کد خبر: 34095
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 ارديبهشت 1397 - 11:12

داخلی

»

اخبار کتاب

جایگاه نخست ایران در منطقه در نما‌یه‌نامه «وب‌آو‌ساینس» و «اسکوپوس»

منبع : لیزنا
سیروس علیدوستی، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با اشاره به تازه‌ترین گزارش سامانه «نما» با نام «نمای نمایه‌های استنادی ۲۰۱۷: جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی جهانی» گفت:‌ رتبه ایران در شمار انتشارات در سال ۲۰۱۷ در نمایه «اسکوپوس» ۱۶ است.
جایگاه نخست ایران در منطقه در نما‌یه‌نامه «وب‌آو‌ساینس» و «اسکوپوس»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، علیدوستی گفت: گزارش «نمای نمایه‌های استنادی ۲۰۱۷: جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی  جهانی» که توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برای بازنمایی چکیده‌ای از گزارش دو نمایه جهانی «وب‌آو‌ساینس» و «اسکوپوس» منتشر شده جایگاه ایران در این دو نمایه در سال ۲۰۱۷ پایش شده است. گفتنی است، داده‌های این گزارش در پایان اسفند ماه ۱۳۹۶ گردآوری شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این گزارش روند سالانه جایگاه ایران در این نمایه‌ها را نیز ارائه می‌کند، افزود: شمار انتشارات، شمار استنادها، سرانه استناد به انتشارات (سالانه)، سرانه استناد به انتشارات (پنج ساله)، شاخص «اچ»، همکاری علمی جهانی، شمار مقاله‌های داغ، و شمار مقاله‌های پراستناد از محورهای کلیدی این گزارش هستند.

رئیس ایرانداک گفت: بر پایه گزارش تازه سامانه «نما»، رتبه ایران از دیدگاه شمار انتشارات در نمایه‌نامه «وب‌آو‌ساینس» ۱۷ است که نسبت به سال ۲۰۱۶ پیشرفت داشته است.

وی تصریح کرد:‌ ایران در هر دو نمایه‌نامه «وب‌آو‌ساینس» و«اسکوپوس» جایگاه نخست منطقه را به دست آورده است. ولی از دیدگاه شمار استنادها در نمایه اسکوپوس، ایران در جایگاه ۱۸ جهان قرار گرفته است.

علیدوستی افزود: سرانه سالانه استناد به انتشارات پژوهشگران ایرانی در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۰.۹۶ بوده که کشور ایران را در جایگاه ۱۲۷ جهان و ۹ منطقه جای داده و نسبت به سال ۲۰۱۵ پیشرفت چشم‌گیری داشته است. این در حالی است که سرانه استناد به انتشارات پدیدآوران ایرانی در پنج سال گذشته ۴.۲۷ بوده که نسبت به ویرایش پیشین این شاخص رشد داشته است (میانگین پیشین ۳.۸۴).

رئیس شورای تامین منابع گفت: گزارش ۲۰۱۷ نمایه‌نامه‌های استنادی نشان می‌دهد که شاخص «اچ» ایران تا پایان ۲۰۱۶ برابر ۲۳۴ بوده که از این دیدگاه ایران در جایگاه ۴۲ جهان و چهارم منطقه ایستاده است.

وی ادامه داد: همکاری علمی پژوهشگران ایرانی با پژوهشگران خارج از کشور در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۵.۶۳ درصد بوده است که در مقایسه با ۲۳.۷۴ درصد سال پیش رشد داشته است. ایران بیشترین همکاری‌های علمی را در سال ۲۰۱۷ با کشورهای آمریکا، کانادا، ایتالیا، انگلستان، آلمان، استرالیا، مالزی، چین، و اسپانیا داشته است.

علیدوستی خاطرنشان کرد: گزارش ۲۰۱۷ نمایه «وب‌آو‌ساینس» نشان می‌دهد که ایران ۹۰ مقاله داغ در این پایگاه داشته که نسبت به گزارش پیشین ۲۵ مقاله افزایش داشته است. از دیدگاه انتشار مقاله‌های داغ ایران در جایگاه ۲۴ جهان و پس از عربستان سعودی در جایگاه دوم منطقه جای گرفته است. همچنین، در گزارش ۲۰۱۷ «وب‌آو‌ساینس» نشان می‌دهد که ۱۶۹۵ مقاله پژوهشگران ایرانی پراستناد شده است که نسبت به ۱۲۷۶ مقاله در ویرایش پیشین پیشرفت داشته است. از دیدگاه انتشار مقاله‌های پراستناد ایران در جایگاه ۳۲ جهان و سوم منطقه جای گرفته است.

گفتنی است، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌عالی عتف، با راه‌اندازی سامانه «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌های کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانه «نما» این نشانی در دسترس همگان است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: