کد خبر: 25314
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 مهر 1395 - 16:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

ارتباط با کارشناسان مرجع کتابخانه ملی از طریق تلگرام 

منبع : لیزنا
امکان تعامل کاربران با همکاران مرجع در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از طریق محیط تلگرام فراهم شد.
ارتباط با کارشناسان مرجع کتابخانه ملی از طریق تلگرام 

  مدیر کل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار لیزنا اظهار کرد: به منظور ارائه خدمات مرجع به اعضا و پژوهشگران، علاوه بر خدمات مرجع حضوری و مرجع مجازی از طریق ایمیل و چت آنلاین، امکان تعامل کاربران با همکاران مرجع از طریق محیط تلگرام فراهم شد.


رضا شهرابی افزود: از این پس همه افراد برای تماس با کتابداران مرجع کتابخانه ملی و طرح پرسش های تخصصی خود می توانند از طریق نرم افزار تلگرام با شناسه @
Asklibrarian تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنند.


وی ادامه داد: این دسترسی علاوه بر کانال تلگرام اداره کل اطلاع رسانی به آدرس 
https://telegram.me/etelaresaniiran  خدماتی را به اعضا و کاربران کتابخانه ملی ارائه می کند، بنابراین کتابداران مرجع در اولین فرصت پاسخ کابران را آماده و برای آنها ارسال خواهند کرد.


مدیر کل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران توضیح داد: بخش مرجع در هر کتابخانه از مهمترین بخش های آن است زیرا در آن منابع مرجع نگهداری می شوند، منابع مرجع منابعی شامل اطلاعات کلی و عام در موضوعات مختلف هستند که از انواع آن می توان به فرهنگ ها، دانشنامه ها، منابع جغرافیایی، سالنامه ها و سالنماها و دستنامه ها اشاره کرد.
وی اضافه کرد: کارشناسان مسلط و آگاه بر منابع تالارها در هر تالار مرجع کتابخانه ملی(تالارهای چهارگانه منابع تخصصی) وجود دارند تا به سوالات اعضای کتابخانه به صورت حضوری پاسخ دهند.


به گفته شهرابی، علاوه بر حضور کارشناسان مرجع، از سال 1390 میز مرجع مجازی کتابخانه ملی هم راه اندازی شده که این میز در واقع نوعی خدمات مرجع الکترونیکی را شامل می شود تا اعضا بتوانند بدون حضور در محل کتابخانه و از طریق ایمیل یا چت آنلاین با کارشناسان این بخش درتماس بوده و لیست منابع مورد نیاز را برای تحقیق و یا مقالات منتشر شده در حوزه های موضوعی دریافت کنند.


وی با بیان اینکه آدرس صفحه مرجع مجازی در اینترنت http://www.nlai.ir/Default.aspx?tabid=2714
 است، گزارشی از تعداد مراجعان به تالارهای مرجع کتابخانه ملی ارائه کرد و  گفت: کارشناسان تالارهای مرجع در پنج ماه نخست سال 1395به چهار هزار و 804 سوال مراجعه کنندگان پاسخ داده اند که از این تعداد موضوع 368 سوال پژوهشی بوده است.


وی ادامه داد: همکاران بخش مرجع مجازی در همین مدت در مجموع 810 سوال را پاسخ داده اند که 375 سوال به صورت پست الکترونیکی، 183سوال به صورت چت و 252 سوال به صورت پیامک بوده است.

بابایی
|
Iran
|
1395/07/11 - 08:58
0
1
سلام
زحمت کشیده اید، سپاسگزارم.
هفته پیش بود که مقامات قضایی فرمودند استفاده از کانال تلگرام را به موسسات دولتی توصیه نمی کنیم. من هم توصیه نمی کنم
رضا فضلعلي
|
Germany
|
1395/07/10 - 14:05
0
0
سلام و عرض ادب
من نتونستم از طريق تلگرام براي شما عزيزان پيام بفرستم

در ضمن سوال بنده:
من چطور مي تونم از لب تاب خودم موجودي مخازن كتابهاي موجود كتابخانه مرجع و أمانتي عمومي
را بررسي نمايم؟
أيا اين كار شدني است يا حتما حضوري در كتابخانه خدمت شما عزيزان برسم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: