کد خبر: 20080
تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 خرداد 1394 - 20:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کامل ترین نسخ خطی صحیفه سجادیه جهان در کتابخانه آستان قدس

نسخه خطی صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) به عنوان کامل ترین نمونه های این کتاب در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می شود.
کامل ترین نسخ خطی صحیفه سجادیه جهان در کتابخانه آستان قدس

 

   به گزارش لیزنا، معاون اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی با بیان این مطلب گفت: از کتاب صحیفه سجادیه در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی دو روایت جداگانه مربوط به اهل تشیع و دیگری مربوط به اهل تسنن وجود دارد.

 

حجت الاسلام محمد حسن نوری نیا افزود:: صحیفه سجادیه که از آن با عنوان صحیفه کامله سجادیه یا صحیفه کبیر نام برده می شود مجموعه‌ ای از ادعیه و مناجاتهای متعلق به امام سجاد (ع) است که بنا به روایت "نجم ‌الدین بهاء الشرف یحیی علوی حسینی" بجای مانده است. وی اظهار کرد: نسخه دوم خطی از صحیفه سجادیه که در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می شود از قدیمی‌ترین نسخ این کتاب به شمار می رود و نمونه‌ای از روایت اهل سنت از این کتاب به قلم "ابوبکر محمد بن علی کرمانی"  است.

 

وی گفت: وجود نسخه خطی صحیفه سجادیه به روایت ابوبکر کرمانی نشان می دهد که ارادت به ساحت مقدس ائمه اطهار (ع) فقط مختص شیعیان نبوده و در میان اهل سنت نیز عالمان و ارادتمندان بسیاری به تحقیق و گردآوری علوم و روایات بجا مانده از ائمه معصومین (ع) علاقه مند بوده اند.

 

وی اضافه کرد: صحیفه سجادیه اهل سنت به روایت ابوبکر محمد بن علی کرمانی از آثار کم نظیر جهان است که در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می شود و نخستین بار توسط شادروان مرحوم حاج میرزا مهدی ولایی؛ نسخه شناس برتر آستان قدس شناسایی شده است.

 

معاون اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: دو قرآن خطی منسوب به دستخط حضرت زین العابدین (ع) که بر روی کاغذ پوستی نگاشته شده است در آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

 

حجت الاسلام نوری نیا افزود: یک قرآن منسوب به دستخط امام سجاد (ع) در موزه قرآن و نفایس و دیگری در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی وجود دارد که جزو آثار خطی کم نظیر جهان به شمار می رود.

 

وی بیان کرد: وقف نامه قرآن های منسوب به ائمه اطهار (ع) توسط شیخ بهایی نوشته شده است. وی یادآور شد: 97 هزار جلد مصاحف شریف و نسخه خطی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی وجود دارد که از 22 هزار مصاحف شریف موجود در گنجینه بیش از 100 جلد قرآن در قرن اول تا سوم قمری بر روی پوست کتابت شده که منسوب به دستخط مبارک هشت تن از ائمه اطهار(ع) است. 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: