کد خبر: 23770
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 ارديبهشت 1395 - 13:56

داخلی

»

اخبار کتاب

تدوین آیین نامه جدید انتخاب کتاب وزارت ارشاد

با حکم سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعضاء گروه های چهارگانه هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شدند.
تدوین آیین نامه جدید انتخاب کتاب وزارت ارشاد

 

به گزارش لیزنا، در آیین نامه جدید انتخاب و خرید کتاب، چهار کارگروه تخصصی نسبت به ارزیابی کتاب های ارسالی از سوی ناشران در زمینه خرید عناوین و میزان شمارگان آن ها تصمیم می گیرند. این مصوبات نیز پس از تأیید در هیات مرکزی انتخاب و خرید کتاب (شامل: معاون امور فرهنگی به عنوان رییس هیات، مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، نماینده تشکل های نشر، دو نفر از کارشناسان علمی و فرهنگی به انتخاب رییس هیات و روسای کارگروه های چهارگانه) اجرایی خواهد شد.

 

آیین نامه جدید هیات نظارت و خرید کتاب پس از برگزاری جلسات متناوب و تبادل نظر با جمعی از صاحب نظران حوزه نشر و کتاب و مدیریت فرهنگی، آیین نامه انتخاب و خرید کتاب تدوین و تنظیم شد. همچنین این آیین نامه پس از تصویب از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تایید قرار گرفت.

 

اعضای کارگروه های چهارگانه هیات انتخاب و خرید کتاب به شرح زیر است:

 

الف) کارگروه تخصصی دین و رشته های وابسته:

-          حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد

-          حجت الاسلام و المسلیمن سیدمحمدکاظم شمس

-          حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی معراجی

-          حجت الاسلام و المسلمین رضا مختاری

-          حجت الاسلام و المسلمین حسن طارمی

 

ب) کارگروه علوم اجتماعی و انسانی، دانش عمومی و رشته های وابسته:

- دکتر مسعود آذربایجانی

- دکتر حسینعلی قبادی

- دکتر سعید پورعلی

- دکتر حسن ابراهیم آبادی

- علی اوجبی

 

پ)کارگروه تخصصی کودک و نوجوان:

- علی اصغر سیدآبادی

- علی کاشفی خوانساری

- علی گلشن

- محمدعلی شامانی

- معصومه انصاریان

 

ت)کارگروه تخصصی هنر و ادبیات و رشته های وابسته:

- علی اصغر محمدخانی

- جواد محقق

-  موحدی

-  بلقیس سلیمانی

 

گفتنی است در متن احکام هر یک از اعضاء کارگروه ها آمده است:

 

«نظر به سوابق ارزشمند و شایسته فرهنگی و تعهد جنابعالی و بر اساس آیین نامه انتخاب و خرید کتاب، بدین وسیله برای مدت دو سال به عضویت کارگروه تخصصی هیات انتخاب و خرید کتاب منصوب می شوید. حمایت هوشمندانه از کتاب هایی که برای تقویت و ترویج فرهنگ ایران اسلامی منتشر می شوند و موجبات ارتقای سطح فرهنگ جامعه را بر اساس تعاریف مندرج در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی فراهم می آورند مورد انتظار است. امید است در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج) در پیشبرد اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران موفق و موید باشید.»

 

شایان ذکر است، در یک سال گذشته آسیب شناسی هایی توسط کارشناسان کتاب و صاحب نظران فرهنگی به عمل آمد و برخی خلأها و نقص ها در فرایند کاری هیات مورد بازبینی قرار گرفت. از این رو تدوین آیین نامه جدید در دستور کار قرار گرفت تا موضوع انتخاب و خرید کتاب، فضای تخصصی تر و دقیق تری را تجربه کند.

 

هیات انتخاب و خرید کتاب در طی بیش از دو دهه فعالیت مستمر در راستای وظایف قانونی در زمینه کمک به ناشران از طریق پرداخت یارانه و نیز مجموعه سازی بخشی از کتابخانه های سراسر کشور و همچنین توسعه کتابخوانی در حوزه فرهنگ عمومی از طریق انتخاب، خرید و اهدای کتاب های مناسب حوزه فرهنگ عمومی در فرایند بازار نشر کتاب کشور، تلاش داشته است تا حداکثر امکانات را در حوزه اختیارات و مقدورات خویش به کار ببرد تا رونق بخشی توامان در حوزه نشر و حوزه کتابخوانی فراهم آورد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: