کد خبر: 31830
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 آذر 1396 - 20:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کتابگردی نمادین ولی تاثیر گذار است

منبع : لیزنا
سید عباس صالحی در طی بازدید از چند کتابفروشی سطح شهر در آیین کتابگردی، این سنت چند ساله را حرکتی نمادین اما تاثیرگذار خواند.
کتابگردی نمادین ولی تاثیر گذار است

 

به گزارش خبرگزاری لیزنا، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز پنجشنبه دوم آذرماه با شرکت در آیین کتابگردی از چند کتابفروشی دیدن کرد. در این دیدارها مجید غلامی جلیسه؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب و محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران وی را همراهی کردند.

صالحی بعداز ظهر روز پنجشنبه اولین کتابگردی‌اش به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را از کتابفروشی انتشارات حوض نقره در باغ فردوس آغاز کرد. این کتابفروشی تمام فروش روز کتابگردی خود را برای کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور درنظر گرفته بود و صالحی در این بازدید کتاب‌های کودک و نوجوان این نشر را خریداری کرد.

 کتابفروشی‌ها مانند فضای سبز شهر می‌مانند

سید عباس صالحی درباره آیین کتابگردی و تاثیر آن بر فرهنگ کتابخوانی عنوان کرد: برخی از کارها ممکن است به نظر نمادین بیاید ولی تاثیر آن را هم باید در نظر گرفت. خود نمادها ارزش دارند با اینکه شاید تاثیر آنها را به سرعت نبینیم. جنبه نمادین این کتابگردی‌ها باید بیش از پیش در نظر قرار بگیرند. کتابفروشی‌ها به عنوان پاتوق فرهنگی که ارتباط مستقیم با ارتباط کالای مکتوب فرهنگی مخاطبین دارند، سال‌های سال به عنوان یک پایگاه تبادل اندیشه وجود داشته اند. اینکه کتابفروشی‌ها کمتر بشوند شبیه این است که درخت‌های یک شهر کمتر بشود. گاهی ما به کمتر شدن درخت‌های یک شهر توجه داریم اما به کمتر شدن کتابفروشی‌های شهر کمتر می‌اندیشیم.

وی ادامه داد: اینکه در هفته کتاب این آیین برقرار شده است یک حرکت نمادین است که دلیل آن اهمیت ویژه کتابفروشی‌ها در شهر برای ماست؛ چه شهرهای بزرگ و چه شهرهای کوچک. باید توجه داشته باشیم که یک کتابفروشی هم بسته نشود. همانطور که به توسعه فضای سبز فکر می‌کنیم به توسعه کتابفروشی‌ها هم فکر کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت‌های این وزارتخانه برای ارتقای مصرف کتاب در سبد کالای فرهنگی مردم تاکید کرد و گفت: یکی از طرح‌هایی که توسط خانه کتاب اجرا شده و نتایج آن محسوس است طرح تخفیف‌های فصلی است. ما در تلاشیم تا رفت و آمد به کتابفروشی‌ها را با ایجاد تخفیف بیشتر کنیم. 

وی همچنین به طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی برای ارتقای سطح کتابخوانی در کشور اشاره کرد.

 مدیر نشر آینده نامه‌ای درباره مشکلات نشر به وزیر ارشاد اهدا کرد

در ادامه کتابگردی سیدعباس صالحی از کتابفروشی آینده و موقوفات محمود افشار دیدن کرد. وی در این دیدار با افشین وفایی مدیر کتابفروشی آینده به گفتگو پرداخت و وفایی نامه‌ای درباره مشکلات صنعت نشر به وی اهدا کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشی آینده نیز مقداری کتاب خریداری کرد.

در طی بازدید از مدال محمود افشار و وقفنامه وی، صالحی عنوان کرد: ایشان خدمت بزرگی به فرهنگ ایران کرده است.

مدیر کتابفروشی آینده از عملکرد وزارت ارشاد زیر نظر سید عباس صالحی تقدیر و تشکر کرد و گفت: از زمانی که آقای صالحی وزیر ارشاد شدند مجوزها بسیار آسان‌تر اخذ می‌شوند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده بتوانند مجله آینده را دوباره به چاپ برسانند.

بسیاری از کتابفروشان کتاب نمی‌خوانند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به کتابفروشی نشر باغ رفت و به گفتگو با کوروش کارآگاهی مدیر این انتشارات پرداخت. کارآگاهی درباره تجربیاتش در حوزه نشر و معضلات این حرفه گفت: من 20 سال است که در کار نشر هستم. قبلا با نشر چشمه همکاری می‌کردم ولی از سال 1373 این کتابفروشی را راه انداختم و به فاصله چند ماه نشر کتاب را شروع کردیم.

 

کارآگاهی تیراژ پایین کتاب‌ها را یکی از دلایل کم‌کاری انتشاراتش عنوان کرد و گفت: با این تیراژهای پایین که نمی‌شود کتاب چاپ کرد ولی این روزها نیز می‌گذرد. ما این دوره‌ها را زیاد دیده‌ایم. یکی از مشکلات ما در این حوزه این است که بسیاری از کتابفروشان خودشان کتاب نمی‌خوانند. به همین خاطر نمی‌توانند مخاطب را راهنمایی کنند. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: