کد خبر: 37547
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 مهر 1397 - 08:56

داخلی

»

اخبار کتاب

شماره دوازدهم فصلنامه «نقد کتاب ادبیات» منتشر شد

منبع : خانه کتاب
 شماره دوازدهم فصلنامه «نقد کتاب ادبیات» به سردبیری مصطفی موسوی از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد.
شماره دوازدهم فصلنامه «نقد کتاب ادبیات» منتشر شد

 به گزارش لیزنا، شماره دوازدهم فصلنامه «نقد کتاب ادبیات» ویژه زمستان 1396 به سردبیری مصطفی موسوی در شش بخش «نقد شفاهی»، «نقد مکتوب»، «نقد آثار پیشین»، «نقد پژوهی»، «شایسته خواندن» و «نقدِ نقد» منتشر شد.

در سخن سردبیر این شماره از فصلنامه که به قلم مصطفی موسوی نوشته شده، آمده است:« در شماره بهار و تابستان نوشتم که نخستین تبعات سیاست های اقتصادی انقباضی شامل حال فرهنگ و دانش می شود و یادآور شدم که علاوه بر تصمیم نادرست مدیرانی که با حوزه فرهنگ و دانش بیگانه یا دست کم به آن بی توجه اند، عملکرد ضعیف اصحاب فرهنگ و دانش نیز در این امر بسیار موثر است. بر این نقیصه باید نبود سیاست فرهنگی پایدار- در سطوح مختلف- در کشور را افزود که عامل موثر دیگری در ایجاد  اختلال در برنامه های فرهنگی  و علمی کشور است. غالبا  به دنبال  تغییر دولت، وزیر، مدیر کل و... شاهد تغییرات جدی و اساسی سیاست های اجرایی  در حوزه فرهنگ و دانش هستیم. این روال باعث شده است که در حاشیه بودن  فرهنگ و دانش در جامعه ما نهادینه شود. در نتیجه، تعطیلی مراکز فرهنگی و علمی در مقایسه با مثلا تعطیلی مراکز تفریحی مشابه آن چندان بازتابی در جامعه ندارد و اعتراضی بر نمی انگیزد. تعطیلی مطبوعات نیز وضع مشابهی دارد. علاوه بر این ها، در ایران در عالم مطبوعات، خصوصا در مورد نشریات ادواری اعم از دولتی و غیر دولتی، دانشگاهی و غیر دانشگاهی، یک ویژگی  خاص و شاید منحصر به چشم می خورد و آن عدم پیوستگی انتشار یک نشریه است....»

در شماره دوازدهم فصلنامه «نقد کتاب ادبیات» آثاری از مهدی ابراهیمی لامع، حسین اتحادی، زهره احمد پور اناری، یاسین اسمعیلی، زینب افضلی، رقیه بایرام حقیقی، حسین پاینده، عظیم جباره ناصرو، محمد جعفری قنواتی و... به چشم می خورد.

در بخش «نقد شفاهی» این شماره از فصلنامه، نشست نقد و بررسی کتاب «کیک عروسی» که دوشنبه (نهم بهمن ماه) با حضور مژده دقیقی، مریم بیانی، حسین پاینده و حسن میرعابدینی در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شده، ارائه شده است.

در بخش « نقد مکتوب» ۹ اثر از سوی پژوهشگران ادبیات به چاپ رسیده که از آن میان می‌توان به «ستایش نامه آفتاب، نقدی بر کتاب شفای غمگنان»، «نقد صوفی نه همه صافی بی غش  باشد، نقد  و بررسی کتاب نقد صوفی از تصوف تا پایان قرن پنجم»، «معرفی و بررسی کتاب حقیقت و حیرت»، «تا حقیقت شود مجاز همه، تاملی انتقادی بر کتاب صد سال عشق مجازی»، «هدایت در هندوستان: مولف هرگز نمی میرد» و... اشاره کرد.

 «نقد شروح داستان پادشاهی کی کاووس»، « تلفظ واو عطف در شاهنامه فردوسی، در نگاهی به دو تصحیح دکتر جلال خالقی مطلق»، « نقد و بررسی کتاب تاریخ شعر زنان از آغاز تا سده هشتم هجری قمری»، «درباره نحو هندی و نحو عربی» و...عناوین مقالات ارائه شده در بخش «نقد آثار پیشین» این شماره از فصلنامه «نقد کتاب ادبیات» است.

همچنین بخش «شایسته خواندن» این فصلنامه مطالب «بلاغت ساختارهای نحوی در تاریخ بیهقی»، «مولوی و تفسیر عرفانی»، «مقامات تایبادی» و «ده سال تلاش برای کارنامه توصیفی نیما پژوهی» و... را در خود جا داده است.

 «نقد نقد» این شماره از فصلنامه «نقد کتاب ادبیات» به اثری با عنوان «گفت و گوی انتقادی،(گفت و گو با دو مقاله در نقد تاریخ ادبیات ایران، جلدهای اول و چهارم)» پرداخته است.

دوازدهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب ادبیات» ویژه  زمستان ۱۳۹۶ با سردبیری مصطفی موسوی در 320صفحه و بهای ۱۰۰ هزار ریال از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: