کد خبر: 25883
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 آبان 1395 - 11:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

سونامی بسته شدن کتابخانه های عمومی در قاره اروپا

منبع : expressandstar
 با وجود اینکه هنوز مشتاقان کتاب به کتابخانه ها در قاره اروپا سرمی زنند اما مقامات آن کشورها دیگر تمایلی به تخصیص هزینه برای نگهداری این اماکن فرهنگی ندارند و آنها به مکان هایی فراموش شده تبدیل شده اند.
سونامی بسته شدن کتابخانه های عمومی در قاره اروپا

 به گزارش لیزنا، اهالی یکی از شهرهای منطقه بیرمنگام انگلستان به نام walsall در یک تجمع اعتراض آمیز خواستار خودداری از بسته شدن ۱۵ کتابخانه عمومی در شهر خود شده اند.

مقامات دولتی walsall اعلام کرده اند به دلیل کم شدن استقبال از کتابخانه ها و هزینه های نگهداری از ساختمان و کارکنان مجبور به بستن آنها هستند، این درحالی است که بنابر آمار تنها کتابخانه محلی walsall درطول یک سال گذشته بیش از یک میلیون نفر بازدید کننده داشته و ۷۷۵ هزار کتاب به امانت گرفته شده است.

کارشناسان اعلام کرده اند درسالهای اخیر همزمان با افزایش استفاده از وسایل الکترونیکی شامل تبلت ها، کامپیوتر و کتابخوان‌های الکتریکی میزان مراجعه مردم به کتابخانه ها کمتر شده است و همه کتاب‌های دیجیتال می خوانند که باعث می شود علاقه به رفتن به کتابخانه ها با کاهش چشمگیری مواجه شود.

در شهر walsall عده زیادی سالمند زندگی می کنند که خواندن کتاب یکی ازسرگرمی های آنها است و اعتقاد دارند بسته شدن کتابخانه ها باعث افزایش افسردگی و تنهایی آنها می شود، همچنین نوه های آنها دیگر مکانی برای مطالعه و آشنایی با کتاب ها و نویسنده های جدید ندارند و این باعث رشد نسلی فاقد دانش ادبی در این کشور می شود.

 

سونامی بسته شدن کتابخانه ها در قاره اروپا و آمریکا با موجی از اعتراضات مردم، نویسندگان و ناشران مواجه شده است اما مسئولین دولتی درکشورهای اروپایی و آمریکا اعتقاد دارند کتابخانه های سنتی دیگر در دنیای الکترونیک امروز جایگاهی ندارند و باید در کارکرد آنها، معماری و ارائه خدمات به مراجعین تغییراتی ایجاد کرد تا همچنان مورد علاقه مردم برای مراجعه قرار بگیرند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: