کد خبر: 24413
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 خرداد 1395 - 15:33

داخلی

»

خبردان

  کتابخانه و موزه ملی ملک میزبان همایش «بازنمایی ایران و ایرانیان در سفرنامه‌ها»

همایش «بازنمایی ایران و ایرانیان در سفرنامه‌ها» به کوشش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، کتابخانه و موزه ملی ملک و گروه اخلاق انجمن جامعه‌شناسی ایران، در روز سه‌شنبه 11 خرداد 1395 خورشیدی در نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران برگزار می‌شود.
  کتابخانه و موزه ملی ملک میزبان همایش «بازنمایی ایران و ایرانیان در سفرنامه‌ها»

 

به گزارش لیزنا، جست‌وجو، کنکاش و پژوهش در سفرنامه‌های تاریخی در جایگاه منابع مکمل تاریخ اجتماعی ایران برای رسیدن به درکی مشترک از فرصت‌ها و چالش‌های موجود در راه بهره‌گیری از این‌دست روایت‌ها، که بازتاب دریافت‌های تاریخی غیر ایرانیان از ایران برشمرده می‌شوند، جامعه‌شناسان و تاریخ‌دانان را در همایش «بازنمایی ایران و ایرانیان در سفرنامه‌ها» گرد هم می‌آورد.

در این همایش محسن جعفری‌مذهب، محمدرضا جوادی یگانه، جبار رحمانی، سعیده زادقناد، زاگرس زند و رضا مختاری اصفهانی درباره موضوع‌های «مستندسازی سفرنامه‌ها بر مبنای منابع تاریخی»، «ایرانیان از منظر بیگانگانی که در ایران مسئولیت داشته‌اند»، «در باب فهم سفرنامه‌ها: از حقیقت‌گویی تا غرض‌ورزی»، «حیرت ایرانی؛ خودباختگی یا شوک فرهنگی»، «بازنمایی ایران باستان در نوشته‌های یونیان و رومیان» و «هنر ایرانی در سفرنامه‌ها» سخن خواهند راند.

برگزارکنندگان همایش برآن‌اند با اشتراک‌گذاری اندیشه‌ها و دیدگاه‌های گوناگونِ سفرنامه‌پژوهان ایرانی، از سویی به توصیف خلقیات ایرانیان و نیز بسط برخی کلیدواژه‌ها و کلیشه‌ها در ادبیات این حوزه بپردازند و از سوی دیگر، اعتبار اینگونه متون را در مطالعات تاریخی بسنجند. پیگیری روند مستندسازی سفرنامه بر اساس دیگر منابع تاریخی موجود نیز، از دیگر محورهای همایش «بازنمایی ایران و ایرانیان در سفرنامه‌ها» به شمار می‌آید.

همایش «بازنمایی ایران و ایرانیان در سفرنامه‌ها» در روز سه‌شنبه 11 خرداد 1395خورشیدی از ساعت 14 تا 18 در کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «خیابان امام خمینی،‌ سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد»، در دو پنل برگزار می‌شود. در پایان آن نیز، فرصت تعامل میان سخنرانان و میهمانان از راه پرسش و پاسخ فراهم خواهد بود.

 

کتابخانه و موزه ملی ملک از دوستداران فرهنگ، تاریخ و تمدن ایرانی دعوت کرده است در این همایش حضور یابند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: