کد خبر: 26983
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 بهمن 1395 - 15:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تاثیر قصه بر افزایش خلاقیت ذهنی کودکان در کتابخانه اسفرورین قزوین بررسی شد

منبع : لیزنا
تاثیر شنیدن قصه و داستان در افزایش خلاقیت و توانمندی ذهنی کودکان و نوجوانان در کتابخانه اسفرورین مورد بررسی قرار گرفت.
تاثیر قصه بر افزایش خلاقیت ذهنی کودکان در کتابخانه اسفرورین قزوین بررسی شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، مسئول کتابخانه عمومی علامه طباطبایی اسفرورین اظهار داشت: در راستای ارتقای فرهنگ و  آگاهی عمومی نسبت به اهمیت فرهنگ و آموخته‌های فرهنگی، نشستی با عنوان تاثیر قصه در خلاقیت و رشد ذهنی برای کودکان برگزار شد.

ثریا یوسفی افزود: در این نشست،  قصه‌گویی  به عنوان روشی برای آموزش ارزش های اجتماعی و اخلاقی مطرح شد؛  زیرا قصه دربارۀ انسان‌ها و اشیاء به صورتی متفاوت و با زبانی خوشایند است و افراد را به آموختن ترغیب می‌کند.

یوسفی افزود:  لازم به ذکر است کودکان با شنیدن افسانه‌ها، اسطوره‌ها و قصه‌های قومی دربارۀ  جهان و آنچه در آن است، اطلاعاتی به دست می‌آورند و  در ذهن خود  آرزوهای مطلوبشان را  شکل می‌دهند . تقریباً تمام افسانه‌های اقوام و ملل گوناگون این  ویژگی را دارند.

این مسوول اضافه کرد: قصه‌ها هم شادی آفرینند و هم آموزنده؛ در قصه‌ها از واژه‌هایی استفاده می‌شود که کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با خواندن قصه و بازگویی آن ،نیروی بیان و تکلم کودک رشد پیدا می‌کند و کودک با خواندن یا گوش‌سپردن به قصه بر توجه و دقتش به پیرامون خود می‌افزاید و دربارۀ هر موضوع و پدیده‌ای فکر می‌کند.

یوسفی در ادامه گفت: کودک از طریق قصه مهارت‌هایی مثل خوب دیدن، خوب شنیدن، پرسیدن و به دنبال پاسخ بودن را به دست می‌آورد .

او افزود: کتاب‌هایی که برای کودکان انتخاب می‌شود باید جذاب، عمیق و شیرین باشند و با تجربه‌ها، نیازها، علایق و توانایی‌های آن‌ها هماهنگ باشد و به کنجکاوی‌ها و آرمان‌های بلند پروازانۀ آن‌ها پاسخ دهد. کتاب مناسب،  تخیل کودک را تقویت می‌کند و بر تجربه‌های او می‌افزاید، به او لذت می‌دهد و او را به خواندن علاقمند می‌کند.

 

یوسفی در پایان گفت: خوشبختانه کتابخانه عمومی اسفرورین با همراهی و حمایت مسوولان و مردم این شهر گام‌های خوبی در مسیر توسعه فرهنگ و کتابخوانی برداشته  است و افزایش کمی و کیفی این برنامه‌های فرهنگی از مهمترین اولویت های ما است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: