کد خبر: 22535
تاریخ انتشار: یکشنبه, 20 دی 1394 - 15:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

ارتقای فرهنگ کتابخوانی دغدغه انجمن کتابخانه های عمومی است

چهارمین نشست «انجمن کتابخانه های عمومی» شهرستان سمنان برگزار شد.
ارتقای فرهنگ کتابخوانی دغدغه انجمن کتابخانه های عمومی است

 به گزارش لیزنا، سید عباس دانایی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سمنان، با اشاره به اهمیت كتاب و كتابخوانی در اعتلای فرهنگ عمومی جامعه، وقف را سنت حسنه ای عنوان کرد و بیان داشت: بخش نسخ خطی در کتابخانه مرکزی استان سمنان بهترین گنجینه برای نگهداری کتب خطی و ارزشمند مردم فرهنگی استان است از این رو با برنامه ریزی و ارائه فراخوان در سطح شهر منابع این بخش را تکمیل و تجهیز می کنیم.  

 

وی با تاکید بر اینکه استان سمنان یک استان فرهنگی است افزود: ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید دغدغه اعضای انجمن كتابخانه های عمومی باشد تا بهتر و بیشتر بتوانیم گامی در راستای نزدیك ساختن اهداف متعالی شهرستان به سمت مقاصد فرهنگی برداریم. دانایی با تأكید بر مقوله های فرهنگی از جمله كتاب و كتابخوانی و سریان دادن این عمل نیك و پر خیر و بركت در بین آحاد جامعه اظهار داشت که تحقق اهداف فرهنگی در  توسعه کتابخانه های عمومی است و ایجاد کتابخانه های مشارکتی خصوصا در بخش امامزادگان و اماکن متبرکه  که اقشار زیادی از مردم  در این اماکن حضور دارند ضروری است.

 

فرماندار سمنان بیان داشت: تخصیص نیم درصد از بودجه سالانه شهرداری به كتابخانه ها و تامین اعتبارات مالی جهت تحقق اهداف فرهنگی و توسعه کتاب و کتابخوانی ضروری است و شهرداری ها باید در این راستا تعامل بهتری داشته باشند.

 

سید عباس دانایی با اشاره به استقبال خوب جوانان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی افزود: ما اگر به تاریخ هم نگاه کنیم می بینیم که توجه زیادی به افراد کتابخوان شده است، لذا در شرایط کنونی با توجه رشد فناوری و وجود مراکز دانشگاهی در شهرستان، ایجاد بخش های متنوع و جدید جهت دسترسی آسان این قشر به منابع پژوهشی و مولفین استانی در کتابخانه مرکزی استان ایجاد شده که کار بسیار ارزشمندی است.

 

وی با اشاره به بازدیدی که قبلا به اتفاق معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان از کتابخانه مرکزی داشته اند  عنوان کرد: از خواسته های اکثر مراجعین این کتابخانه،  افزایش ساعت کار کتابخانه مرکزی استان به خصوص در سالن های مطالعه بوده است که انشالله درآینده نزدیک پس از هماهنگی های لازم  ساعت کار این کتابخانه و همچنین کتابخانه عمومی امام خمینی سمنان در روز های تعطیل و ایام نوروز  افزایش می یابد.

 

 علیرضا شاه حسینی، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان در این نشست بیان کرد: دربحث کتابخوانی  گام های بزرگی برداشته شده است؛ اما برای رسیدن به حد مطلوب راه زیادی باید طی شود. وی با اشاره به اینکه 67 باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان فعال است گفت انشالله تا دهه فجر امسال سه باب کتابخانه دیگر نیز در این استان به بهره برداری می رسد.

 

شاه حسینی گفت: به منظور توسعه کتاب و کتابخوانی و معرفی تاز ه های نشر استانی  در سی ام دی سال جاری از 14 عنوان کتاب مولفین بومی رونمایی می شود.

 

وی افزود: بازدید مسئولین خصوصاً اعضای انجمن از کتابخانه های عمومی به صورت مداوم به منظور بهره گیری از نظرات و تجربیات ارزشمند آنان در توسعه کتاب و کتابخوانی موثر است . شاه حسینی از ایجاد بخش گویش مناطق کویری استان و بخش مشاهیر در کتابخانه مرکزی استان خبر داد و گفت، پژوهشگران و گردشگران در این بخش می توانند به آسانی به منابع مربوط به زبان و گویش استان و هم چنین مناطق کویری دسترسی داشته باشند.

 

شاه حسینی با توجه به فرهنگی بودن شهر سمنان گفت: باید زیر ساخت های کارفرهنگی دراین شهرستان تقویت گردد و همه مدیران برای رفع مشکلات باید با همدلی، همکاری و پیگیری جدی گام بردارند.

 

امیر ابراهیم شریفی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سمنان نیز بیان داشت: باید به فکر توسعه، رشد و ایجاد تغییر در اذهان عمومی باشیم  و از ظرفیت کتابخانه های عمومی  برای گسترش فعالیت های فرهنگی و همچنین بحث کتاب و کتابخوانی استفاده نماییم. وی برگزاری 4 نشست کتابخوان در شهرستان و همچنین مسابقات فرهنگی به مناسبت های مختلف و نقد و رونمایی کتاب را از مهمترین عناوین برنامه های فرهنگی اجرا شده درکتابخانه های عمومی شهرستان ذکر کرد.

 

شریفی از همه مردم فرهنگی شهر سمنان خواست تا با مطالعه کتاب علاوه بر رشد آگاهی و خردورزی خود در ساخت جامعه ای سالم و پویا سهیم باشند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: