کد خبر: 23828
تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 ارديبهشت 1395 - 09:34

داخلی

»

خبردان

خدمات گنجینه مخطوطات آستان قدس در سال 94

گنجینه کتابخانه آستان قدس افزون در سال 94 افزون بر 3 هزار فایل خطی و چاپ سنگی را در قالب فایل دیجیتال به متقاضیان واگذار کرده است و این در حالیست که حدود 4 هزار فایل دیجیتالی در محل تالار محققان کتابخانه، به محققین ارائه شده است.
خدمات گنجینه مخطوطات آستان قدس در سال 94

 به گزارش لیزنا، سید محمد رضا فاضل هاشمی، کارشناس مسئول تالار محققان خطی این سازمان اعلام کرد: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، روزانه پاسخگوی بسیاری از محققین و مؤسساتی است که برای دریافت تصاویر نسخ خطی به گنجینه کتب خطی این کتابخانه مراجعه می ‌کنند و در سال 1394، بیشتر از  1900 نفر از محققین به این مرکز مراجعه نموده ‌اند.

 

سید محمد رضا فاضل هاشمی افزود: شمار نسخه ‌های خطی و چاپ سنگی که سال گذشته به متقاضیان واگذار شده، از 3 هزار فایل گذشته که در قالب فایل دیجیتال بوده و حدود 4 هزار فایل دیجیتال نیز جهت مطالعه در محل در اختیار محققین قرار داده شده است.

 

وی در این رابطه ادامه داد: همچنین در طول سال 94، بیش از شش هزار مورد به صورت تلفنی و اینترنتی به محققان خدمات‌رسانی شده و بالغ بر یک هزار و 400 مورد راهنمایی منابع و مشاوره علمی به محققین انجام گرفته است.

 

وی با اشاره به دیگر خدمات ارائه ‌شده اظهار داشت: همچنین به بیش از 300 نفر از محققین و مراجعان به صورت اینترنتی خدمات‌رسانی شده و بالغ بر یک هزار و 400 نسخه از نسخه ‌های دیجیتالی نیز به کتابخانه‌ های دیجیتالی خدمات‌ دهی شده است.

 

کارشناس مسئول تالار محققان خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به شورای ارزیابی و بررسی درخواست ‌ها که در محل گنجینه مخطوطات برگزار می ‌گردد، اشاره و بیان کرد: در طول سال 94 بیش از یکصد جلسه شورای قیمت ‌گذاری و ارزیابی و بررسی درخواست ‌های محققان و 16 جلسه شورای بازبینی نسخ خطی با حضور رئیس گنجینه کتب خطی و کارشناسان این مرکز در اداره مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس برگزار شده است.

 

وی در پایان گفت: نسخه‌ های جدیدی که جذب این مجموعه می ‌شود، پس از ارزیابی و بررسی، ثبت و شماره ‌گذاری، و ورود اطلاعات آن به پایگاه اطلاع‌ رسانی سیمرغ، در دسترس استفاده محققین قرار خواهد گرفت.

 

گفتنی است که گنجینه مخطوطات آستان ‌قدس رضوی، دارای مجموعه ‌های منحصر به فردی از کتب علمی، فرهنگی، تاریخی و هنری بوده و مورد توجه بسیاری از دانش ‌پژوهان، نسخه‌ شناسان و مشتاقان علم و دانش است. این مرکز، به واسطه قداست معنوی، اعتماد مردمی و نگهداری و حفاظت دقیق علمی و تجربی، روزانه پذیرای بسیاری از مصاحف شریف و کتب خطی و اسناد تاریخی است که پس از ثبت و فهرست ‌نویسی، در اختیار علاقه ‌مندان به آثار معنوی و تاریخی قرار می ‌گیرد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: