینایان، کتاب منتشر می کند

 

 

به گزارش لیزنا، سید‌سعید میری لواسانی مدیر مجتمع آموزشی نابینایان پسرانه شهید محبی اظهار داشت: اگر در کشور ما قانونی تصویب شود که در کنار چاپ هر کتاب، سی دی آن نیز تولید و به بازار ارائه شود، می توان انتظار داشت که نابینایان هم بتوانند همانند دیگر افراد جامعه، تا حدی از امکانات مطالعاتی بهره مند شوند.

 

چاپ همه کتابها به صورت بریل دشوار است


وی با یادآوری این نکته که تعدادی از ناشران کتاب در دنیا همراه با چاپ کتاب، اقدام به تولید سی دی صوتی همان اثر می‌کنند، از کانون به عنوان یکی از ناشران حامی نابینایان در کشور یاد کرد و افزود: کتاب برای نابینایان معمولا به دو شکل بریل و صوتی منتشر می شود، اما مطالعه به معنای واقعی باید با خواندن همراه باشد و از راه شنیدن، شاید آن لذت را نداشته باشد. زیرا توجه و تمرکز، هنگام خواندن بیشتر از زمان شنیدن است.

 

اما از آنجا که امکان چاپ همه کتاب ‌ها برای نابینایان به صورت بریل سخت و دشوار است، لذا ناچار هستیم که آن را به صورت صوتی هم انتشار بدهیم تا دسترسی این قشر از جامعه به کتاب بیشتر شود.

 


او سپس با قدردانی از کانون به خاطر توجه به حوزه مطالعاتی نابینایان، از دیگر ناشران نیز خواست تا شرایطی فراهم کنند که خلا مطالعاتی این گروه از افراد جامعه تا حدی برطرف شود و نابینایان هم بتوانند به کتاب‌های بیشتری دسترسی داشته باشند.

 


لواسانی در ادامه به ضرورت گسترش فرهنگ مطالعه در خانواده‌ ها اشاره کرد و گفت: اگر در خانواده‌ های ما شوق مطالعه وجود داشته باشد، دیگر کسی منتظر نمی‌ ماند تا اول مسئولان برای چاپ و انتشار کتاب اقدام کنند و سپس آنان در اندیشه تامین منابع مطالعاتی برای فرزندان خود باشند.

 

ما باید فرزندان ‌مان را به مطالعه و استفاده از امکانات کتاب‌خانه‌ها ترغیب و تشویق کنیم. کانون در این ارتباط، مراکز فراگیر را برای کودکان و نوجوانان نابینا، ناشنوا و دیگر افراد نیازمند در این حوزه راه اندازی کرده و باید همه تلاش کنند تا این نوع کتابخانه‌ها و مراکز در کشور گسترش پیدا کند.

 

کیفیت دستگاهها و امکانات چاپ بریل برای نابینایان بهبود پیدا کرده

 

مدیر مجتمع آموزشی شهید محبی از بهبود و افزایش کیفیت دستگاه‌ ها و امکانات چاپ بریل برای نابینایان نسبت به دهه‌ های گذشته یاد کرد و از ناشران خواست تا هم‌چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این مهم بیش از پیش توجه داشته و آثار بیشتری را برای این گروه از مخاطبان روانه بازار کنند.


وی همچنین اظهار امیدواری کرد که کانون، روند تولید و انتشار کتاب‌های بریل را حفظ کرده و حتی آن را افزایش بدهد و علاوه بر کتاب، محصولات دیگری مانند تقویم را هم برای نابینایان چاپ و منتشر کند.

 


سعید لواسانی که از سال‌ ها پیش، تجربه مدیریت مدارس نابینایان در تهران را دارد،  پیشنهاد کرد آموزش و پرورش با اجرای طرح تلفیق مدارس نابینایان و دیگر دانش آموزان، این فرصت را فراهم کند تا بچه ‌های عادی و بینا در مدارس نابینایان تحصیل کنند. زیرا اغلب معلمان مدارس نابینایان، خودشان بینا بوده و از توانایی آموزش به نابینایان و افراد بینا در کنار هم برخوردار هستند و انجام چنین کاری، باعث ایجاد ارتباط بیشتر میان نابینایان و دیگر افراد شده و حضور آنان را در سطوح مختلف جامعه تسهیل می کند.


او به کانون پیشنهاد داد تا به صورت نمادین، یک عنوان کتاب کوچک و کم حجم ویژه کودکان را در دو شکل و قالب بریل و خط بینا، چاپ و منتشر کند. چنین کتابی می ‌تواند به ارتباط نزدیک ‌تر افراد بینا و نابینا در یک خانواده کمک شایانی کند.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: