کد خبر: 26150
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 11 آذر 1395 - 08:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کودکان کار دیگر بی کار نیستند!

منبع : لیزنا
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران، از اجرای طرح بچه های کتاب به جای بچه های کار در مازندران برای نخستین بار در کشور خبر داد.
کودکان کار دیگر بی کار نیستند!

 به گزارش لیزنا، مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران، در گفتگو با خبرگزاری کاسپین از طرح نوآورانه خود با افتخار رونمایی نموده است. در این گفتگو آمده است، کودکانی که تا دیروز با چرخ های زمخت جمع آوری ضایعات، در شهر بدنبال نان بودند، امروز با دستانی پر از کتاب و با چشمانی پر از شوق بین مردم کتاب توزیع می کنند.

در ادامه ایشان مطرح نموده اند، آنها بانگ برآوردند که فقر، جیب خالی نیست بلکه فقر مغزهای تهی از مطالعه و اندیشیدن است و از این رو دیگر نامشان بچه های کتاب است.

حال جای سوال است، آیا با این کار، کودکان کار دیگر کودک کار نیستند؟ آیا مشکل نان درآوردن آنها با پخش کتاب بین مردم حل شده است؟ ایشان چه برنامه بلند مدتی برای این کودکان دارند؟ آیان این کودکان فقط امروز غم نان دارند؟ آیا نباید راه حلی برای رهایی این کودکان از کار پیدا کرد؟ آیا این کودکان مانند سایرین حق زندگی و تحصیل ندارند؟ آیا سازمانهایی مانند بهزیستی مسئولیتی در قبال آنها ندارند؟ آیا راه های بهتری وجود نداشت؟ و هزاران آیای دیگر.

البته اینکه این کودکان چه کتابهایی را در خیابان به رایگان پخش می کنند نیز جای سوال دارد، مگر چه تعداد کتاب در اختیار دارند که روزانه این کودکان آنها را در اختیار مردم قرار دهند، و  آیا با پخش کتاب بین مردم، مغزهای این کودکان لبریز از مطالعه می شود؟

پیشنهاد می کنیم، خانم مدیرکل به جای هزینه کردن بی مورد از بیت المال و پخش بی برنامه و بی فایده کتابها، کودکان کار را در کتابخانه ها گرد هم آورد. مطمئنا در کتابخانه ها بهتر میشود این کودکان را به کتابخوانی علاقه مند کرد تا در خیابان ها. البته این کار هم، نیازمند یک برنامه بلند مدت و بین سازمانی است. لطمه هایی که مسکن های اینچنینی به کودکان کار وارد می کند به مراتب بیشتر از کار کردن آنها در شرایط سخت است.

 

امیدواریم مسئولین دستی بر سر این کودکان بکشند و نانی هم در سفره های آنان قرار دهند که مجبور نباشند به جای کودکی کردن در خیابان ها به دنبال نان بگردند و کتاب پخش کنند.

البته فعالیتهایی فرهنگی در این زمینه را کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری نهادها و سازمان‌های مرتبط برای کودکان کار انجام داه است. مانند قصه گویی و عروسک سازی برای کودکان کار افغان، نمایشگاه «کودکان کار و موزه» و کارگاه‌های موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک برای کودکان کار. پیشنهاد می شود مدیران پیش از اجرای یک طرح، با بررسی طرح های اجرایی شده مشابه، با همکاری نهادهای ذیربط اقدام به اجرایی نمودن طرح‌هایشان کنند.

من کتابدار
|
Cyprus
|
1395/09/14 - 11:37
3
0
سلام به نظر من این بچه ها می توانند در قالب پیک کتاب رسان کتاب های درخواستی اعضا را به درب منازل برسانند واز اداره کتابخانه هادستمزد دریافت کنند
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: