کد خبر: 18977
تاریخ انتشار: شنبه, 09 اسفند 1393 - 10:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری اولین گردهمایی «کتابخانه دلپذیر من»

  نخستین گردهمایی استانی «کتابخانه دلپذیر من»، چهارشنبه (6 اسفند) در کتابخانه عمومی فرهنگسرای شهر درچه از شهرستان خمینی شهر استان اصفهان برگزار شد.  
برگزاری اولین گردهمایی «کتابخانه دلپذیر من»

 

 

به گزارش لیزنا، اولین گردهمایی «کتابخانه دلپذیر من» با موضوع جذاب سازی فضاهای کتابخانه ای چهارشنبه (6 اسفند) به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خمینی شهر در محل کتابخانه عمومی فرهنگسرای شهر درچه از شهرستان خمبنی شهرِ استان اصفهان، برگزار شد.

 

در این گردهمایی که با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، آیت ا... رحیمی، امام جمعه شهرستان خمینی شهر، آیت الله موسوی امام جمعه شهر درچه، احمد رضوانی فرماندار شهرستان خمینی شهر، کارشناسان نهاد کتابخانه های عمومی کشور، روسای ادارات کتابخانه های عمومی استان و جمع کثیری از کتابداران، فرهیختگان و اساتید دانشگاه برگزار شد، در خصوص چگونگی شاداب سازی و جذاب سازی فضاهای کتابخانه ای بحث و تبادل نظر شد.

 

سیروس امیدی فر دبیرگردهمایی، در ابتدای مراسم، ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین از تلاش های خستگی ناپذیر کتابداران شهرستان خمینی شهر در برپایی این همایش تقدیر و تشکر نمود.

 

در این گردهمایی دکتر «ابراهیم افشار زنجانی» عضو هیأت ‌علمی گروه کتابداری و اطلاع ‌رسانی دانشگاه اصفهان و یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن شاخه اصفهان سخنران بخش علمی همایش است.

 

 

دکتر ابراهیم افشار زنجانی:سهولت دسترسی، یکپارچگی و سادگی از مهمترین اصول معماری فضاهای کتابخانه ایست

دکتر ابراهیم افشار زنجانی در اولین گردهمایی استانی «کتابخانه دلپذیر من»، سهولت دسترسی، یکپارچگی و سادگی را مهمترین اصول معماری فضاهای کتابخانه عنوان کرد.

 

وی با اشاره به اهمیت بهسازی فضاهای کتابخانه ای اظهار داشت: مهمترین نکته در چرخه ایجاد تا استفاده مراجعین از کتابخانه، معماری است.

 

عضو هیات علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان افزود: معماری به سه سطح، معماری سازه، فضای بیرونی و طراحی داخلی تقسیم می شود که اگر مجموع اینها درست اجرا شوند می توانیم انگیزه لازم را برای آمدن به کتابخانه ایجاد کنیم.

 

وی گفت: اولین اصل  در شاداب سازی ساماندهی محوطه بیرونی کتابخانه است و  بخش مهمی از شاداب سازی کتابخانه به معماری برمی گردد تا آنجا که اگر معماری اشتباه باشد، شاداب سازی محیط کتابخانه دشوار خواهد بود.

 

افشار زنجانی سهولت دسترسی ساختمان، یکپارچگی و سادگی فضای کتابخانه را به عنوان سه اصل پیش نیاز برای شاداب سازی کتابخانه عنوان کرد و افزود: بسیاری از امور مربوط به بهسازی و شاداب سازی فضاها با هزینه ای اندک قابل اجراست.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: با ترکیب رنگِ مناسب موکت و دیوارها می توان به محیط کتابخانه شادابی بخشید.

 

در ادامه این سخنرانی، تصاویری از نمونه های مناسب برای طراحی فضای داخلی و بیرونی  کتابخانه ها برای شرکت کنندگان در مراسم، به نمایش درآمد.

 

در ادامه گردهمایی، فاطمه زارع، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی در خصوص چرائی شاداب سازی کتابخانه های عمومی سخنرانی کرد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان: خلاقیت و نوآوری، فصل مشترک کتابخانه های عمومی برای پیشبرد اهداف است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اصفهان در اولین گردهمایی استانی «کتابخانه دلپذیر من» که در شهرستان خمینی شهر برگزار شد، گفت: فصل مشترک همه کتابخانه های عمومی بایستی توجه به خلاقیت و نوآوری برای پیشبرد اهداف باشد.

 

بهروز صادقی در این گردهمایی با تاکید مجدد بر سیاست های هشت گانه دبیرکل نهاد اظهار داشت: کتابدار محوری و کتابخانه محوری باید شعار اصلی ما باشد  و تمام فعالیت های ما باید حول این محور باشد.

 

وی با اشاره به اینکه شاداب سازی محیط داخلی و بیرونی باید بطور جدی پیگیری شود افزود: برای هر کاری از جمله شاداب سازی، نیاز به منابع مالی داریم ولی با اقداماتی ساده نیز می توان کارهای عملیاتی در حوزه شاداب سازی انجام داد  که جانمایی مناسب قفسه ها، مرتب سازی کتاب ها، مجلات و حذف منابع مازاد و وجینی، حذف انبار در کتابخانه ها، طراحی شناسه های یکدست و ریبا برای قفسه ها و به طور کلی استفاده حداکثر از امکانات موجود، از جمله این اقدامات است.

 

کتابداران در عصر اطلاعات، کارشناسان ارتباطاتند

 

صادقی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: کتابخانه ها بایستی گام به گام با تغییر و تحولات جامعه، پیش روند و ارائه اطلاعات در کتابخانه ها به روز و آسان شود و در این راه، کتابداران به عنوان کارشناسان اطلاعات نقش مهمی بر عهده دارند.

 

وی با اشاره به اصل مشتری مداری در کتابخانه ها گفت: اصل مشتری مداری یعنی اینکه عضو و نیازی های اطلاعاتی وی بعنوان رکن اصلی کتابخانه مدنظر قرار داده شود.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با بیان اینکه کتابداران ما دارای خصایص و ویژگی های برجسته ای هستند افزود: مهارتهای ارتباطی، یکی از عوامل جذب مخاطبین است که با داشتن کتابداران متعهد و توانا می توان به آن رسید.

 

وی در پایان به اساتید دانشگاه توصیه کرد معماری و جذاب سازی کتابخانه های سایر کشورها را طبق اصول اسلامی- ایرانی بومی سازی کنیم و قطعاً با ظرفیت ، ایمان و تلاش خستگی ناپذیر همکاران به دستاورهای خوبی در زمینه شاداب سازی فضاهای کتابخانه ای برسیم.

 

گفتنی است در این گردهمایی آیت الله رحیمی امام جمعه خمینی شهر، احمد رضوانی فرماندار شهرستان، کارشناسان نهاد کتابخانه های عمومی کشور، روسای ادارات کتابخانه های عمومی سطح استان و جمع کثیری از کتابداران، فرهیختگان و اساتید دانشگاه حضور داشتند.

 

 

بیانیة گردهمایی جذاب سازی محیط کتابخانه های عمومی

خمینی شهر، ( 6 اسفند 1393)

 

ما شرکت‌کنندگان در گردهمایی استانی «کتابخانه دلپذیر من»، بر این باوریم که جذابیت و دلپذیری فضا در جذب مردم به کتابخانه های عمومی تأثیر بسزا دارد. به باور ما،کتابخانه عمومی تنها زمانی می تواند موفق باشد که دارای فضائی امن، آبرومند، و دلپذیر بوده و دسترسی به منابع مورد علاقه مردم را تآمین کند؛ کارکنان  کتابخانه نیز با به کار بستن مهارت های ارتباطی تجربه خوشایندی از مراجعه به آنها برای مردم ایجاد کنند؛ زیرا ناگواری ها، از جمله فضای نادلپذیر و غیر بهداشتی می تواند رغبت به استفاده از کتابخانه را خنثی و تصویر کتابخانه را در اذهان مردم مخدوش کند.

 

ما بر این باوریم که فضای کتابخانه عمومی زمانی می تواند مردم را به خود جذب کند که نام کتابخانه در ذهن آنها  تصویر مکانی پویا، جذاب و پرنشاط را زنده کند. برای این منظور لازم است  فضای کتابخانه نه مکانی رسمی و اداری، بلکه فضائی در حد فاصل فضای رسمی و  فضای خانه باشد.

 

جذاب سازی فضای کتابخانه ملاحظات معینی را در مرحله طراحی ایجاب می کند از جمله:

 

الف) سادگی نقشه،

ب) یکپارچه نگهداشتن فضای عمومی کتابخانه و خرد نکردن آن بین سالن های مطالعه و مخزن،

ج) تضمین دسترسی به تمام بخش های ساختمان برای معلولان، بدون نیاز به کمک دیگران

 

  

جذابیت کتابخانه عمومی محدود به فضای داخلی نیست. نما و محوطه بیرونی کتابخانه ها نیز بخشی از فضا را تشکیل می دهد که نخستین تأثیرات را بر تصور مراجعه کننده  دارد.

 

بهداشت و ایمنی محیط نیز در دلپذیری تجربه استفاده از کتابخانه و شاداب سازی فضای آن اهمیت زیادی دارد. لذا  دیران ارشد سازمان های مسئول را دعوت می کنیم تضمین بهداشت و ایمنی محیط کتابخانه های عمومی را در اولویت قرار دهند. نظافت روزانه فضای عمومی کتابخانه، تعمیر و نگهداری بموقع ساختمان و تجهیزات بهداشتی از جمله این اقدامات است.

 

ما بر این باوریم که طراحی داخلی، یک تخصص دانشگاهی است. استفاده از رنگ ها و ترکیب آنها به منظور شاداب و جذاب سازی کتابخانه ها را نباید امری ساده انگاشت. طراحی داخلی فضاهای عمومی را باید به متخصصان دارای تجربه های موفق سپرد. هزینه طراحی داخلی ساختمان کتابخانه های عمومی را مدیران ارشد و تصمیم گیران سازمان نباید هزینه ای  غیرضروری تلقی کنند؛ بلکه باید آن را حلقه آخر زنجیره ای بدانند که سرمایه گذاری برای ساختمان را به آن هدف  می رساند.

 

تجهیزات کتابخانه باید زیبا، راحت، انعطاف‌پذیر، و در یک کلام، استاندارد باشد. میزها و مبلمان کارکنان علاوه بر داشتن ساختار ارگونومیک باید به گونه ای باشد که بتواند با کودکان و افراد معلول به راحتی ارتباط برقرار کند. فرم، شکل و رنگ مبلمان با نوع و زمان استفاده متناسب باشد. سهولت نظافت مبلمان و چیدمان آن نیز اهمیت دارد. تجهیزات فناوری باید متنوع و متناسب با هر بخش کتابخانه طراحی شود.

 

از آنجا که بهداشت و ایمنی محیط، مهارت های برقرار کردن ارتباط موفق با مراجعان، و موازین رفتار سازمانی صحیح در تلطیف و سلامت محیط کتابخانه های عمومی تأثیر دارند، پیشنهاد می کنیم این موارد به صورت مداوم در قالب کارگاه های آموزشی به کتابداران، مسئولان، و مدیران، آموزش داده شود.

 

برچسب ها :
لنجان
|
iran
|
1393/12/11 - 12:54
0
4
با تشکر از زحمات آقای امیدی فر و به امید انتخاب روسای شایسته برای سایر شهرستان های استان اصفهان
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/11 - 09:17
0
4
آفرین بر آقای امیدی فر
مدیریتشان در برنامه ی گردهمایی عالی بود.
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/10 - 15:34
0
5
ازتلاش و زحمات همه کتابداران ایران زمین و اقای امیدی فر رئیس اداره شهرستان خمینی شهر و همه کتابداران شهرستان کمال تشکر و قدر دانی را دارم اقای امیدی فر قبل از این که رئیس یک شهرستان باشد اول بهترین دوست و همکار یک کتابدار می باشد و این رمز موفقیت ایشان در مدیریتشان است
ک373
|
Iran
|
1393/12/10 - 13:46
0
8
دبیرکل محترم ما کتابداران منتظر خبرهای خوب شما در سالروز تاسیس نهاد هستیم :
خبر رسمی شدن
خبر اجرا نظام هماهنگ برای کتابداران
خبر اهداء پاداش یک میلیون تومانی به مناسبت تاسیس نهاد
منتظریم
کتابدار خمینی شهر
|
Iran
|
1393/12/10 - 09:19
0
6
آقای امیدی فر در این مدت کوتاهی که آمدند گل کاشتند دست مریزاد خسته نباشید امید ما به شماست
اصفهان
|
iran
|
1393/12/09 - 13:20
1
7
از زحمات آقای امیدی فر و دکتر افشار و مدیرکل اصفهان بسیار سپاسگذاریم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: