کد خبر: 25094
تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 شهریور 1395 - 09:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بیشترین مخاطب کتابخانه سیار خراسان رضوی بانوان هستند

منبع : لیزنا
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: بیشترین مخاطبین بزرگترین کتابخانه سیار خراسان رضوی را بانوان تشکیل می دهند.
بیشترین مخاطب کتابخانه سیار خراسان رضوی بانوان هستند

 به گزارش لیزنا، حسین اکبری،  مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ،  در تور رسانه‌ای بازدید اصحاب رسانه استان از بزرگترین کتابخانه سیار کانتینری کشور در مناطق روستایی مشهد که روز، 8 شهریورماه در روستای تپه‌سلام برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر حوزه ماموریتی این کتابخانه  5 روستای نزدیک مشهد در دو بخش احمدآباد و رضویه هستند که  بالغ بر هزار و 100 نفر در مناطق روستایی به عضویت این کتابخانه سیار درآمده‌اند که از این تعداد، در حدود 700 نفر را بانوان تشکیل می‌دهند. 

 

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی  بیان کرد: این کتابخانه بزرگترین کتابخانه سیار کانتینری کشور بوده که به عنوان یکی از خدمات ارزنده دولت در حوزه کتاب، کتابخوانی و گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مناطق روستایی محسوب می‌شود.

 وی با اشاره به این مطلب که در بزرگترین کتابخانه سیار کانتینری کشور چهار هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب وجود دارد، ابراز کرد: این کانتینر تا ۱۵ هزار نسخه کتاب ظرفیت دارد، در این کتابخانه سیار نشریات و کتاب‌های کودک و نوجوان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، دینی و ... وجود دارد.

 

اکبری یادآور شد: همزمان با هفته دولت، ۳۰۰ نسخه کتاب جدید در حوزه کودک و نوجوان به مبلغ دو میلیون تومان به این کتابخانه سیار ترزیق شده است.

 وی با بیان اینکه کتابخانه سیار«نور امید»، فعالیت خود را بهمن ماه سال گذشته آغاز کرد، افزود: در حال حاضر این کتابخانه در پنج روستای «تپه سلام»، «جیم‌آباد»، «میامی»، «سالارآباد» و «اوارشک» در دو بخش احمدآباد و رضویه در راستای ترویج کتابخوانی خدمت رسانی می کنند.

 اکبری، کتابخانه‌های سیار را پایگاه‌های متحرک فرهنگی عنوان و اضافه کرد: ساخت پروژه‌های عمرانی زمان زیادی نیاز دارد اما کتابخانه سیار تنها هزینه خرید ماشین، تجهیز و تهیه کتاب برای آن را دارد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: این کتابخانه سیار ماموریت دارد که هفته‌ای یکبار از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ عصر به یکی از پنج روستا رفته و به علاقه‌مندان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی خدمات لازم را ارائه کند.

 وی با بیان اینکه کتابخانه سیار با امکانات محدوی که دارد توانسته در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی نیاز مردم را برطرف کند، اظهار کرد: هدف ما این بوده تا با برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری‌های کوچک نیازهای مردم در این حوزه برطرف شود.

 

 اکبری با اشاره به اینکه این نهاد نیازمند حمایت مردم، خیران و مسئولان برای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در میان عموم جامعه است، بیان کرد: هدف ما انس کودکان و نوجوانان با کتاب است، زیرا معتقدیم انس گرفتن با کتاب سبب رفع بسیاری از معضلات اجتماعی می‌شود.

 

اکبری عنوان کرد: تاکنون توانسته ایم در ۱۲ روستا، کتابخانه نهادی داشته باشیم، همچنین ۱۹ باب کتابخانه مشارکتی روستایی در حال فعالیت هستند که بیش از شش هزار نفر عضو دارد.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه ۱۵ کتابخانه روستایی نیمه‌تمام در استان وجود دارد، گفت: ۳ میلیارد تومان اعتبار برای بهره برداری از این۱۵ کتابخانه روستایی لازم است که امیدواریم با کمک خیران و مسئولان فرهنگی شاهد بهره‌برداری از این کتابخانه‌ها باشیم.

 وی افزود:: برای یکی از این ۱۵ کتابخانه که در شهرستان مه‌ولات، روستای عبدل‌آباد قرار دارد، خیری پیدا شده که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

 

وی بیان کرد: دومین کتابخانه سیار در استان خراسان رضوی در آینده ای نزدیک در شهرستان تایباد به بهره‌برداری خواهد رسید.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اضافه کرد: آرزوی ما این است که کتابخانه‌های سیار بسیاری در روستاها و شهرستان‌های محروم تردد کنند، در همین راستا ما آمادگی کامل برای دریافت کمک‌های مردمی و خیران در این حوزه هستیم.

 

اکبری در ادامه با اشاره به رویداد مشهد ۲۰۱۷، ابراز کرد: اگر قرار است مشهد در سال ۲۰۱۷ عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی را به خود اختصاص دهد، باید یک آمادگی کامل برای میزبانی از این عنوان داشته باشیم.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به اینکه مشهد ۲۰۱۷ را در پیش داریم باید بتوانیم درصد زیادی از روستاها را در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی پوشش بدهیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: