کد خبر: 29367
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 تیر 1396 - 11:07

داخلی

»

اخبار کتاب

شماره دوازدهم فصلنامه «نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات» روی دکه رفت

منبع : لیزنا
شماره دوازدهم فصلنامه  «نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات» به سردبیری داریوش مطلبی و صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب منتشر شد.
شماره دوازدهم فصلنامه «نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات» روی دکه رفت

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی خانه كتاب، دوازدهمین شماره فصلنامه «نقد كتاب اطلاع رسانی و ارتباطات» ویژه  زمستان 1395 از سوی موسسه خانه كتاب منتشر شد.

داریوش مطلبی، سردبیر  در سخن نخست این شماره مطلبی با عنوان «روزنامه نگاری شهروندی؛ فرصتی كه ممكن است به تهدید تبدیل شود» نگاشته است كه در بخشی از آن می خوانیم:« اهمیت شهروند خبرنگاری به حدی است كه امروزه  این گروه  به بازوی كاری خبرگزاری های بزرگ  تبدیل شده اند؛ طوری كه بسیاری از خبرگزاری ها از بی بی سی گرفته تا ای بی سی نیوز و سی ان ان و...در موقعیت های حساس، برای ارسال تصاویر و ویدئو دست به دامن مردم عادی – شهروند خبرنگاران-می شوند و از این طریق  به تكمیل گزارش ها و خبرهای خود می پردازند...

شهروند خبرنگار لازم است باید و نبایدهای انتشار خبر را  در نظر بگیرد. این گروه تنها علاقمند به اشتراك اطلاعات هستند و آن چه می بینند و مفید ارزیابی می كنند یا از كانال های مختلف دیگر دریافت می كنند، بدون اطمینان از صحت و سقم آن و بدون اینكه ارزیابی درستی از آن در خصوص منافع و مضراتش برای جامعه داشته باشند، اقدام به انتشار و به اشتراك گذاری آن می كنند.

ولع و آزمندی در دسترسی به جدیدترین اخبار و به اشتراك گذاری آن در میان مردم به حدی فراگیر شده كه نگرانی هایی را در میان متخصصان و كارشناسان حوزه رسانه ایجاد كرده است. این ولع سیری ناپذیر به اشتراك  گذاری پیام ها كه از آن به «تب اشتراك گذاری» در عصر اطلاعات می تواند یاد كرد، مشكلات فراوانی به همراه داشته و در مواردی جان، مال و امنیت مردم را تهدید كرده است...»

در بخش «نقد اطلاع رسانی» این شماره از فصلنامه  چهار مقاله با عناوین « بازشناختی از دانش شناسی: دیدگاهی واگرا یا همگرا در علم اطلاعات و دانش شناسی نوشته دكترعلی جلالی دیزجی»، « رهنمودهای ایفلا برای كتابخانه های سیار نوشته میترا صمیعی»، « سیبرنتیك: نظریه عمومی كنترل مكانسیم ها در سیستم های مكانیكی و ارگانیكی نوشته افروز همراهی» و  «فهرست نگاری مطبوعات كودك و نوجوان  پس از انقلاب اسلامی نوشته پیمان جلیل پور» آمده است.

علی اصغر محكی، استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در بخش « نقد ارتباطات» به  معرفی و نقد كتاب «شناخت روابط عمومی»  پرداخته كه در قسمتی از آن می خوانیم:« چاپ نخست كتاب شناخت روابط عمومی، تالیف دكتر داوود اناركی، مشتمل  بر مقدمه، 9 فصل، سخن پایانی، منابع و اعلام، در سال 1394 توسط انتشارات دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.

كتاب شناخت روابط عمومی، تكاپویی ارزشمند برای معرفی بهتر دانش، هنر و مهارت روابط عمومی است. نگارنده این كار  را از راه گردآوری مطالب مرتبط از لابه لای ده ها منبع فارسی و لاتین و تنظیم  آنها در قالب ساختار منطقی و كاربردی قابل فهم، به انجام  رسانده است...»

دانش  ستوده راد، كارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی نهاد كتابخانه عمومی كشور در بخش «نقد دیروز»  به نقد و بررسی كتاب «خدمات اینترنتی در كتابخانه های عمومی» پرداخته كه در آن می خوانیم:« این كتاب از این جهت كه جزء معدود كتاب هایی است كه  به بحث  اینترنت و فناوری های نوین در كتابخانه های عمومی می پردازد، كتاب مفیدی است و اطلاعات ارائه شده در كتاب، خواننده را با انواع  خدمات اینترنتی از جمله خدماتی كه توسط  پایگاه های اطلاعاتی ارائه می شوند، كنفرانس های ویدئویی، خدمات مرجع الكترونیك، كتاب های الكترونیك و... آشنا می كند...نكته دیگری كه به سودمندی این اثر می افزاید، این است كه مطالب هر فصل از كتاب، بر مبنای پژوهش های كاربردی در موضوعات مرتبط یا خدمات اینترنتی در كتابخانه های عمومی نگاشته شده است...»

در بخش «جستار» دوازدهمین شماره فصلنامه نقد كتاب اطلاع رسانی و ارتباطات  مقاله هایی  با عنوان های« اینترنت و هویت در ایران (تحلیل ثانویه تحقیقات كمی موجود  طی سال های 1382-1395) نوشته  دكتر محمدعلی زكی ، «بازنمایی پیوندهای مفهومی سه نظریه  رفتار اطلاعاتی بر بنیاد فرایند معنا بخشی نوشته  معصومه نیك نیا و یزدان منصوریان»، «عصر دیجیتال: كاربرد فناوری رایانش ابری در كتابخانه دیجیتال، ترجمه  فائزه السادات طباطبایی امیری» و « میانكنش پذیری پایگاه های اطلاعاتی در محیط  دادهای پیوندی نوشته فاطمه پازوكی»  پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.

 

دوازدهمین شماره فصلنامه اطلاع‌رسانی و ارتباطات ویژه زمستان 95 با سردبیری دكتر داریوش مطلبی در 266 صفحه از سوی انتشارات موسسه خانه كتاب منتشر شده است

احمدی
|
Germany
|
1396/05/04 - 10:20
0
0
با تشکرفراوان از سردبیر و همکاران خوب و پرتلاش فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: