کد خبر: 24817
تاریخ انتشار: جمعه, 01 مرداد 1395 - 12:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری نشست‌های  كتابخوان ویژه کودک و نوجوان در خمینی شهر و درچه

منبع : لیزنا
نشست‌های  كتابخوان كتابخانه‌ اي ویژه کودک و نوجوان در كتابخانه الغدیر خمینی شهر، و همچنین در كتابخانه دانش شهر درچه، در استان اصفهان برگزار شد.
برگزاری نشست‌های  كتابخوان ویژه کودک و نوجوان در خمینی شهر و درچه

 به گزارش لیزنا، سومین «کتاب‌خوان» كتابخانه اي كتابخانه الغدیر، روز یکشنبه بيست و هفتم تیرماه با حضور اعضاي نوجوان و مادرانشان و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در طبقه فوقانی کتابخانه الغدیر خمینی شهر برگزار شد.

 در این نشست حاضران با معرفی 7 کتاب حوزه كودك و نوجوان، کتابهای خوانده شده خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

 

« عاشقانه های یونس در شکم ماهی» نوشته جمشید خانیان/ ارائه توسط: زهرا نوروزی(کتابدار)

سارا دختر نوجوان سیزده ساله ایست که با خانواده اش در آبادان زندگی می کند. پدر او تعمیر کار پیانو است و موسیقی را خوب می شناسد و با دیدن دستان کشیده سارا آینده درخشانی را در نواختن پیانو برای او پیش بینی می کند سارا هم با موسیقی و عشق به موسیقی بزرگ شده و به پیانوی دست دومش بنام کوکو عشق می ورزد.

تا اینکه جنگ شروع می شود. سارا به همراه خانواده اش راهی اهواز می شوند. در بین راه با یونس پسر نوجوان و بی بی، مادربزرگش روبرو می شوند. یونس پسری است کمی از سارا بزرگتر و رفتار عجیبی دارد. خیلی چیزها می داند، وارونه حرف می زند، شعر می گوید و نگاهی زیبا به طبیعت، موسیقی وعشق دارد. زمانی که او ناچار است برای کمک خرج خود و بی بی به کار چاه کنی بپردازد جان خود را از دست می دهد. سارا و سامان تصمیم می گیرند به باغ مورد علاقه او بروند و خبر مرگ او را به دوست نادیده اش برسانند. وقتی سارا با زحمت زیاد بالای دیوار می رود با راز و حقیقت عجیبی روبرو می شود!؟ رازی که به هیچ وجه فکرش را نمی کرد.

داستان ویژگی های نوجوانان و عشق های این سن و عواطفی که با آن روبرو هستند و پدیده جنگ و دشواری های آن و آواره شدن های ناشی از آن را به زیبایی ولطافت بیان می کند. داستان با پایان غم انگیز و لحظات سرشار از ارزش های انسانی و عاطفی بسیاری برای خواننده نوجوان جذاب است.

«خانم دانته مارا دست انداخته، مدرسه عجیب و غریب» نوشته دن گاتمن/ارائه توسط: نرگس صفاریان(عضو كتابخانه)

(سری کتابهای مدرسه عجیب و غریب شامل 15 جلد است) داستان این کتاب، در مورد کتابداری به نام خانم دانته است که برای علاقمند کردن بچه ها به کتاب، خودش را شبیه به شخصیت های مختلف کتابها در می آورد تا اینکه همه دانش آموزان مدرسه تقاضای امانت گرفتن کتاب می کنند.

(خانم دانته کتاب‌دار جدید ما، یک قابلمه گذاشته روی سرش و آمده مدرسه! یک روز فکر می‌کند رئیس‌جمهور است! روز بعد فکر می‌کند گاوچران است! و از همه بدتر اینکه خودش هم نمی‌خواهد قبول کند که قاطی کرده!)

 

«قصه ی ما همین بود 2 » نوشته محمد میرکیانی/ارائه توسط: ریحانه موحدی(عضو كتابخانه)

این کتاب یک مجموعه 6جلدی شامل قصه های قدیمی است.

(سالها پیش که پدر بزرگها و مادربزرگها بچه ها را پای کرسی جمع می کردند و برایشان قصه می گفتند آخر کار نفسی می کشیدند و می گفتند: قصه ی ما به سر رسید، کلاغه به خونش نرسید. قصه های شیرین این کتاب عبارتند از : ۱ – آسیابان پیر ۲- دو صیاد و یک پرنده ۳- مرد بخشنده ۴- هدهد و زاغ ۵- رفیق و مرد امانتدار ۶- حکایت سفرحکیم)

 

«سیندرلا و کفش شیشه ای و40 داستان دیگر» نوشته اندرولنگ/ارائه توسط: سحر نجفی فر(عضو كتابخانه)

این کتاب  از سری کتابهای آبی است که شامل 41 افسانه زیبا و تخیلی است.قسمتی از افسانه سر وحشتناک : (در جایی دور سه خواهر زندگی می کنند. این سه خواهر، زنان غول آسا و وحشتناکی هستند که بال های طلایی دارند و در میان موهای خود مار پرورش می دهند)

 

«آخرین عروس»نوشته مهدی خدامیان آرانی/ ارائه توسط: زهرا کریم زاده (عضوكتابخانه)

این کتاب شامل 13 داستان در مورد زندگی مادر امام زمان نرجس خاتون است. از زمانی که در کشور روم زندگی کرده تا وقتی که به سامرا می رود و با امام حسن عسگری ازدواج می کند.

 

«جستجوی شبانه»نوشته غلامرضا آبروی/ ارائه توسط: فاطمه زهرا رحیمی (عضوكتابخانه)

این کتاب شامل دو داستان از زندگی امام هادی(ع) است. در مورد  بیماری متوکل عباسی که همه پزشکان از درمانش عاجز مانده بودند تا اینکه امام ایشان را درمان می کنند اما بعد از درمان باز هم متوکل برای امام نقشه شومی می کشد.

 

«الاکلنگ کودکی»محمد رضا رمضانی/ ارائه توسط: نرگس مومنی (عضوكتابخانه)

صبا با پشت دست اشکهایش را پاک کرد.
ـ کمکش می کنم. نجاتش می دم. کاری می کنم رویاهاش رو به یاد بیاره. هرکاری بگی می کنم. هر کاری لازم باشه. فقط…
فقط بگو چیکار باید بکنم! بگو چیکار میشه کرد!
باید به فکر رویاهای مادربزرگت باشیم. اون، تو روز تولد هفتاد سالگی باید رویا هاش رو به یاد بیاره.
صبا نفس عمیق کشید
.

حوادث کتاب در سرزمین خیالی زوبام که ساخته ذهن اعظم است رخ می دهد٬ کسی که با گذشت زمان و درگیری با مسائل زندگی زوبام را فراموش کرده است و با فراموشی او زوبام روز به روز به نابودی نزدیک تر می شود. اما اهالی زوبام دست به کار نجات خود و البته اعظم می افتند و در این کار از «صبا» نوه اعظم کمک می خواهند.

 

دومين نشست «کتاب‌خوان» كتابخانه اي كتابخانه دانش شهر درچه  اصفهان

 دومين نشست «کتاب‌خوان» كتابخانه اي كتابخانه دانش، روز سه شنبه بيست و دوم  تيرماه با حضور اعضاي كودك و نوجوان و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در بخش كودك و نوجوان کتابخانه دانش شهر درچه  برگزار شد.

 در این نشست اعضای کتابخانه با معرفی 6 کتاب حوزه كودك و نوجوان، کتابهای خوانده شده خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

 

«خرسي خيلي كثيفه» نوشته علي محمدپور / ارائه توسط: فاطمه سادات موسوي(عضو كتابخانه)

داستان كتاب كه مناسب رده سني الف مي باشد درباره خرس كوچولويي است كه به دليل توجه نكردن به صحبت هاي مادرش و نشستن صورتش بعد از خوردن غذاي مورد علاقه اش، عسل، در روز تولدش دچار دردسر بزرگي مي شود و زنبورها به او حمله مي كنند. او از آن روز به بعد تصميم بزرگي در زندگي اش مي گيرد...

 

«روح سگ زوزه مي كشد» نوشته ار.ال استاين، ترجمه شهره نورصالحي/ ارائه توسط: فائزه جزيني (عضو كتابخانه)

كتاب «روح سگ زوزه‌ می‌کشد» سیزدهمین کتاب از مجموعه «پارک وحشت» و «ترس و لرز» استاین است که توسط انتشارات پيدايش چاپ رسیده.در این جلد «اندی» در مغازه عجیب و اسرارآمیز اشیای کادویی پارک وحشت، یک گردن‌بند دندان سگ می‌خرد، دندانی که زرد شده، نوکش دو شاخه و تیز است و بنا به گفته «جاناتان» صاحب مغازه، آرزوها را برآورده می‌کند.  اما جاناتان یک چیز دیگر را هم درباره این دندان می‌داند: «روح یک سگ بزرگ دنبال این دندان است»؛ روحی که یک دهان پر از دندان‌های تیز دارد اما می‌خواهد این یکی را هم پس بگیرد.

 

«مملي و اسفناج» نوشته محمدعلي طالشي / ارائه توسط: مهسا اسماعيلي (عضو كتابخانه)

اين كتاب سعي مي كند به آموزش عادتهاي غذايي صحيح بپردازد. شخصيت اصلي داستان كه پسركي به نام مملي است كه عادت هاي بد غذايي دارد. در طول داستان سعي مي شود به كودكان آموزش داده شود كه گرچه ممكن است برخي از خوراكي ها خوش مزه باشند ولي دليل نمي شود كه مفيد هم باشند چون مانع رشد مناسب بدن مي شوند و خاصيتي هم ندارند.

 

« موش كوچولوها » نوشته علي محمدپور/ ارائه توسط: يگانه جزيني(عضو كتابخانه)

داستان كتاب درباره سه موش بازيگشو به اسم هاي قهوه اي،‌عينكي و خاكستري است كه تصميم مي گيرند براي تهيه غذاي خود در باغچه خانه شان سيب زميني بكارند. هر كدام قسمتي از كار كاشت را به عهده مي گيرد ولي متاسفانه به دليل عدم مسووليت پذيري و صبر آنها شكست مي خورند و تمام محصولشان از بين مي رود.

 

«خرگوش كوچولوي كشاورز » نوشته علي محمدپور / ارائه توسط: نگار اسماعيلي (عضو كتابخانه)

داستان كتاب درباره خرگوش كوچولويي است كه دوست دارد كشاورزي را ياد بگيرد. او به كمك مادرش تربچه مي كارد ولي چون فكر ميكرده تربچه ها بايد روي خاك سبز شوند فكر مي كند كه در اين كار شكست خورده است تا اينكه آقاي خروس به كمك او مي آيد. خرگوش كوچولو مي فهمد كه هنوز خيلي چيزها در كشاورزي بايد ياد بگيرد.

 

«حكايت نامه» نوشته حسين معلم  / ارائه توسط: مژگان اسداللهي نژاد (كتابدار كتابخانه)

قصه ها و حكايات تمثيلي و طنزآميز عموماً‌ سرشار از نكات اخلاقي و پندآموز هستند كه در متون كهن فارسي فراوان يافت مي شوند ولي متاسفانه به دليل حجم و نوع نوشتار مورد علاقه نوجوانان نيستند. نويسنده در كتاب حكايت نامه سعي كرده است تا از ميان كتابهاي ادبي متعدد، مواردي از حكايات را كه براي نوجوانان قابل فهم و جذاب باشد بازنويسي نمايد. اين كتاب شامل بيش از 100 حكايت و يا لطيفه طنزآميز فارسي از كتابهايي همچون،گلستان سعدي، مثنوي مولوي، مرزبان نامه، قابوسنامه، بهارستان جامي، امثال و حكم دهخدا و... است كه توسط انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به چاپ رسيده است.

 

سلسله نشست های «کتاب خوان» به منظور اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده و با هدف ترویج ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می شود و  در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه های عمومی و همه علاقه مندان به کتاب خوانی، به معرفی کتاب های مورد نظر خود می پردازند و در جلساتی که در فضایی صمیمی و با محوریت کتاب برگزار می شود، افراد شرکت کننده تجربیات مطالعاتی خود را برای استفاده سایر علاقه مندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک می گذارد.

کتابدار تهران
|
Iran
|
1395/05/04 - 08:32
0
18
دوست عزیز برگزاری نشست های کتابخوان از وظایف یک کتابدار هست. و به نظر من مربوط به مدیر و رییس یک شهرستان نمیشه. و در واقع باید از کتابداران این کتابخانه ها تقدیر کرد که کار اصلی رو اونها انجام میدن
اصفهان
|
iran
|
1395/05/02 - 10:20
22
1
مدیریت صحیح همراه با تخصص آقای امیدی فر مایه ی دلگرمی است
پاسخ ها
شازده کوچولو
| iran |
1395/05/10 - 11:22
آقا یا خانم محترم اصفهانی جوری از تخصص صحبت می کنید گویی بقیه افراد در نهاد بیسواد هستند. شاید منظورتان این بوده که مایه دلگرمی شما دوست عزیز است نه بقیه
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: