کد خبر: 22545
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 دی 1394 - 21:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

راه‌اندازی بند ویژه دوستداران کتاب در زندان شیراز

در بازدید مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس از کانون اصلاح و تربیت، بازداشتگاه و زندان مرکزی شیراز پیشنهاد راه اندازی بند ویژه دوستداران کتاب مطرح شد.
راه‌اندازی بند ویژه دوستداران کتاب در زندان شیراز

به گزارش لیزنا، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با همراهی سید حشمت الله حیات الغیب مدیرکل زندان ها و امور تاميني و تربيتي فارس از مرکز اصلاح و تربیت و زندان مرکزی شیراز بازدید کرد. در این بازدید که حدود 5 ساعت به طول انجامید کارشناسان اداره کل کتابخانه های عمومی فارس از کتابخانه های موجود بازدید و تصمیاتی برای فعالیت بهتر این کتابخانه ها اتخاذ شد.

 

مدیرکل زندان ها و امور تاميني و تربيتي فارس در حاشیه این بازدید با بیان اینکه در زندان های استان فارس 17 کتابخانه فعالیت می کند گفت: در 20  مرکز اصلاح و تربیت نیز کتابخانه ها فعالیت های خوبی دارند.

 

سید حشمت الله حیات الغیب از عضویت 8250 مددجو در کتابخانه های زندان های فارس خبر داد و گفت: این مددجویان می توانند از 62 هزار عنوان کتاب استفاده کنند که البته این عناوین نیازمند نوسازی هستند تا کتاب های جدید به دست علاقمندان به کتاب برسد.

 

وی راه اندازی کتابخانه های سیار در همه اندرزگاه ها را خواستار شد و گفت: انس با کتاب و کتابخوانی در روحیه و اصلاح مددجویان نقش بسیار زیادی دارد و به همین دلیل اقدامات فرهنگی و تجهیز کتابخانه ها از اولویت های اداره کل زندان های فارس است.

 

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به برگزاری 186 مسابقه کتابخوانی در یک سال اخیر گفت: دراین مسابقات 9550 مددجو شرکت کرده اند که تاثیری جدی در اقدامات تربیتی و اصلاحی زندان داشته است.

 

مدیرکل زندان ها و امور تاميني و تربيتي فارس خواستار انعقاد تفاهم نامه ای با اداره کل کتابخانه های فارس برای بهبود وضعیت کتابخانه های زندان ها شد و گفت: آموزش صحافی و بازسازی کتاب ها، ایجاد کتابخانه های سیار، وجین و چینش اصولی کتاب ها و تقویت عناوین موجود از نظر کیفی، اقداماتی است که کتابخانه های زندان نیازمند آن است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس نیز در این بازدید گفت: امروز گرچه از دیدن بسیاری از همنوعان و برادران دینی در محدودیت زندان دلگیر شدم اما مشاهده اقدامات فرهنگی در زندان شیراز و رونق کتابخانه های اندرزگاه ها و کانون اصلاح و تربیت شیراز  یکی از زیباترین روزهای زندگی من و دوران مدیریتم را رقم زد.

 

سید محمدامین جعفری حسینی با بیان اینکه بسیاری از مددجویان ناخواسته گرفتار زندان می شوند گفت: برای کسانی که ناخواسته و به دلیل بدهی، ورشکستگی، تصادف و ... به زندان می افتند باید فضایی فراهم شود که جز محدودیت استفاده از فعالیت های اجتماعی خارج از زندان، دیگر احساس یاس و ناامیدی بر آن ها چیره نشود تا بتوانند در بازگشت از زندان به زندگی عادی خود برگردند، همچنین ایجاد بستری فرهنگی، افرادی نیز که عمدا مرتکب جرم شده اند را به راه صلاح نزدیک تر خواهد کرد.

 

وی از وجود کلاس های گلستان خوانی، روان درمانی، آموزش قرآن و فعالیت های هنری گسترده در دوره جدید مدیریت اداره کل زندان های فارس قدردانی و پیشنهاد داد: بندهای ویژه ای برای کسانی که در اقدامات فرهنگی خاص حضور جدی دارند همچون کتابخوانی با عنوان «دوستدار کتاب» راه اندازی شود.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس افزود: اگر اداره کل زندان های فارس زمینه خرید قفسه های ایستگاه های مطالعه را بر اساس ضوابط فراهم کند، به سرعت نسبت به تجهیز آن اقدام خواهد شد.

 

جعفری نیز از انعقاد تفاهم نامه استقبال و خاطرنشان کرد: کارشناسان اداره کل کتابخانه های عمومی فارس به زودی از کتابخانه های زندان ها بازدید کرده تا برای رفع کمبودهای آن ها اقدامات لازم انجام شود.

 

وی گفت: نشست کتابخوان ویژه مددجویان زندان ها و کانون اصلاح و تربیت شیراز نیز به زودی برنامه ریزی و اجرا می شود؛ همچنین قفسه نشریات در اندرزگاه ها ایجاد خواهد شد تا به عناوین تازه نشریات دسترسی وجود داشته باشد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس همچنین به رونق هنرهایی همچون معرق، منبت، مشبک، تابلو فرش، خیاطی و ... در کارگاه های زندان اشاره و ضمن خریداری یک تابلو منبت کاری شده از مددجوی هنرمند، تاکید کرد: برخی از آثار هنری خلق شده در این کارگاه ها در بیرون از زندان هم نظیر ندارد و مدیران و مسئولان همه ادارات باید از این آثار و ظرفیت های هنری برای هدایای سمینارها و مهمانان ادارات دستگاه های متبوع خود استفاده کنند تا مددجویان انگیزه بیشتری برای فعالیت های هنری پیدا کنند.

 

گفتنی است، در حاشیه این بازدید، مددجویان ضمن بیان علایق خود در حوزه کتابخوانی و نشریات، از کتاب های مورد علاقه خود را نام بردند تا برای کتابخانه زندان تهیه شود.

برچسب ها :
کتابدار شهرستان شیرا
|
iran
|
1394/10/28 - 13:17
0
14
کار بسیار بزرگی است از سوی مدیرکل عزیزمون .
محمودی
|
Iran
|
1394/10/27 - 08:50
0
22
اقدامات ارزنده وزیبای مدیرکل محترم فارس درزمینه کتاب وکتابخوانی برهیچ کس پوشیده نیست . ایشان با تمام توان واستعدادی ذاتیش جهت اعتلای فرهنگ کتابخوانی در استان فارس ازهیچ کوششی دریغ نکرده ونخواهند کرد.
صبح امید که بد معتکف پرده غیب
گوبرون آی که کار شب تار آخرشد
مرضیه نوروزی
|
Iran
|
1394/10/25 - 11:59
0
26
این را مدنظر داشته باشیم چناچه فعالیتهای شایسته مدیر کل فارس در حوزه کتابخوانی و آگاه سازی همه اقشار جامعه در حیطه کاری وزندگی و تربیت فرزند ادامه داشته باشد، شاهد کم شدن زندانیان در زندانها خواهیم بود، چرا که با کتابخوان کردن آنها درصد خطاها کم خواهد شد و بجای حضور آنها در زندان شاهد پیشرفتهای آنها خواهیم بود. سرافراز باشید مدیر کل فهیم و دلسوز فارس
پروین زیلایی
|
United States
|
1394/10/25 - 11:53
0
26
سید محمدامین جعفری حسینی ؛ مدیرکل ارزشمند و خوش قلب این روزهای فارس که برای تک تک افراد این شهرو بوم برنامه و ایده های کارآمد دارد . در مرام او احدی از قلم نمی افتد حتی شهروند دربند این شهر.
و باور دارم که قلم روزگار بر روی مردان مرد هرگز خط نمی کشد.
اقلیمی
|
Iran
|
1394/10/24 - 22:10
0
29
خود من به شخصه به عنوان یک کتابدار از شیراز واقعا ایمان دارم که آقای جعفری به کارهای شایسته و زیبایشان ادامه خواهند داد.امیدوارم باز هم شاهد چنین حرکات زیبا و شایسته ای باشیم
کتابدار روستایی فارس
|
Iran
|
1394/10/24 - 08:13
0
25
احسنت به این مدیر کل شایسته و خستگی ناپذیر.خدا قوت جناب آقای سیدمحمدامین جعفری حسینی که با وجود شما ما کتابداران استان فارس بخصوص کتابداران روستایی جانی تازه گرفتیم.
کتابدار شیرازی
|
Iran
|
1394/10/22 - 16:32
0
25
بدون اغراق بگویم،مدیرکل محترم فارس از جان و دل در تلاش است تا کتابخوانی در استان پهناور فارس به حد اعلای خود برسد.امیدوارم مدیران ارشد در نهاد کتابخانه های عمومی کشور و شخص دبیر کل در جریان این فعالیتها قرار بگیرند و بدونند که کتابخانه ها ،کتابخوانی،وکتابداران فارس از پارسال تا کنون چه تغییرات اساسی پیدا کرده است.به امید روزی که استان ما بعنوان اولیا و سرامد کشور در پیشبرد فرهنگ کتابخوانی برسد.با این مدیر کل پرتلاش و این کتابداران فهیم و صبور چنین چیزی دور از ذهن نیست.
پاسخ ها
کتابدار شیرازی
| Iran |
1394/10/23 - 17:47
اگر همدلی و وجدان کاری وجود داشته باشد سخن و عمل یکی است دوست گرامی.
کتابدار فارس
| Iran |
1394/10/23 - 08:53
از سخن تا عمل فاصله بسیار است.
سعید عزیزی
|
Iran
|
1394/10/22 - 14:01
0
27
اقدام ارزنده ای که واقعاًشایسته تقدیروتشکر از کلیه مسوولین کتابخانه های استان فارس اعم از مدیریت محترم وکادر ستادی پیگیر این مسئله رادارد .تشکر
ز.م
|
Iran
|
1394/10/22 - 10:23
0
32
الحمدلله با حضور جناب سید محمدامین جعفری بر سکان کتابخانه های فارس، روز به روز شاهد ترویج و توسعه کتابخوانی در نقطه نقطه استان فارس هستیم و دیگر خبری از رکود چندین ساله کتابخانه های فارس نیست. ان شاالله دست خداوند یار و همراه ایشان باشد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: