کد خبر: 25089
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 شهریور 1395 - 13:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

افتتاح کتابخانه در تفت، برزنون و کوهسرخ

منبع : لیزنا
ساختمان کتابخانه‌های عمومی جدید در استان‌های یزد و خراسان رضوی به مناسبت هفته دولت افتتاح شد.
افتتاح کتابخانه در تفت، برزنون و کوهسرخ

 به گزارش لیزنا، همزمان با هفته دولت در شهرستان تفت استان یزد، روستای برزنون نیشابور، و بخش کوهسرخ کاشمر در خراسان رضوی، ساختمان کتابخانه‌های جدید افتتاح شدند.

 

بهره‌برداری از ساختمان جدید کتابخانه روستایی شهدای بنادکوک 

با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، فرماندار تفت و جمعی از مسئولان استانی و محلی، ساختمان جدید کتابخانه خیّرساز «شهدای بنادکوک» در شهرستان تفت به بهره‌برداری رسید.

در آیین بهره‌برداری از ساختمان جدید این کتابخانه که صبح شنبه 6 شهریور 95 و همزمان با هفته دولت برگزار شد، رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سخنانی کوتاه یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت و گفت: ساختمان جدید کتابخانه شهدای بنادکوک به همت خیّر بزرگوار، آقای جواد زارع و با صرف هزینه‌ای بالغ بر 2 میلیارد ريال احداث شده است که جا دارد از این خیّر نیک‌اندیش به دلیل احداث این بنای ماندگار قدردانی کنیم.

 

جواد زارع، خیّر کتابخانه‌ساز تفتی نیز در ادامه این مراسم، هدف از احداث این کتابخانه را کمک به رشد فضای فرهنگی روستای بنادکوک عنوان کرد و بنای جدید کتابخانه را به مردم و جوانان کتابخوان و فرهنگ‌دوست این روستا تقدیم کرد.

در پایان آیین بهره‌برداری از ساختمان جدید کتابخانه روستایی «شهدای بنادکوک»، از خیّر این کتابخانه و فرزند وی با اهدای لوح سپاس و هدایایی تقدیر شد.

 

کتابخانه شیخ فرید الدین عطار نیشابوری روستای برزنون در نیشابور

 همچنین شنبه ششم شهریور ماه، همزمان با روزهای پایانی هفته دولت، کتابخانه شیخ فرید الدین عطار نیشابوری روستای برزنون با حضور محسنی مدیر کل مشارکت ها و شهرداری های نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اکبری مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی، زمانی  رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیشابور, عرب پور معاون عمرانی فرمانداری شهرستان، اعضای شورای اداری شهرستان ،اعضای شورای اسلامی روستا، اعضای هیات امنای مسجد جامع  روستای برزنون،  اعضای  انجمن کتاب سیمرغ،  کتابداران ، فعالان حوزه کتاب و رسانه و مردم فرهنگ دوست روستای برزنون به بهره برداری رسید.

 

در آیین افتتاح این کتابخانه محسنی مدیر کل مشارکت ها و شهرداری های نهاد کتابخانه های عمومی کشور  ضمن تشکر از اهالی روستا در ساخت این کتابخانه عنوان داشت: فزهنگ زیر بنای توسعه کشورهاست و کتابخانه ها به عنوان یک پایگاه فرهنگی مهم در سطح جامعه در رشد فرهنگی جامعه نقش مهمی دارند

محسنی ساخت کتابخانه به ویژه در روستاها را اقدام با ارزش فرهنگی دانست و افزود: کتابخانه روستای برزنون به زودی به یک پایگاه مهم فرهنگی تبدیل خواهد شد و نقش مهمی در توسعه فرهنگی این روستا و حتی روستاهای همجوار خواهد داشت.

 

زمانی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیشابور نیز ضمن تقدیر از تلاش های ستودنی اهالی روستای برزنون اضافه کرد: ساختمان این کتابخانه به کمک روستاییان عزیز و با تلاش و پیگیری های  بی وقفه دهیاری، هیات امنای مسجد جامع و اعضای شورای اسلامی روستا به متراژ 125 متر مربع جنب مسجد جامع روستا ساخته شده است .همچنین مبلغ 500 میلیون ریال هزینه تجهیز و بهره برداری آن از  اعتبارات اداره کتابخانه های شهرستان نیشابور پرداخت گردیده است.

 

زمانی اضافه کرد: روستای برزنون روستا ی پرجمعیتی است و جای خالی یک کتابخانه در این منطقه به شدت احساس می شد که با  ساخت این کتابخانه و حضور یک کتابدار بومی و شناخت کتابدار از وضعیت روستا  ان شااله خدمات موثری به اهالی روستا ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است روستای برزنون، دهستانی از توابع بخش سرولایت شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران است که طبق آخرین سرشماری ها حدود 6000 جمعیت دارد.

 

 افتتاح نخستین کتابخانه روستایی در بخش کوهسرخ کاشمر در خراسان رضوی

کتابخانه شهید سلیمان‌نژاد نیز که با پیگیری انجمن خیرین کتابخانه ساز و با همت و همراهی دهیاری، بسیج سازندگی و کمک‌های خیرین احداث و تجهیز شده است، شنبه‌شب و با حضور مدیرکل مشارکت‌ها و شهرداری‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، فرماندار، جمعی از مسؤولان و خیرین و اهالی روستای اوندر به بهره‌برداری رسید.

 رئیس اداره کتابخانه‌های کاشمر در آئین بهره‌برداری از این کتابخانه به‌عنوان سومین کتابخانه روستایی در سطح شهرستان کاشمر اظهار داشت: این کتابخانه در زمینی به مساحت 300 مترمربع و زیربنای 150 مترمربع با هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد و 600 میلیون ریال احداث و تجهیز شده است.

محمدرضا بدیع زادگان بابیان اینکه این کتابخانه به‌صورت نهادی و با جذب یک کتابدار بومی به اهالی روستا خدمات ارائه می‌دهد بیان کرد: این کتابخانه با دو سال مطالعه خواهر و برادر و بخش کودک و نوجوان با داشتن 2 هزار و 200 نسخه کتاب جمعیت 4 هزارنفری روستای محروم اوندر و روستاهای اطراف را پوشش می‌دهد.

 

فرماندار کاشمر نیز در این مراسم با تقدیر از توجه مردم روستا به موضوع کتاب‌خوانی که منجر به پی گیری مسؤولان درراه‌اندازی این کتابخانه شد گفت: قطعاً کشوری که قلم در آن ارزش داشته باشد دیکتاتوری معنایی ندارد و کشوری که در آن کتاب و کتاب‌خوان وجود داشته باشد مملکت آزادی است.

محمدحسن فرهادی بابیان اینکه کتاب الگوی اندیشه سازی در جامعه است ابراز داشت: جا دارد از مجموعه اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان و انجمن خیرین کتابخانه ساز که با اقدامات و فعالیت‌های چشمگیر توانسته‌اند در سه سال اخیر تعداد کتابخانه‌های عمومی شهرستان را با افزایش 2 برابری به 14 باب ارتقاء دهند تقدیر کنیم.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز با ابراز خرسندی از راه‌اندازی و فعالیت کتابخانه‌های عمومی در نقاط روستایی گفت: توسعه و ترویج کتاب، کتابخانه و کتاب‌خوانی اقدامی ارزشمند در راستای برطرف کردن نیاز مردم جامعه است.

 

اکبری بابیان اینکه توسعه و گسترش کتابخانه‌ها در نقاط مختلف استان به‌ویژه مناطق روستایی درگرو مشارکت و کمک‌های خیرین است خاطرنشان کرد: فعالیت و تلاشی که خیرین در این حوزه انجام می‌دهند قابل‌تقدیر است؛ لذا باید خبرنگاران و رسانه‌ها با ترویج فرهنگ خداپسندانه خیرین زمینه را برای تشویق دیگران برای کمک به این حوزه فراهم کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: