کد خبر: 27375
تاریخ انتشار: جمعه, 22 بهمن 1395 - 19:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری برنامه‌های فرهنگی مختلف در کتابخانه‌های استان خراسان جنوبی

منبع : لیزنا
كتابخانه باقرالعلوم(ع) شوسف، کتابخانه خیران روستای درمیان شهرستان درمیان و کتابخانه شهدای خضری دشت بیاضِ شهرستان قاینات برنامه‌های فرهنگی برگزار کردند.
برگزاری برنامه‌های فرهنگی مختلف در کتابخانه‌های استان خراسان جنوبی

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نهبندان از برگزاری برنامه‌های فرهنگی در كتابخانه باقرالعلوم(ع) شوسف خبر داد و گفت: کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) شوسف همزمان با دهه مبارک فجر، کلاس شعرخوانی، قصه گویی، کلاس نقاشی، مسابقه کتابخوانی، نمایشگاه و نقد کتاب برگزار کرد.

راستگو گفت: کلاس شعرخوانی از کتاب «کی بود؟ کی بود؟ ساده بود تو سفره واستاده بود» با حضور تعدادی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در بخش کودک کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) شوسف برگزار شد.

وی افزود: دلیل برگزاری این کلاس، تقویت ذوق شعری کودکان همراه با تقویت مهارت های حسی و کلامی آنان  برای ایجاد ارتباط بهتر با محیط پیرامونشان عنوان کرد.

وی ادامه داد: کلاس قصه گویی از کتاب «شیر ناقلا روباه بلا» نوشته کمال بهروزکیا، چاپ انتشارات امیرکبیر (کتابهای شکوفه) در دبستان دخترانه عترت شوسف با حضور کتابدار این کتابخانه در مدرسه برگزار شد.

وی با شاره به اینکه موضوع این کتاب، داستان‌های حیوانات است که برای گروه سنی (ب) و (ج) تدوین شده است، یادآور شد: دلیل برگزاری این کلاس، آشنایی کودکان با قصه گویی و ایجاد بستری مناسب جهت شکوفایی استعداد شان است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نهبندان گفت: کتابخانه عمومی باقرالعلوم(س) شوسف به مناسبت دهه مبارک فجر، همچنین کلاس نقاشی با موضوع «امام و انقلاب» برگزار کرد که با استقبال مخاطبان کودک مقطع ابتدایی روبرو شد.

راستگو افزود: این کلاس در بخش کودک کتابخانه برگزار شدو جمعی از دانش‌آموزان مشتاق گروه سنی 7 تا 10 سال در کلاس نقاشی شرکت کردند که به همه آن‌ها هدیه‌ای از طرف کتابخانه اهدا شد.

وی هدف از برگزاری این برنامه فرهنگی را ایجاد انگیزه برای کارهای گروهی بین کودکان و ترغیب آن‌ها جهت حضور بیشتر در کتابخانه عنوان کرد.

وی افزود: برگزاری مسابقه مکتوب کتاب‌خوانی از کتاب «آن سوی آفتاب» نیز از دیگر اقدامات کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) شوسف است که با استقبال دانش‌آموزان مواجه شد.

وی با بیان اینکه این کتاب، نوشته علی اکبر جعفری ندوشن، چاپ انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی و در خصوص زندگانی حضرت امام خمینی(ره) گفت: اطلاع رسانی برگزاری این مسابقه و معرفی منبع سؤالات درجشن میلاد حضرت زینب(س) در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) شوسف و توسط حوزه مقاومت بسیج شوسف انجام شد.

راستگو افزود: تعدادی از دانش‌آموزان گروه سنی 12 سال به بالا در مسابقه مکتوب کتاب‌خوانی شرکت کردند که به قید قرعه به سه نفر از آن‌ها کارت هدیه‌ای از طرف کتابخانه در روز جمعه 22 بهمن در نماز جمعه شوسف اهدا خواهد شد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نبهندان گفت: نمایشگاه کتابی نیز از 12 بهمن ماه در کتابخانه عمومی باقر العلوم(ع) شوسف برپا شده و کتاب‌هایی مرتبط با دهه فجر و انقلاب اسلامی در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی در پایان به برگزاری جلسه نقد کتاب «اسماعیل» نوشته امیرحسین فردی در مسجد جامع شوسف با همکاری ستاد اقامه نماز جمعه و با حضور باشکوه نمازگزاران اشاره کرد و افزود: این کتاب به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ایران از کتاب‌های طرح کتابخوان ماه بهمن انتخاب و معرفی شد.

وی ادامه داد: در داستان «اسماعيل» شرح مبارزات يک جوان و شيفتگی او نسبت به انسانيت، آزادگی و اسلام به تصوير کشيده شده است. اتفاقات اين داستان در بستر انقلاب اسلامی شکل می‌گيرد.

همزمان با دهه فجر، کتابخانه عمومی خیران روستای درمیان شهرستان درمیان نیز فعالیت های فرهنگی متنوعی انجام داد.

کلاس قصه گویی، مسابقه داستان نویسی و نقاشی، نقد کتاب و گرامیداشت شهدا و دهه مبارک فجر از برنامه های برگزار شده در کتابخانه عمومی روستای خیران شهرستان درمیان است.

در کلاس قصه‌گویی ویژه دهه مبارک فجر برای کودکان، کتاب «قصه های قرآن» نوشته مجید ملامحمدی توسط سیدمحمد رحیمی تعریف و داستان‌های شیرین و پندآموز پیامبر مهربانی و رحمت، حضرت محمد(ص) برای اعضای کودک کتابخانه بازگو شد. در پایان از سیدمحمد رحیمی تجلیل و قدر دانی به عمل آمد.

مسابقه داستان نویسی با موضوع 22 بهمن  نیز با حضور بیش از 15 نفر در کتابخانه عمومی خیران برگزار شد.

در این مسابقه، اعضا کودک و نوجوان کتابخانه داستان‌هایی از زبان کودکان و نوجوانان در سال 1357 نوشتند و نقش کودکان را در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به صورت دلنشین بازگو کردند.

جلسه نقد کتاب «فاتحان خرمشهر» جلد هشتم (اولین مسافر خرمشهر) در این کتابخانه برگزار شد.

در این جلسه, محمداسماعیل دادران کتاب را مورد نقد و بررسی قرار داد و زندگینامه سردار شهید احمد کاظمی از بدو تولد تا عملیات مهمی که انجام داده و نحوه شهادتش را برای اعضای کتابخانه بازگو کرد.

گرامیداشت شهدا در روستای درمیان با همکاری پایگاه بسیج خواهران و کتابخانه عمومی خیران و با هدف آشنایی مردم با دستاوردهای انقلاب و رشادت ها و دلاورمردیهای شهدا و رزمندگان اسلام و انقلاب برگزار شد.

در این جلسه فرمانده ناحیه سپاه پاسداران شهرستان از جانفشانی‌های رزمندگان و شهدا قدردانی کرد و امنیت اکنون را ثمره خون شهدا دانست.

خانواده شهید حمزه‌ای خاطرات این شهید بزرگوار را بازگو کردند و در پایان از خانواده شهدا تجلیل و قدردانی شد.

 در مسابقه نقاشی، کودکان و نوجوانان در سنین مختلف با هم رقابت کردند و در پایان از برگزیدگان مسابقه، تقدیر شد.

همچنین جلسه محوری روستا با همکاری مدارس، کتابخانه خیران، شورای اسلامی، دهیاری روستا و پایگاه بسیج شهید مطهری در سالن جلسات روستا برگزار شد.

در این جلسه کلیه مدارس، سرود و نمایش اجرا کردند و امام جمعه روستا ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا از 13 کتابخوان برتر کتابخانه عمومی خیران روستای درمیان تقدیر کرد.

کتابخانه عمومی شهدای خضری دشت بیاضِ شهرستان قاینات، نیز همزمان با دهه مبارک فجر برنامه های فرهنگی ویژه این ایام را برگزار کرد.

به گفته مسئول این کتابخانه، اجرای طرح کوله کتاب، جمع‌خوانی، مسابقه کتاب‌خوانی و برگزاری نمایشگاه کتاب از جمله برنامه‌های کتابخانه عمومی شهدای خضری دشت بیاض در روزهای دهه مبارک فجر امسال است.

دروگر افزود: طرح کوله کتاب با هدف آشنایی بیشتر دانشآموزان با کتاب و ترغیب آنها به امر مطالعه مفید با تلاش کتابداران برای اولین بار در دبستان بنت‌الهدی این شهرستان اجرا شد.

او ادامه داد: این طرح با استقبال بی‌نظیر دانش‌آموزان و معلمان روبرو شد و تصمیماتی در خصوص تداوم آن با همکاری کتابدارن و مسئولان مدرسه، اتخاذ شد.

وی عنوان کرد: جمع‌خوانی مجموعه کتاب‌های خاطرات دوران کودکی فرزندان و نوه‌های امام خمینی(ره) با عناوین «عطر گل های خورشید»، «شکوفه‌های لبخند»، «ستاره‌های آسمان نماز» و «رازهای روزهای بهاری» توسط جمعی از دانش‌آموزان ابتدایی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در کتابخانه عمومی شهدای خضری دشت بیاض است.

  وی ادامه داد: این مجموعه کتاب به زبان ساده و روان و برای گروه‌های سنی (ب) و (ج) تدوین شده و هدف از نگارش و انتخاب آن برای جمع‌خوانی، آشنایی با خاطرات دوارن کودکی فرزندان و نوه‌های معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) بود.

دروگر گفت: در پایان جمع‌خوانی مجموعه کتاب فوق، مسابقه‌ای نیز از متن قصه‌های خوانده شده برگزار شد.

مسئول کتابخانه شهدای حضری دشت بیاض در ادامه با اشاره به حضور کتابداران در محفل حلقه های صالحین بسیج و برگزاری نمایشگاه کتاب در مسجد در ایام دهه فجر افزود: برگزاری مسابقه نقاشی به مناسبت ایام الله دهه فجر در کتابخانه عمومی شهدای خضری دشت بیاض از دیگر برنامه های اجرا ششده در این کتابخانه بود.

وی یادآور شد: در این مسابقه که با حضور جمعی از دانش‌آموزان 7 تا 12 سال در کتابخانه برگزار شد، علاقمندان نقاشی‌هایی با موضوع انقلاب کشیدند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: