کد خبر: 31385
تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 آبان 1396 - 11:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

غلامرضا امیرخانی

کتابخانه ملی در ترویج خواندن نقش غیر مستقیم دارد

منبع : لیزنا
معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی بر نقش این سازمان در ترویج خواندن با همکاری دیگر نهاد های مسئول تاکید کرد.
کتابخانه ملی در ترویج خواندن نقش غیر مستقیم دارد

غلامرضا امیرخانی، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران)، در مورد برنامه های کتابخانه ملی برای هفته کتاب گفت: امسال برنامه‌های هفته کتاب به مناسبت تقارن آن با هشتادمین سال تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به نسبت سال های گذشته پررنگ‌تر خواهد بود. امسال در کتابخانه ملی برنامه مفصلی برای تقدیر از کتابداران و همینطور پیشکسوتان عرصه کتابداری برگزار خواهیم کرد. همچنین از اعضای برگزیده و مراجعان به کتابخانه ملی، اهدا کنندگان کتاب به کتابخانه و ناشران برگزیده ای که با کتابخانه ملی همکاری دارند تقدیر خواهد شد.

امیرخانی در ادامه با بیان اینکه برگزاری مراسم هایی مانند هفته کتاب در ترویج خواندن موثر خواهد بود، بر نقش این سازمان در ترویج کتابخوانی در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: نقش کتابخانه ملی در ترویج خواندن مستقیم نیست. ترویج خواندن و کتابخوانی در درجه اول وظیفه نهادهایی مثل کتابخانه های عمومی و شهرداری ها است. همینطور این نقش بر عهده نهادهایی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه ها و وزارت علوم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و غیره قرار دارد. کتابخانه ملی با برقراری ارتباط با این نهادها نقشی غیرمستقیم در امر ترویج کتابخوانی ایفا می کند.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: اگر کتابخانه ملی بتواند کتاب‌های کشور را به خوبی جمع آوری و فهرست نویسی نماید و در مورد آن ها اطلاع رسانی کند این ابزاری خواهد بود برای معرفی بهتر کتاب به جامعه کتابخوان و اهل مطالعه. از طرف دیگر در اندیشگاه های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برنامه‌های مختلف نقد و رونمایی کتاب برگزار می شود که طراحی آن ها بر محوریت کتاب صورت می گیرد.

وی در ادامه با اشاره بر لزوم گسترش همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی با وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه کتابخانه‌های مدارس به هیچ عنوان وضعیت مناسبی در کشور ندارد، تاکید کرد: بین کتابخانه ملی و وزارت آموزش و پرورش باید همکاری های بیشتری صورت گیرد. در حال حاضر بین این این سازمان و آموزش و پرورش در برگزاری نشست های مختلف همکاری هایی وجود دارد ولی جای بسیاری برای همکاری های آتی هست.

 امیرخانی با تاکید بر نقش کلیدی وزارت آموزش و پرورش در توسعه کتاب و کتابخوانی، عامل مغفول مانده کتابخانه‌های مدارس را مشکل اصلی و اساسی این وزارت عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه با برخی از مدیران آموزش و پرورش آشنایی دارم، می دانم که مسئولین این وزارت در بحث کتاب بسیار مشتاقند. حتی برخی از این مسئولین خود کتابدار هستند. اما مسائل بودجه ای وزارت آموزش و پرورش در مدارس بسیار پیچیده است.

 

او افزود: معتقد هستم که می‌توان در تجهیز کتابخانه‌ های مدارس گام‌های بهتر و بیشتری برداشت. با توجه به اینکه در بسیاری از مناطق کشور ما در حال حاضر نیاز به ساختمان مدارس مانند گذشته نیست، می‌توان انجمن های خیریه و خیرین مدرسه ساز را تشویق کرد به اینکه امکانات آموزشی مانند کتابخانه یا آزمایشگاه را تامین نمایند. اعتقاد دارم اگر همتی در سطح ملی به وجود آیند برای اینکه به استانداردهای کتابخانه های آموزشی دست یابیم، کارهای موثر و مفیدی صورت خواهد گرفت و  سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در این راه قطعاً کمک خواهد کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: