کد خبر: 26145
تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 آذر 1395 - 11:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه‌ای برای عشایر مناطق محروم برپا شد

منبع : لیزنا
مردم روستای لایزنگان با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی و اداره کل امور عشایر استان فارس برای راه‌اندازی طرح کتابخانه‌ای برای عشایر مناطق محروم، همزمان با پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس اقدام کرده‌اند.
کتابخانه‌ای برای عشایر مناطق محروم برپا شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، روح‌الله منوچهری، مسئول کتابخانه عمومی رییسی اردکانی با اشاره به این طرح اظهار داشت: «مردم روستای لایزنگان با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی و اداره کل امور عشایر استان فارس درخصوص راه‌اندازی این طرح همزمان با آغاز پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس اقدام کرده‌اند.»

وی افزود: «این طرح با هدف جمع‌آوری دو هزار جلد کتاب و اهدای آن به عشایر و کمک برای ساماندهی کتابخانه منطقه عشایری انجام شده است.»

منوچهری با اشاره به روند چشمگیر این طرح از جمع‌آوری دومیلیون تومان کمک مردمی در این غرفه یاد و عنوان کرد: «تاکنون بیش از 800جلد کتاب به این کمپین اهدا شده است؛ همچنین بیش از دویست نفر نیز برای اهدای کتاب به کتابخانه عشایری پس از نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.»

منوچهری محل برقراری این کتابخانه را کانون اسکان عشایر حسین‌آباد از توابع شیراز اعلام کرد و بیان داشت: «تصمیم بر این است که امکان استفاده از کتابخانه برای تمامی عشایر مهیا شود؛ به همین دلیل در ادامه این طرح، اقدامات دیگری نیز برای برپایی کتابخانه در دیگر مناطق عشایری انجام خواهد شد.»

مسئول کتابخانه عمومی رییسی اردکانی شیراز، در ادامه طرح جمع‌آوری کتاب برای کتابخانه عشایری را یکی از اقدام مردم روستای دوست‌دار کتاب و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس دانست و گفت:« اهالی روستای لایزنگان و کمپین مردمی کتاب یاوران این روستا تاکنون اقدامات شایان توجهی را در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و دسترسی یکسان همه اقشار به کتاب و کتابخانه انجام داده اند. منوچهری در این خصوص اضافه کرد: در آغاز سال همزمان با عید نوروز، سبد کالایی فرهنگی که در هر بسته کتاب نیز قرار داشت به همت مردم روستای لایزنگان تهیه شد و در اختیار  210خانوار کمتر برخوردار قرار گرفت.»


جشنواره «گل و گلاب داراب با عطر کتاب»

وی برپایی جشنواره «گل و گلاب داراب با عطر کتاب» را اقدام دیگر مردم روستای دوستدار کتاب در سال جاری دانست و گفت: «نشست کتاب‌خوان تخصصی «گل و گلاب» نیز به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با شرکت بیش از چهار هزارنفر در همین زمینه در سال جاری برگزار شده است.»

به گفته منوچهری:« اهدای لوازم التحریر و کتاب در قالب طرح «نیمکت مهربانی» به 60 دانش‌آموز نیازمند نیز در سال جاری نیز یکی دیگر از اقدامات ترویج مطالعه بود که به همت مردم لایزنگان همزمان با بازگشایی مدارس صورت گرفت.»

منوچهری در پایان با اشاره به اینکه غرفه این طرح فرهنگی در سالن ملاصدرای نمایشگاه با شعار «هم‌نوا با لایزنگان، ایل هم می‌خواند» تا پایان نمایشگاه برپاست، گفت: «همه مردم می‌توانند با اهدای یک جلد کتاب یا بیشتر در کتاب‌خوانی ایل سهیم باشند.»

پانزدهمین دوره نمایشگاه بزرگ کتاب شیراز 4 الی 9 آذر 95 برگزار شد.

محمد 11
|
iran
|
1395/09/14 - 09:35
1
5
شما که خوب بلدی کتابخونه اداره کنی برو توی پارک کار کن.قسم میخورم دو روزه از ترس نگاه اشرار فرار میکنی.
فرصت شیرازی
|
iran
|
1395/09/09 - 15:31
0
0
همکار پرامی ضمن تشکر از این اقدام خداپسندانه شما و مردم غیور لایزنگان.
کتابخانه فرصت شیرازی اقدام به جذب 200 جلد کتاب در دو روز گذشته جهت اهدا به کتابخانه عشایر عزیز از سوی خیرین نموده است.
کتابداری از شیراز
|
iran
|
1395/09/09 - 15:29
1
3
با سلام
ضمن تشکر از جناب اقای منوچهری.بنظر من این طرح خیلی بهتر میتئاند در جهت اعتلای فرهنگ کتابخوانی کارگشای مردم باشد.تا اینکه شهرداری کتابخانه هایی را بدون هیچگونه امکاناتی در اختیار کتابخانه ها قرار دهد و تمام بار خستگی و درماندگی از نبود منابع تا دیگر تجهیزات اولیه بر دوش کتابدار باشد.چرا که هستند کتابخانه هایی که بعد از گذشت چند سال از واگزاری هنوز درگیر مشکلاتی هستند که اگر همکاری صورت میگرفت (چه از سوی شهرداری و چه اداره کتابخانه ها)الان جایگاه بالایی در شیراز داشتند.
پاسخ ها
کتابدار
| iran |
1395/09/14 - 09:23
کتابدار شیرازی سلام
همکار ما درست میگویند.اگر شهرداری این ساختمانهای ببدون امکانات رو نمی داد و یا اداره قبل از اینکه تحویل بگیرد درست و حسابی در شان کتابداران تجهیزش می کرد الان همکارانمان بجای غر زدن(به قول شما)به کارشان میرسیدند.اگر شما خودتونو به جای اونا بزارین مطمئنم با این مشکلات عدیده حتی یک ماه هم دوام نمیارید.ضمنا شما کتابدار نیستید اگر بودید و در جریان کار بودید میدونستید حتی یک نفر از همکاران ما از کار کردن در این کتابخانه ها رضایت ندارند که هیچ استرس هم گرفتند.شما که خیلی دلیری و راضی یا علی اعصابتو بزار زیر پا و تشریف بیار توی گود.
کتابدار شیرازی
| Iran |
1395/09/12 - 00:07
بستگی به کتابداراش داره. بعضی کتابدارا فقط بلدن هی غر بزنن و موج منفی باشن. الان شما فک میکنید که توی روستا کتابخونه هست؟یا حداقل اگه باشه بهتر از کتابخونه ی تو پارک هست. همیشه مرغ همسایع غازه. ما هم ساختمون کوچیکی داریم اما به بهترین شکل ادارش میکتیم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: