کد خبر: 37208
تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 مهر 1397 - 09:01

داخلی

»

برگ سپید

آیین زندگی

منبع : لیزنا
 سيده زهره محدث‌خالصي
آیین زندگی

 با كتاب زيبا و ارزشمند «آيين زندگي» زماني آشنا شدم كه مدت زمان كمي از ازدواجم مي‌گذشت. من هم همانند همه شما بزرگواران و دوست‌داران كتاب و كتابخواني، گاه در محيط اطراف خود با روزمرگي‌ها و مسائلي نگران‌كننده‌اي مواجه مي‌شدم. با وجود تمام آرامشي كه به لطف خدا، با من بوده و هست، گاه مسائل كوچكي ذهن مرا به خود مشغول ساخته و باعث نگرانيم مي‌شد. همسرم وقتي حساسيت‌هايم را نسبت به محيط پيرامون كه كمابيش همگي ما در اطراف خود با آن مواجه هستيم ديد، براي رهايي از اين نگراني‌ها، پيشنهاد خواندن اين كتاب را به من داد.

در ابتدا مانند تعدادي از شما دوستان كه در حال خواندن اين دل‌نوشته هستيد، اين موضوع به ذهنم رسيد كه شايد اين كتاب هم از آن دسته كتاب‌هايي باشد كه با يك گشت و گزار ساده در کتاب‌فروشی‌های مختلف يافت مي‌شود و تنها، شعار «اگر اين کتاب‌ را بخوانيد تا آخر عمرتان موفق می‌شويد!» را با خود به يدك مي‌كشد، اين‌گونه بود كه براي لحظه‌اي ترديد به سراغم آمد. وليكن با اعتمادي كه به همسرم و آرامشي كه بر رفتار و زندگي‌اش حكمفرماست داشتم و همچنين به خاطر اعتقادم به اين امر كه قبل از هرچيز به واسطه رشته و حرفه‌ام و مهم‌تر از آن، انسان بودنم و از آنجا كه هر نوشته‌اي لااقل ارزش يكبار خواندن را دارد، خواندن اين كتاب را آغاز نمودم.

 چند سال بعد در روز كتاب، كتابخواني و كتابدار ضمن تبريك اين روز، با معرفي هرچند كوتاه از آن، خواندنش را به همكارانم پيشنهاد نموده و آن را دراختيارشان قرار دادم كه با استقبال خوب همكاران مواجه شد. در حال حاضر نيز بسيار خرسندم كه پس از گذر چندين سال، فرصت معرفي و ترويج مطالعه اين كتاب، با دست‌نوشته‌اي هر چند كوچك حاصل شده است.

درباره نويسنده :

دیل کارنگی در ۲۴ نوامبر ۱۸۸۸ در میزوری بدنیا آمد. وی نویسنده، روانشناس و مربی تعلیم و تربیت آمریکایی بود. کارنگی خانواده فقیری داشت و در نوجوانی فروشندگی می‌کرد، سال 1912 به نیویورک نقل مکان کرد و به کار تدریس پرداخت. سخنان وی در یک جزوه جمع‌آوری شد و در کتاب “روش‌های علمی برای کسب‌وکار مردان در سال 1926 به چاپ رسید. وی در سال 1930 پس از شرکت در برنامه رادیویی و چاپ کتاب آیین دوست‌یابی به معروفیت رسید. او در ۱ نوامبر ۱۹۵۵ میلادی در نیویورک درگذشت. کتاب‌های دیل کارنگی عبارتند از: آیین زندگی، آیین دوستیابی، آیین سخنرانی، کتاب طلایی و .

درباره کتاب:

کتاب آیین زندگی اثر زنده یاد «دیل کارنگی» نویسنده‌ مشهور کتاب‌های روانشناسی در زمینه موفقیت است كه در س‍ال‌‍‌‌ه‍ای‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف‌ ت‍وس‍ط ن‍اش‍ری‍ن‌ گوناگون‌ و با ترجمه هاي متفاوتي م‍ن‍ت‍ش‍ر ش‍ده‌ اس‍ت‌.

اگرچه اين كتاب بسيار قديمي است و نگارش اوليه آن به سال‌هاي خيلي قبل بازمي‌گردد وليكن با وجود گذشت سال‌هاي متمادي و تجديد نظرهايي كه روي آن صورت پذيرفته، به دليل استقبال زياد، اين كتاب كماكان به چاپ مي‌رسد و حرف‌هاي تازه‌اي هم براي گفتن دارد.

 نكته جالب توجه اين است كه وقتي برای اولین بار این کتاب را مطالعه مي‌كنيد به احتمال زياد حسرت خواهيد خورد و از خود خواهيد پرسيد كه: چرا تا به حال با وجود كوچك و كم‌اهميت بودن مسائل آنقدر آن‌ها را در ذهنتان بزرگ كرده و ساعت‌ها زمان گران‌بهاي خود را صرف فكر كردن به آنها نموده‌ايد؟ چرا تا به حال قبل از حل يك مسئله از خود نپرسيده‌ايد كه آيا واقعا مسئله‌اي وجود دارد كه ذهن مرا مشغول خود ساخته و نياز به پيدا كردن راه‌حل براي آن باشد؟ و چرا پس از تلاش لازم مسائل را به خداوند دوستي و مهرباني كه كارگردان زبده نقش‌آفريناني چون انسان‌هاست نسپرده و براي رسيدن به اوج آرامش به او اعتماد نكرده‌ايد؟  

مثبت‌انديشي و مثبت بودن كه در لابه‌لاي نوشته‌هاي آموزنده اين كتاب هر از چندگاهي به خواننده چشمك مي‌زند، از رموزي است كه زيبايي پيمودن مسير زندگي با همراهي اين كتاب را چندين و چند برابر مي‌كند. يكي از زيباترين جملاتي كه در كتاب نمايانگر اين موضوع بوده و در مواجه با مسائل گوناگون، هنوز هم پس از گذشت چندين سال در خاطرم گردش مي‌كند اين جمله است: فراموش نكنيد، امروز همان فردایی است که نگران آن بودید، از خود بپرسيد که واقعا چیزی که برای آن نگران بودم اتفاق افتاد؟

بايد صادقانه گفت، تمام مواردی که برای مقابله با نگرانی در این کتاب بیان می‌شوند را همه‌ ما می‌دانیم، اما نمی‌دانیم کجا و چگونه و با چه میزانی آنها را به کار ببریم و در اين كتاب، نويسنده با مهارتي بي‌بديل اين راز را براي ما بازگو مي‌كند. وي در بخشي از اين كتاب توجه خواننده را به اين موضوع جلب مي‌نمايد كه لازم است در مواجهه با نگرانی‌ها، خود را با سه مرحله فهم واقعيت‌ها، تجزيه و تحليل واقعيت‌ها و سپس تصميم‌گيري و عمل بر اساس آن، مجهز نمود.

همچنين نويسنده قوانين طلايي را هم براي جلوگيري از نگراني به ما مي‌آموزد كه تعدادي از آنها عبارتند از:

۱. بدون ترس و صادقانه موقعیتی را که در آن گرفتار شده‌اید بررسی کرده و بدترین موقعیتی که در صورت شکست برایتان پیش می‌آید را در نظر بگیرید.

۲. پس از پذیرفتن این موقعیت سعی کنید خود را برای پذیرفتن این موقعیت آماده کنید.

۳. سپس بر اساس بدترین موقعیت ممکن کارهای بعدی را انجام دهید.

تفاوتی که این کتاب با ساير کتب مشابه خود دارد، در سادگی کلام و كاربردي بودن آن است. هدف دیل کارنگی در نوشتن این کتاب بيان اصول موفقیت با استفاده از آخرین روش‌هاي تئوري روانشناسی نيست، بلكه به خوبي به بيان چکیده‌ای از تجربيات عملی زندگی صدها نفر از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین انسان‌های روی زمین مي‌پردازد. او در اين كتاب با معرفی جنبه‌های مختلف افراد مشهور، بزرگ و موفق، از شکسپیر گرفته تا حافظ شیرازی، از چارلز دیكنز تا تئودور روزولت و... راهکارهایی عملی برای داشتن زندگی‌ با حداقل نگرانی و درگیری ذهني را ارائه مي‌كند. دقتی که دیل کارنگی در نوشتن این کتاب به خرج داده است، به راستی وصف ناشدنی و ستودني است و تا زماني كه خودتان كتاب را در دست نگرفته‌ايد و با گوش جان، دل به مطالبش نسپرده‌ايد، به تفاوت‌هاي شگرفش با ساير كتب مشابه و همچنين زيبايي‌هاي وصف‌ناپذيرش دست نخواهيد يافت.

سخن آخر:

 لازم است در پايان، حق مطالب اين كتاب را در يك جمله ادا كنم: دیل کارنگی در كتاب آيين زندگي خود با زیبایی خاص و لحنی روان، درست همانند یک استاد كاراموخته و دلسوز به همه ما می‌آموزد که اگر بتوانیم زندگی را آن طور كه بايد کنترل کنیم چقدر زندگي برای ما زیبا می شود. خواندن این کتاب را به تمام زنان و مردان سرزمینم كه خواهان زندگي توام با آرامش و موفقيت هستند پیشنهاد می کنم.

 مشخصات اثر:

آی‍ی‍ن‌ زن‍دگ‍ی‌: چ‍گ‍ون‍ه‌ ب‍ر ف‍ش‍اره‍ای‌ روح‍ی‌ و ن‍گ‍ران‍ی‌ه‍ا ف‍ای‍ق‌ آی‍ی‍م‌ و زن‍دگ‍ی‌ را ب‍ا ن‍ش‍اط آغ‍از ک‍ن‍ی‍م‌/ دی‍ل‌ک‍ارن‍گ‍ی‌؛ م‍ت‍رج‍م قدير گلكاريان. ت‍ه‍ران‌: طلای‍ه‌‏‏‏، ۱۳۸۵.  ( اين كتاب در حال حاضر به يازدهمين چاپ خود رسيده است)

 دربارۀ نگارنده این متن:

سيده زهره محدث خالصي لیسانس علوم كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه علامه طباطبايي، دانشجوی ارشد مديريت اطلاعات (علم اطلاعات و دانش شناسي) دانشگاه شهید بهشتی، كارشناس اسناد شركت مهندسي و ساخت توربين مپنا (مديريت پروژه هاي نيروگاهي ايران)

برچسب ها :
لیلی وکیلی
|
Iran
|
1397/07/04 - 11:16
0
0
دیل کارنگی کارش درسته وکار شما درست تر که این کتاب رو معرفی کردید..ممنون
کتابدار نویسنده
|
Iran
|
1397/07/03 - 00:12
0
0
مشرک بودن در دنیای امروز خیلی راحت تر شده... اینکه خدا در باورهایمان دیگر نباشد و فکر کنیم خودمان همه کاره ایم خیلی راحت تر شده... و چه راحت یادمان می رود که با یک تب ساده بوی گندمان حتی خودمان را از خودمان متنفر می کند...
خداوندا لحظه ای ما رو به خودمان وا مگذار
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: